Gå til innhold
  • Bli medlem

primushjelpetråd - 111 Primusproblem


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Var på hytta og fyrte opp primusen:

1.) Min gamle 111 med bråkebrenner fikk liksom ikke opp trøkket før den ble gjennomvarm.

Pumpet og pumpet og pumpet..... og pumpet. Den sku hele tiden dabbe av.

Når den ble ordentlig varm så plutselig holdt den trykket.

Må jeg ta en ny runde med pakninger og repp sett mon tro?

Denne ligger i boden:

2.) Har en "ny" 111 med stillebrenner, denne har jeg egentlig gidd opp.

Lånte den bort og dysemekanikkeren som har rota med den har ikke vist hva han har gjort.

Lurer på om det er brøtte noe sund i "setet", klarer ikke å få den tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var på hytta og fyrte opp primusen:

1.) Min gamle 111 med bråkebrenner fikk liksom ikke opp trøkket før den ble gjennomvarm.

Pumpet og pumpet og pumpet..... og pumpet. Den sku hele tiden dabbe av.

Når den ble ordentlig varm så plutselig holdt den trykket.

Må jeg ta en ny runde med pakninger og repp sett mon tro?

Denne ligger i boden:

2.) Har en "ny" 111 med stillebrenner, denne har jeg egentlig gidd opp.

Lånte den bort og dysemekanikkeren som har rota med den har ikke vist hva han har gjort.

Lurer på om det er brøtte noe sund i "setet", klarer ikke å få den tett.

1.) Første gjetting: utett lokk med sikkerhetsventil, prøv å bytt lokk med en andre 111 din.

Andre gjetting: tilbakeslagsventilen lekker, sjekk om pumpesylinderen sakte fylles med parafin.

(Det kan forresten hende at det var en peridisk feil, og at den virker greit hele tiden nå.)

2.) Her er det flere muligheter til feil, lekker det rundt/ved dysa så kan dysa være skjevt montert.

Da kan gjengene ha blitt skadet. Prøv å skru inn ei ny dyse, og få den rett i, evt dra etter den gamle.

Lekker det rundt regulerings-spindelen kan grafittpakningen være defekt. har du flaks får du tak i ny i en sportsforretning med reservedelsboks. Det kan brukes grafitt-garn, noen har lykkes med blyring.

Har den røket i en lodding er det tvilsomt at det er lønnsomt å reparere, men Runegutt kan kanskje hjelpe med det.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1.) Første gjetting: utett lokk med sikkerhetsventil, prøv å bytt lokk med en andre 111 din.

Andre gjetting: tilbakeslagsventilen lekker, sjekk om pumpesylinderen sakte fylles med parafin.

(Det kan forresten hende at det var en peridisk feil, og at den virker greit hele tiden nå.)

2.) Her er det flere muligheter til feil, lekker det rundt/ved dysa så kan dysa være skjevt montert.

Da kan gjengene ha blitt skadet. Prøv å skru inn ei ny dyse, og få den rett i, evt dra etter den gamle.

Lekker det rundt regulerings-spindelen kan grafittpakningen være defekt. har du flaks får du tak i ny i en sportsforretning med reservedelsboks. Det kan brukes grafitt-garn, noen har lykkes med blyring.

Har den røket i en lodding er det tvilsomt at det er lønnsomt å reparere, men Runegutt kan kanskje hjelpe med det.

dsk

1. Kor e tilbakeslagsventilen..... :) Har skrudd masse på hundreogelva men navn.... :cry:

2. Ska ta frem primusen og sjekke, har liksom ikke vært pri når æ har andre som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kor e tilbakeslagsventilen..... :) Har skrudd masse på hundreogelva men navn.... :cry:

2. Ska ta frem primusen og sjekke, har liksom ikke vært pri når æ har andre som funker.

1. se http://us.share.geocities.com/dagskarlsen/111/111_T_int.pdf i bunnen av pumpa sitter en liten ventil som kan løsnes med samme verktøy som dysa på stillebrenneren. (den lange tjukke reguleringsspindelen) del nr 2365. Den har en liten bly-ring som pakning. Har du gjengetape så er det en grei erstatning for blyringen.

Men sjekk først. Bare pump opp trykk, men la primussen stå avslått. Ta ut pumpestempelet, og kikk ned i pumpa etter noen minutter, det bør helst ikke være parafin der. Lekker det så er det nok ganske mye.

2. Omnifuel m.fl. kan ha dette problemet som er besvart bra av andre.

Lykke til

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.