Gå til innhold
  • Bli medlem

Kristiansund i april, vandringsmuligheder


erikbreum

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Kristiansund med mit arbejde omkring 1.maj, og har fået ferie en uge før. Jeg vil gerne vandre i de nærliggendebfjeldområder Trollheimen, Dovre mm. Det er jo tidligt på sæsonen så nogle spørgsmål melder sig. Men hvordan er vejrforholdene? Hvor meget sne er der tilbage? Vil smeltevand gøre det helt umuligt. Alternativer? Kajak ? (er meget erfaren) Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med en sikker tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann !

 

Jeg tilbringer mye tid i omrader mot Trollheimen og Dovrefjell. Det er ikke problemer med smeltevann før 1 mai for her er det heldekkende med snø ennå denne tiden og ingen fjellvann som er fri for is / snø.

 

Knallfint med skiturer denne tiden da all sneskuterkjøring er slutt 15 april og dyr/ fugler begynner å komme i aktivitet. . . . . .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spørgsmål blev stillet i går på et dansk friluftsforum - sikkert den samme bruger. Her tog jeg chancen på at foreslå Fjordruta som en mulighed, hvis det skulle være uden ski. Første del af Fjordruta direkte ud fra Kristiansund går tæt på havet og ikke særligt højt, så jeg tænkte, at her var der kanske en chance for at kunne gå på benene i slutten af april. Den sidste del af Fjordruta går lidt længere ind i landet, så her er der større risiko for, at der endnu ligger en del sne. Jeg har ikke selv været der og kender ikke forholdene på den tid af året. Er der nogen lokalkendte her, der kan svare på, om det var et dumt forslag, jeg kom med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepsen det er mig begge steder. og jeg har også kik på den rute. Som jeg også skrev i det danske forum er Jeg meget åben for andre muligheder, herunder også kajak. Ski ville være en mulighed sammen med andre, men ikke alene. Jeg skønner at det er for risikabelt. Jeg kan se at en ad hytterne har både og kajakker. Er de lagt ud i april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme spørgsmål blev stillet i går på et dansk friluftsforum - sikkert den samme bruger. Her tog jeg chancen på at foreslå Fjordruta som en mulighed, hvis det skulle være uden ski. Første del af Fjordruta direkte ud fra Kristiansund går tæt på havet og ikke særligt højt, så jeg tænkte, at her var der kanske en chance for at kunne gå på benene i slutten af april. Den sidste del af Fjordruta går lidt længere ind i landet, så her er der større risiko for, at der endnu ligger en del sne. Jeg har ikke selv været der og kender ikke forholdene på den tid af året. Er der nogen lokalkendte her, der kan svare på, om det var et dumt forslag, jeg kom med?

 

Ytre deler av Fjordruta kan være et alternativ i april om det er lite snø da. Været og snøforholdene helt ute ved kysten varierer mye, så det er umulig å si noe før en ser værmeldingen i april. I de indre deler av Fjordruta er det normalt snø på denne tiden. 

 

Tror det beste tipset er å stikke innom bokhandelen i Kristiansund og kjøpe en av de lokal turbøkene. Der er det mange gode tips, og så er det bare å spørre noen i byen om hvor det er bart.

 

Kristiansund har også en veldig aktiv turistforening du kan kontakte: http://www.kntur.no/

 

Med kajakk er det nesten ubegrensede muligheter i området. Har du ikke kajakk selv er det sikkert mulig å få låne hos padleklubben eller leie hos en av de som arrangerer padlekurs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil regne med at den ytterste delen av Fjordruta nok er temmelig våt og sørpete mot slutten av april - i hvertfall området fra Tømmervåg til Gullsteinvollen :) Ellers stiller jeg meg 100% bak det Jan Erik skriver over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skønt forum. Tænk så mange kvalificerede svar på så kort tid.

 

Det lyder som om april er en ret dårlig måned for vandring i det hele taget. Øv.

 

Det kunne være sjovt at tage på ski, men jeg mener det er for farligt alene. Jeg er habil til langrend, men ikke ekspert, og jeg er ikke lokalkendt, så en pludselig stejl nedfart kan give overraskelser.

Og ski med i flyet?

 

Men som Jan Erik foreslår, vil jeg nok afvente den præcise vejrudsigt og spørge mig for lokalt inden. Det kan så være i Trondhjem eller Kristiansund eller en anden by i nærheden.

 

Men jeg er stadig åben for alternative muligheder for en uge i det fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.