Gå til innhold
  • Bli medlem

Kyrkjefjellet i Vølda, 15 juni


snilen

Anbefalte innlegg

På vei hjem fra Sydmøre ble det en stopp på Kyrkjefjellet, 1482 meter over havet og høyeste fjell i Vølda kommune, slik det uttales på lokalt sprog. Jeg fant en koselig bakvei mellom Austefjord og Nordfjordeid, og svingte derfra inn på en sidevei inn til Grøndalen seter, derfra fant jeg en sti innover mot Fantekrålvatnet. Like før vannet fulgte jeg ryggen oppover mot toppen. Noe bart de første metrene oppover bjerkeskogen, men masse sne hele veien videre mot toppen. Den øverste steinen av toppvarden stakk såvidt opp av sneen. Litt bløtt pga forholdsvis fersk nysne på topp-platået. 2 timer opp, godt under timen ned igjen, gikk til fots mest mulig langs snaublåste kanter opp, småløp ned brattfonnene tilbake.

post-480-133474392546_thumb.jpg

post-480-133474392568_thumb.jpg

post-480-133474392588_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På vei hjem fra Sydmøre ble det en stopp på Kyrkjefjellet, 1482 meter over havet og høyeste fjell i Vølda kommune, slik det uttales på lokalt sprog.

Siste nysnøen som kom må ha vært 9-10.juni, i nord- og østvendte sider var den bløt/sørpete også tidligere i uka. Fastere i solvendte sider. Hvor er forresten SYDmøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... da sier du syd på Møre. Sunnmøre er et navn :) Gjennom språkutvikling har navnet gått fra Sundmøre til Sunnmøre. Om Sund/Sunn kommer av "sør" eller "Sund" (som i Ålesund), skal jeg ikke ha sagt. Sund passer i alle fall særdeles godt med hvordan geografien ser ut på Sundmøre. 8) Det er altså et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.