Gå til innhold
Furunes

Rensing av Coleman

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny på forumet selv, men har vært passiv "bruker" i lengre tid.

Jeg har en Coleman 533 som jeg fyrer renset 4-taktsbensin fra statoil på. Har gode erfaringer med både primus og bensin. Har også en Primus omnifuel. Den er også grei, bortsett fra bråket. Coleman er mye stillere. Jeg testet en gang hvilken som brukte mest bensin, og da brant omnifuel etpar minutter lenger enn Coleman. Altså marginal forskjell på de to med samme mengde bensin. Dette er min erfaring, mulig noen har kommet fram til annet resultat.

Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvordan renser man en Coleman? I bruksanvisningen står det at man skal pumpe opp gass og skru ventilen av og på. Eller noe i den dur. Er det noen som har andre og mer effektive metoder? Jeg har vanskelig for å tro at det skal være nok å bare skru av og på gassen noen ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet desverre ingenting når det gjelder å rense en 533. Men jeg tror Coleman brennere har lavere effekt enn si Nova eller Omnifuel. Det er ihvertfall merkbart lavere effekt på min 502 og Centennial enn på min 111T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om omnifuelen brant lenger på samme mengde bensin, skulle ikke det tilsi at den har lavere effekt en colemannen? Det er vell ikke noe energien i bensinen som forsvinner på annen måte en varme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gjort noen målinger, og coleman har ofte litt høyere CO utslipp, d.v.s. litt dårligere forbrenning. Det er foreslått å forsøke å heve kjelen en cm i forhold til kjelestøttene. Dette hadde vistnok stor effekt på co utslippet på forsvarets 111.

Rensingen som beskrevet over er bare frem og tilbake med rensenåla. Er det fare for at generatorrøret begynner å tette seg har det blitt beskrevet metoder som å la det stå med forgasserrens, for så "spyle ut guffa" En annen metode er å varme generatoren til rødglødende, for så å bråkjøle. Det siste har jeg gjort med god effekt på en gammel optimus 00.

Jeg vil av likevel minne om at det skjeldent er en god ide å reparere noe som virker.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.