Gå til innhold
  • Bli medlem

Soppkurs


SuperTed

Anbefalte innlegg

Siden jeg elsker sopp så fant jeg ut at et soppkurs hadde vært bra i forkant av neste sesong. Lurte på om noen etter årets sesong hadde noen gode soppkurs å anbefale i/rundt Oslo.

Er sopp entusiast og lei av å gå forbi masse ukjent sopp på tur som jeg ikke tør å spise, til tross for at jeg har med meg en bok!

Gjerne kvalitet på kurset som står i stil til pris!

(Har lært å spørre om dette siden jeg engang betalte 350kr for å bli skamklipt med barbermaskin tilknyttet støvsuger av en kar fra midtøsten som hadde egen frisørsalong og drop in skilt - og det var jaggu i bunnen av Hegdehaugsveien også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg plukker også en del sopp, men tar bare kantareller og piggsopp. Disse soppene er det ikke mulig å ta feil av.

Jeg kan ikke hjelpe deg med soppkurs, men i Stavanger kan man gå på biblioteket og få fangsten kontrollert av en soppekspert, nesten hver søndag i soppsesongen.

Kanskj det er en slik soppkontroll et sted i nærheten av der du bor også.

Konsekvensen av å spise feil sopp kan være fatal, så hvis du ikke finner et kurs så er det nok lurest å gå forbi de soppene du ikke er 110% sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang soppkontroll så er det en ting jeg ofte ser ikke blir informert godt nok om.

Blander du trygg og utrygg sopp i samme kurv er ofte resultatet at du blir anbefalt å kaste all soppen fordi de har vært i kontakt med hverandre oppi kurven.

Så plukker du sopp og er usikker kan det være lurt å ikke legge alt på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker også en del sopp, men tar bare kantareller og piggsopp. Disse soppene er det ikke mulig å ta feil av.

Jeg kan ikke hjelpe deg med spkurs, men i Stavanger kan man gå på biblioteket og få fangsten kontrollert av en soppekspert, nesten hver søndag i soppsesongen.

Kanskj det er en slik soppkontroll et sted i nærheten av der du bor også.

Konsekvensen av å spise feil sopp kan være fatal, så hvis du ikke finner et kurs så er det nok lurest å gå forbi de soppene du ikke er 110% sikker på.

Vel.. Giftslør sopp f.eks. Norges giftigste. En liten bit og du ser på nyredialyse resten av livet. Denne har jeg lest kan forveksles med andre kantareller om man er litt sløv i plukkingen.

Vet at det ble holdt en eller annen soppkontroll på et t-bane stopp på østkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super Ted skrev

Vel.. Giftslør sopp f.eks. Norges giftigste. En liten bit og du ser på nyredialyse resten av livet. Denne har jeg lest kan forveksles med andre kantareller om man er litt sløv i plukkingen.

Man hører og leser så mangt, men dette har aldri bekymret meg. Vanlig kantarell og blek piggsopp er så spesielle at det skal godt gjøres å ta feil. Traktkantarell derimot kan kanskje ligne litt på giftslørsopp, eller omvendt.

Det er mange sopper jeg gjerne styrer unna, slike som f.eks. atomsopp (problemet med denne er vel ganske kjent), passopp (den biter), blåsopp (sprkker hvis den blåses opp for mye), og så tar jeg helst ingen risker.

post-4379-133474774138_thumb.jpg

post-4379-133474774142_thumb.jpg

post-4379-133474774148_thumb.jpg

post-4379-13347477415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Super Ted skrev

Man hører og leser så mangt, men dette har aldri bekymret meg. Vanlig kantarell og blek piggsopp er så spesielle at det skal godt gjøres å ta feil. Traktkantarell derimot kan kanskje ligne litt på giftslørsopp, eller omvendt.

Det er mange sopper jeg gjerne styrer unna, slike som f.eks. atomsopp (problemet med denne er vel ganske kjent), passopp (den biter), blåsopp (sprkker hvis den blåses opp for mye), og så tar jeg helst ingen risker.

Hvis man synes giftslørsopp (både den butte og spisse varianten) ligner traktkantarell, burde man lese seg opp litt, evt ta et kurs før man spiser selvplukket sopp. De ligner så til de grader ikke på hverandre! Det som derimot kan være faren er at traktkantarell gjerne vokser i klynger, og hvis man river/klipper av en bunt, kan man være uheldig og få med noe ulumskheter. sjekk alltid!

til temaet:

http://www.soppgleder.no/ er et veldig allright nybegynnerkurs i osloområdet. Soppkontrollører (i oslo) sitter på sognsvann, rustadsaga og sandbakken. Mulig flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.