Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Tarptent Scarp 1


glote

Anbefalte innlegg

Med to netter ute så er erfaringen kanskje en smule tynn... men uansett, her kommer den i første versjon:

Scarp 1 er et lett og romslig enmannstelt, grunnflaten på innerteltet er 218 x 81 cm.Med to netter ute så er erfaringen kanskje en smule tynn... men uansett, her kommer den i første versjon:

Scarp 1 er et lett og romslig enmannstelt, grunnflaten på innerteltet er 218 x 81 cm.

Med vertikale endevegger og 38 cm høyde i hver ende av innerteltet, samt 99 cm høyde i midten har jeg god plass i innerteltet både på lengde og høyden. Selv med downmat 9 dlx er det god klaring til taket i liggende stilling for mine 188 cm , men sittende er det bare plass i høyden midt i teltet. To dører gir god plass i forteltene til utstyr og det går også å koke i forteltet om man er forsiktig.

Teltet er lett å sette opp, 3 plugger i ene enden, tre inn stang på midten og 3 plugger i andre enden og teltet står greit. Dersom du også kjøpte med de valgfrie ekstrastengene (for bedre vindstabilitet og for å tåle mer snø) tres disse gjennom løkken midt på midtstangen og

festes i hver ende. Etterpå festes stroppene som holder telttaket oppunder ekstrastengene.

Scarp 1 har gode luftemuligheter:

- toppventil på hver side av midtstangen.

- endeventiler i hver ende for mer lufting.

- mulighet for å heise opp teltduken ved midtstanger for å lufte mer.

Her er noen bilder som viser luftemulighetene http://summitandvall...arp-1-news.html

Første natten var det tørt og kølig vær, sol og kanskje så et par minusgrader på natten...

resultatet var ingen kondens.

Andre natten hadde det regnet tidligere på dagen, men det var blitt fint vær da jeg la meg.

temperaturen var ned i -2 på natten og det ble endel rim på ytterduken, både på inn og utsiden... I innerteltet var det ingen kondens og selv når jeg uvørent reiste meg sørget for full kontakt mellom ytter og inneduken var eneste resultatet vannperler på utsiden av innerduken.

Det eneste negative jeg har lagt merke til så langt er at lommene i innerteltet som er festet nedesrt ved enden av glidlåsen er for små til å være praktiske for mer enn et par briller og er dessuten plassert for langt nede. I tillegg er stroppene som fester ytterduken til ekstrastengene knotete å bruke. En bedre løsning ville vært justerbar strikk i stedet for tynn webbing og klips som festes til stengene (som Hillebergs løsning for av noen kuppelteltene)

Vekt på scarp 1:

- telt, 6 plugger, og midtstang samt tilhørende pakkposer: 1390 g

- ekstra stenger: 350 g

Jeg har også modifisert barduneringen noe, etter inspirasjon fra denne blogen

http://blogpackingli...com/scarp-mods/

Pris: $325 (scarp 1 og ekstra stenger) + $43 i frakt = $ 368 + norsk moms

med dagens dollarkurs på 5,94 kr et meget prisgunstig alternativ som kommer på i underkant av kr 2800 inkl. moms

Click here to view the article

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.