Gå til innhold
  • Bli medlem

Lærsko - Behandling/impergnering...


TurNisse

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lær tursko, før hadde jeg ganske billige sko, som jeg pusset på kanskje bare en eller to ganger før det ble kjøpt nye...

For to år siden kjøpte jeg Lowa Goretex sko i mykt skinn, sammen med dem kjøpte jeg etter anbefaling fra mannen i butikken : Collonil Classic Leather Gel (Impergnerings gelle)

Sist vasket jeg de å gnudde på et lag med gel, som fikk stå to dager å trekke inn, dette synes jeg ikke funket, føltes som om skoene trakk vann...

I går så gnudde jeg på TYKT 4 ganger til læret var helt mørkt og mettet, lag med gel vistes overalt, i dag har skoene en annen farge en de hadde etter tidligere behandlinger...

Regner med det er nå jeg har gjort det riktig.?

Føles som om jeg har overdrevet til gangs...

Skal jeg gnu på enda en runde i kveld?

Hva bruker folket til å behandle fjellskoene?

Hva funker, hva funker ikke. Hvor ofte osv... Tips Trix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Kiwi Camp Dry voks underst og vanlig Kiwi oppå. Gnir inn Camp Dry med fingrene og lar dem vile en stund. Så setter jeg dem i skotørkeren ei stund. Deretter tørker jeg av det overflødige og setter dem inn med skokrem. Pusses blanke. Tipset er å bruke voks kun der læret blir bløtt. For min del er det helst i foldene der foten bøyer skoen og tåa generelt. Det er selvfølgelig mange meninger rundt dette. Jeg er godt fornøyd med denne metoden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både minkoil og "God gammel lærimrignering". vet ikke om God gammel finnes lenger, men den hadde uansett den lille ulempen at skoene ble litt myke etter lang tids bruk.

Bake unngå produkter med silikon. En del skinntyper tåler ikke silikon og dette vet du som regel ikke før ulykken er et faktum og da er det ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minkolje bruke jeg på Verner M77 støvelen for endel år siden, husker ikke at jeg hadde noe å utsette på minkoljen da heller, så den funker nok på Lowe også.

Bruke uansett opp det som var igjen av Collonil gel'n, må ha nytt til neste behandling...

Camp Dry, trekker det inn i skinnet eller er det bare en "hinne"?

Eller, du sier du gnir det på, så da fant jeg riktig produkt her.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8328

hm, den har jeg tro på...

Nikwax

Hvilken Nikwax er det, voks eller spray/svamp?

Så de beste alternativene er :

- Kiwi Minkolje

- Kiwi camp dry Beeswax

Produkter som ikke imponerer

- Collonil Leather Gel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TurNerd. Jeg bruker den som bare heter Kiwi Camp Dry. Uten bivoks og lanolin.

Den både trekker inn litt og "forsegler" læret uten å stenge helt for goretexmembranen. Resultatet blir bra med Kiwi(ikke vannbasert) skokrem på toppen.

Må innrømme at jeg har hørt mye bra om den Bivoks og Lanolintypen, men da jeg er såpass godt fornøyd med den jeg allerede bruker vet jeg ikke helt om jeg vil bytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Drar i gang denne igjen.

Min erfaringer med Kiwi Camp Dry med bivoks og lanolin er svært positive. Har hatt mine Varg Isogaisa uten membran i 8 år nå og det eneste jeg gjør er å smøre de inn med Camp Dry, sette i varmeskap 40 - 45 grader og gjentar prosessen til det ikke trekker inn mer. Jeg opplever at støvlene blir så mettet og nærmest klisne at jeg ikke får på vanlig skosmøring. Så det gjør jeg ikke mer.

Skal nevnes at jeg bruker de ca 20-30 dager i året. Gjør dette etter hver tur og de holder meg stort sett tørr på beina forsatt.

Støvlene er heller ikke blitt nevnverdig slappe av denne prosessen noe jeg trodde kunne skje. Har også med litt Camp Dry på tur for å dra på litt om jeg synes det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar i gang denne igjen.

Min erfaringer med Kiwi Camp Dry med bivoks og lanolin er svært positive. Har hatt mine Varg Isogaisa uten membran i 8 år nå og det eneste jeg gjør er å smøre de inn med Camp Dry, sette i varmeskap 40 - 45 grader og gjentar prosessen til det ikke trekker inn mer. Jeg opplever at støvlene blir så mettet og nærmest klisne at jeg ikke får på vanlig skosmøring. Så det gjør jeg ikke mer.

Skal nevnes at jeg bruker de ca 20-30 dager i året. Gjør dette etter hver tur og de holder meg stort sett tørr på beina forsatt.

Støvlene er heller ikke blitt nevnverdig slappe av denne prosessen noe jeg trodde kunne skje. Har også med litt Camp Dry på tur for å dra på litt om jeg synes det trengs.

Oj. Det hørtes tungvindt ut.

