Gå til innhold
  • Bli medlem

vårtur og vindmøller


REJOHN

Anbefalte innlegg

Søndagens tur gikk på det som blir kalt høgjæren. Det er et vernet område , med rester av det gamle jærlandskapet. Lyng , myr og stein. Jeg har selv opplevd tovskjæring i dette området.

I en annen tråd blir det diskutert vårtegn. For oss lokalt på jæren, så er det et en skikkelig våropplevelse å gå på høgjæren i sol. Denne dagen var det i tillegg nesten ikke vind.

Men i de siste årene er det bygget en drøss med vindmøller ikke så langt fra verneområdet. Og mer skal det bli.

Blir utsikten skjemt eller forsterket med å kunne se vindmøllene mot horisont og hav?

post-1094-133474781142_thumb.jpg

post-1094-13347478115_thumb.jpg

post-1094-133474781156_thumb.jpg

post-1094-133474781161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nydelig å se bar mark. Blir tursugen av dette....

Vindmøllene vet jeg ikke om er et pluss eller minus. Er jo flott å se de står der og snurrer men de støyer og dreper mye fugl i løpet av et år og det er klart minus....Kanskje en avstemming er på plass?

Enig der, en avstemming er muligens det rette....

(Om jeg bare viste hvordan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke gå så langt som å si at vindmøllene er direkte pene, men av alt annet "rukkel" som vi har montert opp i naturen, så er de ihvertfall de minst stygge.

Digre høyspentmaster og lange linjestrekk derimot = 8)

Som fotograf har jeg ofte savnet litt dynamitt. Stolper og linjer har en egen evne til å komme på feil plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur sørover Jæren i går og det er ikke tvil om at vindmøllene ruver i landskapet.

Nå er det nå en gang slik i dette samfunet at hvis du bare har penger nok så kan du stort sett gjøre hva du vil og hvis du klarer å sette en miljøbetegnelse på prosjektet så er du helt sikker.

Bortsett fra at "vindkraft vel er verdens dyreste strøm" så er det bare en positiv ting å si om vindmøller og det er at de er forholdsvis enkle å fjerne.

Enten med en kasse dynamitt eller en stor heisekran.

Det er ikke bare selve vindmøllene som er problemet, men de trenger jo en solid porsjon infrastruktur også både i forbindelse med bygging og for fremtidig vedlikehold.

Nei, nå haster det virkelig å finne et godt alternativ.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Vindmoller-i-nei-omrader-2917309.html

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Nei-til-vindmolle-brems-2917752.html

http://www.turistforeningen.no/odal/article.php?ar_id=31365&fo_id=4677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Disse "monstrene" kjører jeg forbi omtrent hver gang jeg skal på tur. Til å begynne med likte jeg dem ikke. Nå vet jeg ikke helt. Savner de når de er borte i tåken, men vet ikke helt. Rundt om i distriktet står det høye master med vindmålere. Regner med at dette er områder som det er søkt om konsesjon for oppretting av vindmølleparker. Det står også slike målere oppe ved Urdalsnipa/Bjerkreimsenderen. Senderen gjør ikke så mye av seg, men gror det opp en haug med vindmøller i dette området vil det være et skjemmende syn på lang avstand. Legger ved noen bilder. Var på tur med kona inn i området den dagen det ble lovlig å ferdes rundt gigant møllene. I dag er området stengt p.g.a. at det skal monteres noe flere. Bilder fra turen ligger her:

http://www.fottur.net/images/HgJrenEnergipark/index.html

post-6358-133474783065_thumb.jpg

post-6358-133474783149_thumb.jpg

post-6358-133474783176_thumb.jpg

post-6358-133474783191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært artig å møtt deg i heia en gang. Har fulgt med på dine tur rapporter her inne og har fått med meg at Fidjedalen er en av favorittene.

Planen er at jeg skal få hele denne dalen inn i samlingen min. Siden jeg i år skal begynne å bruke telt blir det litt enklere med de lengre turene. Mangler biten mellom Huldrehaugane og Blåfjellenden. Regner med å ta turen når snøen er borte. Tomannsbu vestover mot Stavtjørn/Ørsdalen er også i planene denne sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at vindmøller er veldig skjemmende. Ikke bare fordi de er store, men fordi de produserer den dyreste strømmen som er å få kjøpt. Til og med i Danmark som ikke har vannkraft gir vindkraft den dyreste strømmen som er å oppdrive. Men så må vi ikke glemme at det er veldig politisk korekt å satse på miljø nå for tiden, uansett hva konsekvensene måtte bli.

Vi trenger ikke denne strømmen for hvis staten hadde tatt de samme midlene som blir brukt på slike utbygginger og heller gitt til de som ønsker å starte opp alle de små private vannkraftverkene som står og ruster rundt om i landet, så kunne vi fått like mye strøm som fra hele altautbyggingen. Dette har vert foreslått flere ganger i løpet av de siste 10 - 20 årene, men staten sier alltid nei. Dvs. statkraft er ikke interessert i konkurranse fra den kanten og da sier selvfølgelig staten nei.

Det eneste positive med vindmøller er at de relativt lett kan fjernes igjen når styresmaktene en gang kommer til fornuft.

Vi bør heller satse på å utnytte tidevannsstrømmene i havet. De er verken avhengige av vind eller nedbør for å levere det de skal. Det er bare et spørsmål om teknologi. Vi klarer å sende folk til månen og vi klarer å hente opp olje som ligger opp til flere kilometer under havbunnen så teknologi til å utnytte tidevannet til strømproduksjon burde være relativt enkle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.