Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på ekspresser


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har ganske lenge lurt på hvorfor karabinene på noen ekspresser står samme vei, mens på andre står de motsatt vei. Har dette noen praktisk betydning? Sikkerhetsmessig betydning? Bare lurer jeg... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Så langt jeg vet er det en smak-sak, og har ingen videre betydning. Men jeg syns det er greit å ha alle slyngene lik for å ha bedre oversikt.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enkelte produsenter/importører, bl.a. Atello, anbefaler å ha karabinene samme vei. De har en teori om kraftfordelingen. Jeg tror likevel det har minimal betydning, og de aller fleste som faller mye (dvs sportsklatrere) har satt opp slyngene med åpningen motsatt vei på øvre og nedre biner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel kommer jo an på hvilken retning man klatrrer også da? Må må man bevege seg f.eks mot høyre på en rute så skal jo karabinen man klipper tauet inn på ha selve ryggen på karabinen mot den retning du har planer om å klatre.

Jeg vil hvertfall i størst mulig grad ungå å få noe særlig påkjenning på selve "porten". Så se an når du klatrer i forhold til hvilken vei de skal stå. Det bytter jeg alltid på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke riktig at de fleste sportsklatrtere har binerne vendt forskjellig vei på ekspressene, ihvertfall ikke nåtildags. Jeg ser ihvertfall ikke så mye til det der jeg klatrer (hovedsaklig Bergen, Stavanger og Oslo).

Hvis det er så viktig å ha binerne samme vei, hvorfor har da DMM Mamba binere hver sin vei..? Se bilde på: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=DMM25&var_1=&productbrand=&categorytxt=

På denne ekspressen er binerne sydd inn i slynga, slik at det er umulig for den enkelte klatrer å snu binerne ønsket vei. Da jeg var mest aktiv (5-6 år siden) var Mamba noe av det ypperste man fikk tak i, selve drømmen for alle felt- og inneklatrere. Man slipper å dille med binere som snur seg mens man står på skotuppene med kun et fingerpinetak å holde seg i :) Grunnen til at man setter binerne hver sin vei er ganske enkel; da kan du gjøre omtrent samme bevegelse når du klipper inn tauet som når du klippet inn ekspressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man klatrer videre etter å ha klippet vil tauet nesten alltid dra ekspressen til en av sidene, medmindre sikringene og alle takene er nøyaktig i loddlinje. Som Elvis skrev over så skal den innerste bineren da bli liggende med ryggen mot fjellet. Dette er for å hindre at porten åpnes mot fjellet, noe som gjør karabineren mye svakere ved fall. (men er bolten skjev er likevel det viktigste at den innerste bineren klippes så den ikke henger i spenn, som linken til Atello viste).

Spørsmålet er om taubineren skal ligge med porten mot fjellet eller ikke. Karabinere med bøyd snapper har rykte på seg for å lettere fange opp tauet og "klippe seg ut" ved fall, hvis snapperen vender utover. Dette er nok grunnen til at korte, stive ekspresser med bøyd snapper på taukarabineren har binerne vendt hver sin vei.

Ellers er det mer en vurderingssak - om det er mer sannsynlig at tauet klipper seg ut hvis den kommer over snapperen, eller om snapperen kan åpne seg selv mot fjellet. Kommer litt an på lengden av slynga og helling på ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen her som kanskje ikke har kjøpt utstyr i det siste. Men om du kjøper en express i disse dager så vil du ikke være usikker lenger. For da kan du se på intruksjonen at hvordan tauet skal klippes inn, og hvordan karabinern skal klippes inn i bolten...

Så spør du meg så suger akkkurat DMM sine expresser siden de ikke kan forandres på. Jeg klipper meg inn og forandrer på karabinen alt ettersom hvilken retning jeg klatrer etter jeg har klippet meg inn på bolten.

Jeg tror mamba er kun laget for å gå harde sportsruter, og hvor marginene er små. Og hvor du er helt klar på hvilken vei du går osv. Ikke noe jeg bruker i fjellet, og siden jeg stort sett klatrer naturlig bruker jeg helt ok expresser som koster halve prisen, ,men som jeg antakelig bruker 0.223141 sekunder mer på å klippe meg inn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.