Hva er meningen med dette når det holder å gnikke inn skoene med litt Nikwax lærimpregnering for sko og pusse denne av igjen? Jeg pleier å gjøre dette etter hver 3-4 fjelltur, alt etter hvor slitt skoen ser ut, og lengden på turen. Etter en lang helgetur må jeg vanligvis impregnere de for at de skal bli "fin og blank" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tilbake fra Hardangervidda.

For meg er det ikke så tungvindt som det kanskje virker. Har "varmeskapet" i snekkerverkstedet og jeg går normalt over støvlene et par runder med impregnering samtidig med litt snekring.

Jeg synes den impregneringen fungerer bra på mine gamle fjellstøvler og har derfor seriøst testet så mye annet etter at jeg "fant den".

Ser at jeg har en Nikewax lærimpregnering i skopussesakene som er ubrukt. Har du testet begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat tilbake fra Hardangervidda.

For meg er det ikke så tungvindt som det kanskje virker. Har "varmeskapet" i snekkerverkstedet og jeg går normalt over støvlene et par runder med impregnering samtidig med litt snekring.

Jeg synes den impregneringen fungerer bra på mine gamle fjellstøvler og har derfor seriøst testet så mye annet etter at jeg "fant den".

Ser at jeg har en Nikewax lærimpregnering i skopussesakene som er ubrukt. Har du testet begge?

Jeg har kun testet Nikwax sin. Det er en lik hvit tube som jeg gnikker godt inn med hendene, og tørker av med en klut etterpå. Virker som den fungerer veldig bra, for skinnet på skoene trekker ikke vann når jeg har brukt den.

Etter ett par lange dager i fjellet, ser jeg at skinnet er blitt matt på de stedene den er blitt mest slitt når skoene har fått tørket. Altså det blir jo slitt vekk enkelte steder. Men jeg har ikke blitt våt på bena av den grunn. Etter lette små dagsturer så holder det seg greit ca 4-5 turer i skogen. Nå bruker jeg vel og merke alfa walk king, som har goretex membran da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vandretur i uke 27 i Setesdal/Ryfylkeheiene og var tørr og fin på beina med mine Alfa Tinde.

Jeg etterimp. kun 1 gang og vi husker vel alle hvordan denne sommeren var tidlig i fjellet.

Hvis man bruker litt tid på å gjøre fjellskoene klar for langtur, sparer man mye arbeid underveis(min erfaring).

Etter å ha rengjort støvlene med klut og mildt såpevann, setter jeg de til tørk/oppvarming i skotørkeren.

Etter at de er blitt lunkne, gnir jeg de inn med Kiwi Camp Dry (med fingrene)

Nok en tur i skotørkeren - gni av det overflødige - gi de ett strøk til der skoen bøyes - en tur i skotørkeren og tørke av det overflødige.

Mens de er lunkne setter jeg inn skoene med Kiwi shoe polish og lar de hvile. Etter det blanker jeg dem med skobørste.

Da er det bare å falle i staver over kartet og drømme...............................................

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomVom

Håper ikke du leser dette og tror jeg kverulerer :-P Jeg er kun ute etter å finne den mest effektive måten å ha tørre støvler lengst mulig på. Blir kanskje vel mye på detaljnivå for mange, men det får stå til.

Jeg går ofte utenom stier og støvlene blir mye utsatt for lyng og blautmyr. Jeg opplever som jeg beskrev i mitt innlegg 3.10.12 at når jeg metter støvlene maks, så er de så fulle av impregnering at det ligger en størknet hinne på utsiden og jeg får ikke på vanlig skosmøring. Sommerstid nærmest klisne og må ligge i pose til de skal snøres på.Tok akkurat nå en nærmere titt på støvlene etter H.viddaturen i helgen og ser at det fortsatt er et størknet lag impregnering på utsiden av læret. Dog med litt smårusk og støvhinne på.

Ser av bruksanvisningen på boksen at din metode er anbefalt.

Jeg er imidlertid ikke sikker på om det er bedre å ta på mindre impregnering for så å smøre med vanlig skokrem til slutt gjør støvlene mer motstandsdyktige mot vanninntrengning? Produsenten tenker kanskje på utseende til støvlene også, mine støvler "ser jo ikke ut" når jeg skal starte å gå, heller ikke når jeg er kommet hjem, :mrgreen: men skinnet holder seg altså bemerkelsesverdig bra ser jeg når jeg fjerner hinna for å impregnere på ny.

For ordens skyld. I innlegg 6.10.12 manglet ordet ikke der jeg har fet skrift:"Jeg synes den impregneringen fungerer bra på mine gamle fjellstøvler og har derfor ikke seriøst testet så mye annet etter at jeg "fant den".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vandretur i uke 27 i Setesdal/Ryfylkeheiene og var tørr og fin på beina med mine Alfa Tinde.

Da er det bare å falle i staver over kartet og drømme...............................................

Jeg tillater meg å spore av denne tråden en smule...

Jeg har brukt Walk King i mange år, men er ikke helt fornøyd med sålen eller passformen på de nye (som riktig nok har vært på markedet noen år.)

Hvordan er passformen på "tinde" og hvordan henger de på vått fjell?

Og det hadde vært kjekt med en liten rapport fra turen i Ryfylket, sammen med noen foto - muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.