Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski: Glid/spenn i Amundsen vs. Nansen? Gir nansen god nok glid?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor i Bergen, og går en del på fjellski om vinteren. Til rene toppturer bruker jeg Randonee utstyr.

Men som nevnt i en annen tråd som handlet mest om sko, så skal jeg ha med nye Fjellski til neste sesong.

Jeg er 170 høy, veier 70kg, og går i dag på ett par 10 år gamle Åsnes Rago ski på 180 lengde. Det jeg har erfart med disse skiene, er at selv om dette paret har for slapt spenn for min tyngde i 180 lengden så gir de ganske grei glid når jeg går på flater, og bærer overraskende bra i myk snø. Kanskje spennet var bedre for 10 år siden, men det husker jeg ikke.

Men i og med at det gjerne blir en del opp og ned på vestlandet kunne jeg tenke meg noen ski som gir litt bedre kontroll nedover, som f.eks. Åsnes Nansen. Jeg kommer til å gå hovedsaklig utenfor maskinpreparerete løyper som f.eks. over Vidden mellom Ulriken og Fløyen, kvamskogen, bergsdalen, hamlagrø, stølsheimen og forhåpentligvis en del turer på Hardangervidden.

Men det jeg egentlig "frykter" er at jeg vil bli skuffet over gliden jeg får når jeg går med Nansen der det ikke er særlig bratt, eller flate partier, i forhold til hva man får med Amundsen. Er det noen som har erfaring med Nansen, eller helst begge skiene, som kan si meg litt om hvordan forskjellen i glid blir mellom de to skiene når man går utenfor maskinpraparerte løyper?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaringer med amundsen, men må si meg veldig fornøyd med Nansen. Går mye i kuppert vestlandsterreng og skien bærer svært godt i dyp snø enten du bærer tungt bortover eller renner på vei ned. Har absolutt ingen plager med dårlig gli på flate partier. Føles vel å merke som smørelommen ikke er like markert som jeg har hørt amundsen sin er, da den kan forsvinne litt fort.

Kort oppsummert har jeg falt på Nansen som den perfekte skien for meg både med sekk og pulk. Annbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke erfaring med Amundsen, men synes Nansen glir godt. Setter også pris på at skia er breie nok til å bære utenfor løypene samtidig som at de er akkurat smale nok til å ikke bremse i litt slitte spor dersom en skulle forville seg inn på løypenettet. Jeg er 178, 80 kg og har ski på 195, glir godt med 15-20 kg på ryggen også. Anbefales!

Edit: Rettet skilengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.