Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips anyone? Trenge tips om padlerute


Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng som skal ha en padletur til høsten. Gutta vil ha en salig blanding av fiskevann(ørret og foretrekke) samt elver imellom vanna. Vi padler i havkajakker så vi snakker ikke elver med ville stryk hele veien. Blir en langweekend tur. Setter stor pris på om noen har tips til turer og komme med i sør/østnorge. 3-4dagerstur uten og stresse. Skal tross alt nyte naturen ikke stresse seg gjennom den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale ruta fra Synnervika (nord i Femund) til Røros. Det er ca 50 km med variert padling i flott landskap, delvis uten mobildekning og er du heldig så treffer du ingen andre før du nærmer deg Røros. :-P

Noen veldig få korte bæringer er det mellom Femunden og Feragen, her er det gamle tømmerrenner (som er restaurerte) fra den tiden man drev kobbergruver i området. En, eller kanskje to av disse kan padles og lengste bæring er noen få hundre meter. Fra Feragen og mot Røros så er det delvis elver og delvis innsjøer, og det er flotte teltplasser langs hele ruta. Du gjør fint den turen på 3-4 dager uten noe som helst stress. Det er noen veldig få stryk litt ned i Håelva, men de kan fint padles om dere har litt erfaring. Men det aller aller meste av turen er rolige vann og elver.

Selv har jeg padlet denne ruta alene 3 ganger, en gang i oppblåsbar Sevylor kano/kajakk med padleåre, en gang i Ally kano og en gang i (hav)kajakk, og jeg tar gjerne samme tur flere ganger. Jeg avsluttet turen alle gangene ved en idrettsstadion ved Røros, det var så langt det var mulig å padle pga liten vannstand. Jeg har gjerne tatt en taxi derfra til Røros hotell og ligget der en natt og så tatt bussen tilbake til Synnervika hvor jeg parkerte min egen bil. Men sjekk busstider, bussen går ikke ofte. Alternativ er taxi som vel koster "noe under tusenlappen", men da foretrekker jeg selv en natt på hotell + bussbilett for ca det samme. Kajakker er selvsagt ikke helt enkle å få inn i en taxi så de kan legges igjen ved idrettsplassen (der er det også et "sportell" som jeg fikk til å se etter kajakken min når jeg la den igjen der) og hentes når man har hentet sin egen bil.

God tur, hvor dere enn drar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.