Gå til innhold
  • Bli medlem

Skars-tind ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Morten skrev:

...men selv om man virrer nede i flanken mot sør...

Utrolig nedlatende utsagn! Så hvis man tar seg fram sørflanken, så "virrer" man!??! Herregud...

Ods skrev:

"Til Var der: Hvis du sidestiller vestflanken på Knutsholstind med nordvestegga på Skarstind, må du ha rotet deg langt vekk fra ruta på førstnevnte."

Når du går til angrep på noen og beskylder dem for å rote, bør du være litt mer forsiktig og nøye. Jeg har ikke nevnt vestflanken på Knutsholstind med et ord.

Jeg henstiller til debattantene om å høyne nivået, dette er slett debattførsel! Her er vi uenige, men det må da gå an å føre en debatt uten å komme med personangrep og uspiseligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 3 uker senere...
. Ovenstående holdninger synes jeg stinker av et klatresnobberi jeg trodde vi var kvitt i 2005. "Fjellet er til for oss som kan klatre, dere andre må holde dere vekk"-holdning er smakløst!

Vel, hvis dette utsagnet knytter seg til mitt innlegg må jeg ta til motmæle (selv om jeg kommer litt sent).

Det finnes en tid for alt. Det er ingen tvil om at en del klatrevante folk ikke vil ha problemer med å gå hammerne, alle sammen, usikret. Det er heller ikke tvil om at det er mulig å gå opptil flere ruter usikret, og med liten sannsynlighet for fall for ikke spesielt klatrevante folk.

Men det er mer til en risikovurdering enn fall. Det er hevet over enhver tvil at de objektive farene, særlig steinras, i sydflanken er stor. Nå vi var der, observerte vi et steinras som ikke hadde noen tydelig årsak. Vi utløste også ett ras selv, og det begynte med kun en liten stein som en av oss tråkket på. Foruten en mengde små utglidninger av stein slik det alltid blir når man går i en steinrøys.

Selv om sannsynligheten for fall er liten, skal man være oppmerksom på at det skjer. Min kamerat hadde lappet sammen en fyr som hadde hatt et 40 meters fall i sydflanken. Avstanden mellom liv og død er liten. Denne gangen ble det liv, men det var flere utenforstående som måtte gjøre en innsats for at det ble slik.

Når man har forstått at de objektive farene er vesentlige, kan man spørre seg om under hvilke forhold man er villig til å ta dem. En ting er å gjøre en kjapp retrett gjennom området, en annen ting er å gjøre hele bestigningen, siden eksponeringstiden da blir langt lengre.

Når man så vet at man har hammerne, som er en nytelse å klatre for en fersk og lærende klatrer, da er det på tide å stoppe og tenke seg om litt. Kall det snobberi om du må, men det er ikke ment som det, det er ment som en innføring i probabilistisk risikotekning.

Etter å ha vært der, kan jeg rett og slett ikke se hvorfor man skal ta den utvilsomt store risikoen det er å gå sydflanken, når man kan ruste seg opp med klatreutstyr og gå de flotte hammerne med veldig lav risiko. Men, greit nok, enhver har sin friluftsfilosofi, jeg respekterer det fullt ut. Det eneste jeg prøver å si er hvor jeg mener du får den fineste opplevelsen. Vi har jo faktisk en Gjest her som uttrykker skuffelse over Skardstind etter å ha gått sydflanken fra Dumhø. Jeg skal si at noen sånn skuffelse hadde en ikke fått om man hadde gått hammerne, det er faktisk en av mine flotteste turer!

For en del folk vil hammerne være for vanskelige. For en del folk vil hammerne være for enkle. Skardstind er derfor et fjell man bør gå når man er på akkurat passe nivå i sin erfaringsutvikling. Hvis du har kommet over dette nivået i din klatreerfaring, kan du jo vurdere å veilede noen som ikke har kommet så langt, enten ved å være dingleboms bak en som leder for første gang eller å lede for noen uerfarne! :?:

Poenget mitt er altså at på Skardstind kan man kombinere den flotteste opplevelsen med den tryggeste ruta, mens alternativet faktisk har vesentlige objektive farer. Fjell er ikke som frosk, de hopper ingen steder. Fjellet vil være der når du har akkurat passe med erfaring til å gå ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi er to som skal gå til Skardstind via Dumhø. Vi har bestemt oss for å klatre opp hamrene på eggen.

Hva er nødvendig å ha med av klatretau og sikringsutstyr når vi skal gjøre dette?

Hvor høy er den første og høyeste hammeren sett nedenfra der hvor det er naturlig å rapellere ned? (Jeg kan velge mellom et 60 meters heltau og to 50 meters halvtau. De to siste veier noe mer enn det første - samtidig som det hadde vært greit å unngå standplass midt i veggen på nedturen.)

Vi vil uansett ha med minst et sett med kiler og trolig noen hexer. Er det behov for å ta med kamkiler? Hvis ja, hvilke størrelser er mest relevante?

Merk: Jeg har lest mange tidligere innlegg på dette tema. Jeg ønsker ikke å delta i debatten om det er nødvendig med klatreutstyr eller ikke. Jeg ønsker heller ikke svar som går på dette. Jeg har gjort mitt valg her.

Mvh JonBP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi var 10 stk som gikk ryggen i fjor høst. 3 stk med klatreerfaring og resten uten.

For å unngå å rote seg oppover på kryss og tverss valgte vi å legge ruta rett opp ryggen der fjellet var fast og fint. Vi hadde med ett 35m tau som førstemann ledet opp med. Deretter strammet vi opp og sendte resten av gruppe opp sikret til friksjonsknuter. Dette gjorde vi på 3 taulengder. For oss med klatreerfaring var klatringen enkel. Det ble vel stort sett brukt 2 eller 3 mellomforankringer mest for syns skyld. De uten klatreerfaring synes at det til tider var svært luftig og satte stor pris på tauet.

Vi returnerte ned ved Nåla og benyttet der også tauet til en rapell (ca 15m). Renna ned her var svært løs og ikke noe trivelig sted for 10 personer samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
På 31.7.2005 den 23.54, pb skrev:

Hei, ta en kikk paa:

 

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/2000mtn.html#skard

 

her er en noyaktig beskrivelse av en rute som IKKE krever klatring,

bare et meget kort stykke klyving. Det er viktig aa folge beskrivelsen

noye, spesielt det punktet der en tar litt opp til venstre for saa aa finne

en liten renne mot hoyre. GPS koordinat er oppgitt for dette punktet,

men du finner det ogsaa uten GPS dersom du folger beskrivelsen/bildene

noye. Ruten gaar IKKE opp hamrene langs eggen, men holder litt nedenfor

disse paa hoyre side. Deretter opp mot venstre (bakkeskraaning) og inn i

og opp en liten renne mot hoyre. Klyvingen her er IKKE utsatt.

 

Lykke til og god tur !

 

Hilsen Petter

hei Petter. linken er borte. har du den beskrivelsen ett annet sted? tenkte å ta turen om et par uker :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.