Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruteforslag i Lomsdal-Visten


virrma

Anbefalte innlegg

Kvelden skulle brukes til å pakke, men jeg har i stedet blitt sittende med kartene. Jeg har fem dager til disposisjon til en tur i Lomsdal-Visten i månedsskiftet juli-august og funderer på mulige ruter. Jeg kommer med bil, og Tosbotn er det mest praktiske startpunktet. Går det an å få til en fornuftig rundtur med utgangspunkt her?Det virker logisk å starte med Bjørnstokkvatna, Breivatna, Strompdalen, Lomsdalan, men hva gjør jeg så? Snur og går tilbake samme vei? Grunnvassdalen tror jeg blir for heftig på min første skikkelige alenetur på flere år, basert på det jeg leser av turrapporter og i boka om Lomsdal-Visten. Et annet alternativ er kanskje å gå inn mot Elgviddvatnet. Forutsetningene mine: Jeg går gjerne lange dager, men er usikker på hvilken fremdrift jeg kan forvente i dette terrenget. Fiskestanga er med i sekken er ikke fiske noe hovedmål med turen. Det er mulig å utvide turen med et par dager, men da går det ut over sykkelturen på Helgelandskysten med datteren min, og det er heller ikke så bra. Jeg setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips fra meg (for å få til en bra rundtur) kan være følgende:

Dag 1 Tosbotn - Øvre Breivatn

Dag 2 Øvre Breivatn - N Breivatn. (Deretter dagstur med lett sekk til Lomsdalen t/r)

Dag 3 N Breivatn - Elgviddvatnet (Over fjellet - Nord (Korrigert) for Breivasstinden eller over Breivasstinden ved godvær- veldig krevende)

Dag 4 Elgvidda - Jordbruvatna (Alternativ gå ned til Gåsvatnet og ut)

Dag 5 Jordbruvatna - Tosen (mange muligheter her også).

Mosjøbussen gjennom tunnellen til TosbotnNB: Det ligger usedvanlig mye is og snø oppi der enda. Ikke ved Breivatna, men på Elgvidda. Jordbruvatna er helt islagt enda - og det vil ligge is en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det ser ut som en fin rute.

Sør for Breivasstind til Elgviddvatnet altså? Jeg har kikket litt på å gå nord for den toppen, men det er kanskje mer kronglete enn det ser ut som.

Kan jeg forvente problemer med elvekrysninger på grunn av snøsmelting tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør for Breivasstind til Elgviddvatnet altså? Jeg har kikket litt på å gå nord for den toppen, men det er kanskje mer kronglete enn det ser ut som.

Kan jeg forvente problemer med elvekrysninger på grunn av snøsmelting tro?

Huff! Beklager jeg surret tidlig på morningen :) Selvsagt nord for toppen - mellom Breivasstinden og Lauvvasstinden.

Når det gjeldere elvene:

Ja - det er jo alltid en utfordring og du bør helst krysse på oversiden av Elgviddfossen i selve Elgvidd vannet.

post-10401-0-83068200-1342520939_thumb.j

Hvis du ikke ønsker å ta den risikoen (om elva er stor), så er det farbart på begge sider av fossen ned mot Grunnvassdalen. Altså gå ned de 70-100 høydemetrene og krysse tilbake.

post-10401-0-94247900-1342520921_thumb.j

Hvis du ikke kommer deg over - så kan du jo gå på vestsiden av vatnet og ta deg ned Govassdalen og ned til Tosbotnet og til bilen senere.

Jeg trenger vel ikke føye til at dette er krevende terreng. Godvassdalen var en mye brukt innfallsport før - jeg har aldri gått den men skal gjøre det en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder og utførlig svar. Jeg regner med å få kjørt meg litt på denne turen, ja, og gleder meg til det. :) Blir det for ille, så får jeg vel returnere den veien jeg kom.

God tur. Starter i helgen og skal gå til Tosbotn. Kanskje vi ses ved Breivatna eller deromkring.

Kanskje det. Hvor går du fra? Jeg starter ikke fra Tosbotn før fredag 27, så mulig du er ferdig med din tur allerede da. Jeg drar nå på torsdag, men skal en tur til Børgefjell først. (Ah, dette blir en fin sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En filleting, men allikevel. Det er ikke anlagt noen skikkelig parkeringsplass i Tosbotn for Lomsdalen. Det kommer. Beklageligvis er det vedtatt kraftutbygging av Bjørnstokkelva, og når de er ferdige med den utbyggingen blir det parkering ved kraftverket der...

Man bruker å sette bilen i veikanten ved Borkamo - ved en busstopp.

Jeg foretrekker å gå opp i fra Bekkevoll - og setter i bilen i veikanten ved en gjengrodd skogsbilvei - merket med hvitt i kartet.

Noe krevende start, men det er like godt å hive seg uti det :)

post-10401-0-06390000-1342531481_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter ikke fra Tosbotn før fredag 27, så mulig du er ferdig med din tur allerede da. Jeg drar nå på torsdag, men skal en tur til Børgefjell først. (Ah, dette blir en fin sommer)

Starter på Mosjøen og går slrover over Vistfjellan. Har pakket sekken for ca. 20 dager, regner med hvertfall å bruke et par uker. Skal ha god tid og ikke stresse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her faller detaljene på plass.

Er det noen som vet om det går å få tak i fiskekort til Lomsdalen uten å dra til Brønnøysund?

Fra manepe.no:

I og omkring Lomsdalen: Helgelands Kraft har rettighetene i Tettingsdalen, Lomselva, Lomsdalen og Grunnvatna. Denne leier de ut til Brønnøy Jeger og Fisk som forvalter fiskekortsalget. De selger ett kort for den nederste, lakseførende kilometeren av Lomselva og ett for vannene. Kortet kan kjøpes på MX Sport i Brønnøysund og Statoil i Hommelstø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Godvassdalen og videre vest for Grunnvasstinden og fram til Elgviddevatnet. Jeg kan ikke huske det som vanskelig terreng. Grunnvassdalen fra Elgviddevatnet og ned til Lomsdalen husker jeg vi var spente på, men den er ikke vanskelig å gå.

Ellers er det trist å høre at Bjørnstokkvatnet skal bygges ut når jeg tenker på de minnerike turene jeg har hatt der. En kan lese om "brøttfiske" som vi sier nordpå, ved å lese Torbjørn Tuftes bok: "Sommernatt ved Bjørnstokkvatnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for alle gode tips! Turen ble gjennomført omtrent etter Kjell Ivers forslag, og jeg hadde noen strålende dager helt alene. Så ikke et menneske fra jeg gikk ut av bilen til jeg satte meg på bussen. (Den rakk jeg for øvrig med 5 minutters margin, så godt fornøyd med timingen der.) Det var mye snø på østsiden av Breidvasstind og nedover og en hel del lavt skydekke, men jeg kom meg fram.

Fantastisk område som jeg absolutt skal tilbake til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.