Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Frafjord-/Bjerkreimheiene


spec

Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte meg på fjellet igjen nå til helga, og lurte på om noen vet noe om hvordan snøforholdene er i Frafjord-/Bjerkreimheiene. Tenkte meg opp fra Hunnedalen, enten nordover, eller sørover. Et fett for meg.

Blir det da duket for en skitur, fottur(tvilsomt?), eller en kombinasjon?

Andre tips å komme med?

Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg hadde fri fra jobben på fredag for å gå opp fra Mån til Blåfjellenden, defor dette sene innlegget.

Turen ble utsatt til lørdag - søndag.

Vi hadde en skikkelig fin tur opp på lørdag. Det var ikke snø (annet enn et par små fenner), og vi hadde ikke probleme med å komme over Fidjafossen hvor snøen noen år kan gjøre det vanskelig/umulig å passere.

Vi var de føste til fots i 2005 som skrev oss inn i hytteboka på Blåfjellenden, men det kom et annet par opp dalen litt sener på kvelden.

Sommersesongen er så vidt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp sent lørdag kveld på skarpt skiføre. Nok snø helt fra lortabu inn til Sandvatn. Kjempefin tur. Så også fint ut videre til Langavatn...

Jeg hadde fri fra jobben på fredag for å gå opp fra Mån til Blåfjellenden, defor dette sene innlegget.

Turen ble utsatt til lørdag - søndag.

Vi hadde en skikkelig fin tur opp på lørdag. Det var ikke snø (annet enn et par små fenner), og vi hadde ikke probleme med å komme over Fidjafossen hvor snøen noen år kan gjøre det vanskelig/umulig å passere.

Noe som hvordan snøforhorholdene var ned til Hunnedalen fra Blåfjellenden, eller til Flørli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var bare flekkvis snø opp bakken mot Noredalsvatenet (Jomfrulegervaten), og jeg tror det blir vanskelig å gå på ski hele turen.

Det er antakelig mulig å gå på beina fra Hunnedalen til Blåfjellenden. Men da på en god del fenner. De første turene inn til Blåfjellenden om våren går alltid på en del snø. De siste årerne har det vært mulig å gå inn mellom 17. mai og 1 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skitur søndag 22.mai i øvre delar av frafjordheiane. Starta der anleggsvegen går inn til Store Tjodanvatnet (2km ovanfor Øygardstøl på vegen Lysebotn-Sirdal) og gjekk ein runde om Varmekroheia ned til Kjerag. (Sjå meir om det under Turrapporter)

Godt med snø innover og forholdvis bra føre. Tipper på at det kanskje var litt under 1 meter på det jevne. Oppover i terrenget var det enkelte avsmelta parti, men stort sett så var det snødekka og greit å ta seg fram på ski.

Tipper at det fortsatt er mogleg å gå på ski der ei stund framover, f.eks. inn til Langavatn turisthytte.

Frå lortabu i Hunnedalen såg det også brukbart ut å ta seg inn på ski (men eg gjekk ikkje inn dit)

Kjerag

Frå Kjeragbolten og ned til Øygardsstøl var det ein del snø første stykket, men ganske avsmelta i solhellingane vidare nedover. Siste biten ned til Øygardstøl var heilt avsmelta. Greit å gå inn til fots, noko også ein god del gjorde på søndag.

post-5-133474391589_thumb.jpg

post-5-133474391598_thumb.jpg

post-5-133474391604_thumb.jpg

post-5-133474391611_thumb.jpg

post-5-133474391618_thumb.jpg

post-5-133474391624_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble laget 23. april, av meg:) Vi gikk inn til Sandvatn fredagskveld ( gikk fra bilen - Lortabu i 22-tiden), og tok en lang tur på lørdagen. Opp til Stråalausheia, og en tur opp til Sinneskula. Nydelig vær.

3. april var vi på Kjerag, tok en søndagstur fra Langavatn uten store sekker.

Så du tror det lar seg gjøre med en skitur til Langavatn ennå? Vurderer en tur til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble laget 23. april, av meg:)

Den var eg ikkje heilt med på. Kva er det du refererer til?

Så du tror det lar seg gjøre med en skitur til Langavatn ennå? Vurderer en tur til helgen.

Frå anleggsvegen ovanfor Øygardstøl trur eg heilt sikkert det er bra også neste helg, sidan det var såpass mykje snø.

Frå Lortabu er det nok litt mindre snø, men skal ikkje sjå bort frå at det går det også. Isen på ein del vatn ville eg ha vore skeptisk til, sjølv om den på 1076 var grei. Ville uansett ikkje gått åleine over slike vatn på denne tida av året. Hadde nok tatt sommarruta Sandavatn - Langavatn.

Nokon som har erfaring med kor lenge isen er trygg på t.d. vinterruta mellom Sandvatn og Langavatn? (det er jo ein del lengre å gå rundt) Var den grei å gå på pinsehelga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bildet fra Lortabu mot Lysebekken viser tydelig at snøsmeltinga er godt i gang. Jeg tror snøen smelter svært fort. Vind og regn og over 0 om natta gjør susen, heldigvis.

Det vil ikke være skiføre før opp mot 900 moh hvis været fortsetter som nå.

Jeg har slitt noen skopar i området. Min erfaring er at det kan være stor forskjell på når snøen forsvinner.

Jeg har gått på isen på Mohidlertjørn 1. juli et år, og ikke sett snøflekken 1. juni et annet år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.