Gå til innhold
  • Bli medlem

Mor med pulk på slep. Smørefrie ski eller smøreski?


trudep

Anbefalte innlegg

Bruker en slags spray til grunnvoks. En til minusgrader og en til plussgrader. Fungerer bra til mitt bruk.

Synes fortsatt ikke feller er noen god ide til preparerte løyper. Skiglede fåran med godt smurte sky. Feller er et verktøy i kupert terreng, utenfor preppa løyper.

Synes grunnvoksen en varmer inn varer vesentlig lengre enn sprayvarianten.

Forholdet feller og preparerte løyper er jeg forsåvidt enig i, men her det jo snakk om å trekke pulk også...

Ad forrige innlegg, Swix anbefaler 4-8 lag tørrvoks...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest innlegga her (og silt ut dei som blir for avanserte for meg) så får eg berre prøve å smøre noen ganger til, øve litt til, og skal gå til innkjøp av feller. Har enkle fjellski og et par langrennski. Prøve med feller på fjellskia først. Er ikkje ute etter supergli, det får komme etter kvart. Vil berre klare å komme meg fram med pulken, og ikkje ha for stor fart nedover.

Noen har skrevet at nye ski ikkje lar smøring sitte like godt. Begge ski er splitter nye og aldri brukt, kun preppa fra sporten.

Også feil at kun et lag med smøring.

Eg lærer, eg lærer ;)

Takk for alle gode råd :))

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Er ikkje ute etter supergli, det får komme etter kvart. Vil berre klare å komme meg fram med pulken, og ikkje ha for stor fart nedover.

Høres ut til å være en god ide.

Noen lar seg friste til for brede og lange feller nettopp med tanke på å ikke få for stor fart nedover, men vær klar over at det er utrolig vnskelig å holde seg på beina om det lugger skikkelig. Ikke minst med en pulk som skyver bakfra. Det samme gjelder om en velger å smøre med dette for øyet og bruker mye og myk voks, kanskje i en lengre sone enn selve smørelommen. Du kan finne gode og detaljerte smøre- og prepareringstips på www.swix.no

Uavhengig av om du smører eller bruker feller kan det være en ide med en form for brems på pulken. Knyt f.eks et realt tau eller bånd og la dette løpe mellom draget og under pulken i unnabakker.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en slags spray til grunnvoks. En til minusgrader og en til plussgrader. Fungerer bra til mitt bruk.

Synes fortsatt ikke feller er noen god ide til preparerte løyper. Skiglede fåran med godt smurte sky. Feller er et verktøy i kupert terreng, utenfor preppa løyper.

Ja, du har rett - men du tar ikke i betraktning erfaringsnivået til trådens eier.

Det er lettere å få skiglede og bli istand til å tåle minusgrader for å komme seg ut på ski dersom man tar bort frustrasjonselementet "skismurning" fra ligningen først.

Dette kan man lære senere når man er godt nok motivert til å begynne prøv&feil prosessen. Først og fremst skal man begynne med å like å gå på ski :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett - men du tar ikke i betraktning erfaringsnivået til trådens eier.

Det er lettere å få skiglede og bli istand til å tåle minusgrader for å komme seg ut på ski dersom man tar bort frustrasjonselementet "skismurning" fra ligningen først.

Dette kan man lære senere når man er godt nok motivert til å begynne prøv&feil prosessen. Først og fremst skal man begynne med å like å gå på ski :)

Jeg er tilhenger av å prøve å lære mest mulig rett fra starten av. Med feller på fra dag 1 utvikler man ikke skiteknikk og lærer ikke å smøre. Tror det like gjerne kan bli en bremsekloss, som til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har skrevet at nye ski ikkje lar smøring sitte like godt. Begge ski er splitter nye og aldri brukt, kun preppa fra sporten.

Som nevnt. I festesonen på skien, der du vanligvis legge smørningen, er det veldig lurt å rubbe skien lett med litt sandpapir med grovhet 100. Dra litt langs skien, slik at den blir litt ru og matt.

Festesonen kan du som nevnt måle med ett ark på en langrennski, mens på fjellski må du vanligvis bare prøve deg fram siden de ofte vil være for "slappe" til at du ser denne festesonen. Den vil uansett være fra bak hælen, og ett stykke fram på skien, ofte så langt fram at du er ca til punktet midt mellom skituppen og midt under foten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som er imot feller, sorry men det vart feller ;)Montana kortfeller på mine Atomic 5cm fjellski i preppa løype. Men at andre suser forbi på sine ski, gjer ingenting! For eg har funnet skigleden og er fornøgd med det ;) med mi skierfaring, med pulk og en meget utålmodig 1 åring på slep, så vart feller redninga mi. Eg kjem meg opp bakker uten problem, ned bakker uten at pulken skyyyver meg avgårde og eg føler eg ikkje har kontroll. Eg må jobbe litt meir på flata, men d tar eg på strak arm!

Etter 1. forsøk :

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/02/frste-langrennstur-pa-25ar.html

hadde mest lyst til å gi opp

Etter 2. forsøk:

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/02/langrennski-forsk-nr2.html

bedre smørning, litt forbedringer, men slit enda

Etter 3. forsøk:

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2013/02/eg-fann-eg-fann-skiglede.html

Skigleden er funnet!! :grin:

Til alle som har skrevet inn med gode råd og tips, tusen takk!! Eg har lært en masse :grin:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.