Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger Marker f10 vs Tlt radical st


Antipop

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ny på dette forumet og ny eier av ett par Head Rock'n'Roll 94 med marker f10 bindinger som ikke er montert enda da jeg ikke har kjøpt sko enda, det har vært noen år sia sist æ har stått på ski men gleder meg veldig til å få prøvd dem. Jeg har etter å lest endel på forumet her blitt litt i tvil om de bindingen, noen sier dem kan knekke i traversen eller noe sånt. Har tenkt å bruke skien forhåpentligvis mest på topp tur men det blir også tur i preparerte bakker. Har tenkt å prøve Dynafit Titan og TLT 5 mountain tf skoan førr å se om dem passe, har da også tenkt på å bytte bindingene til Dynafit TLT Radical st, hvordan er disse bindingen ibruk i preparerte bakker? Hva ville dere ha gjordt? Høyde ca 171 vekt ca 70 kg. På forhånd takk for inspill:)

Hilsen Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for svar, æ regne med det blir lite med drop og aggresiv kjøring iallefall no når det er så lenge sia æ har stått på ski, hvordan e dem i harde/isete bakker vil dem løse seg lett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har dynafit bindinger. Har opplevd at ved kanting i preppa bakke så løyser dei ut, kjører no med dei låst i preppa. Sambuar har sam type binding men dei har aldri løyst ut. Aldri opplevd dette ved kjøring off pist.

mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit har en svakhet med at de også kan løse ut ved skrå slag nedfra. Som nevnt over så kan de løse ut når skien er på kant og det er hardt. På brede ski skal det omtrent ingenting til før jeg løser ut, men med smale ski så går det meste greit. Har brukt dynafit siden 2000....så jeg synes absolutt at problemet er til å leve med, men jeg har kommet til at jeg kommer til å kjøre med ski på under 90mm og heller få ta det litt roligere når jeg er på tur.

I bakke kjører jeg med alpinbindinger, selv om det blir en og annen tur med dynafit også.

I år har jeg også kjøpt et par tur-dundre ski for bruk å på f.eks. Gaustatoppen eller heis-assisterte turer. Til det har jeg valgt Kästle fx104 og marker tour. Var veldig skpetisk til valget, da jeg i det store og hele ikke liker å gå på tur med marker-bindinger og også foretrekker alpinbindinger til kjøring. Alternativet mitt var alpinbindinger+alpine trekkers. Det som gjorde at jeg falt ned på marker tour, var muligheten til å bruke rando-såler, samt at vekten ikke er like høy som Duke. Det er også lagt til noen features som skal hjelpe mot ising....som har vært et problem.

Når alt dette er sagt så kjører foreldrene mine, som er ca samme vekt som deg, med dynafit på 100mm ski også i bakke. Det gjør også samboeren min som er lettere. De har ikke hatt problemer. De har nok litt mindre fraspark i omstigningen også. (Jeg er 184/80kg). Jeg dropper ikke.

Typiske tilfeller der jeg løser ut er:

- hoppsvinger på is

- stopp av skrens på is

- på kant over vindbølger

- kortsvinger på is/hard kunstsnø

- dårlig landing av hopp

- hvis jeg står for lenge på kant i skrens slik at skien begynner å slå

Ofte vil jeg merke at tåen åpner seg, men uten at skien detter av.... Totalt ukontrollert utløsning har jeg bare hatt 2-3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og igjen takk for de gode svaran, æ har da bestemt mæ for å gå for dynafit bindingene, har og hørt flere si at neste gang dem ska invistere i utstyr så sku dem gå førr lettere utstyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilmersen, har du fått testa ut Radical enda?

Har montert opp et par Radical ST på G3 Zenoxide (105mm midje, forholdsvis bra stivhet i skia)

Blir testa neste helg

Ikke på snø, men jeg hadde de montert på et par 115mm ski..... Fant vel raskt ut at de ikke passet for den bruken som jeg tenkte meg for de skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.