Gå til innhold
  • Bli medlem

Grådigheten på Nordkapp?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Annonse

Var en tur innom der i sommer, og det er rått hvor godt dem tar seg betalt for litt ly for vind og regn, samt for noen toalettfasiliteter. Slik som jeg har forstått det er det Nordkapp kommune som betaler for drift av veiene i området...

Å betale 230 kroner for å få gå ut på enden av ei steinrøys syntes jeg var litt i meste laget, men når man har lagt 2200 km bak seg, så er det vanskelig å snu 100 meter før stupet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett regnskapet til Nordkapps Vel AS....

Er ikke noe spesielt, jeg har oppslagsverk. Eierselskapet derimot, Nordnorsk Hotelldrift AS som eier 95% av Nordkaps Vel A/S. Tall for 2010:

Sum inntekter 31,6 mill

Res før skatt, 24 mill

Res før skatt 2009, 2008 osv til 2006 er 20,1 mill, 18,8 mill, 17,7 mill, 18,1 mill. Alle år med resultatgrad på 67-75%.

Ingen hoteller driver med slik margin... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sykler eller går Norge på langs må betale når de kommer til Nordkapp. Når man kommer andre veien fra og ankommer Lindesnes blir man tatt godt i mot og får gratis omvisning på fyret. Det samme gjelder folk som starter på Lindesnes. Intervju med fyrvokter, registrert i fyrloggen, og gratis omvisning. Nå er jo Nordkappanlegget mye større, men likevel. Det er atskillig hyggeligere å starte eller ankomme Lindesnes for de som reiser med muskelkraft.

Da jeg ankom Nordkapp på sykkel i fjor ville jeg unne meg en bedre middag inne på kafeen, men de hadde ikke annet en småkaker å by på, til en vanvittig pris. Til neste år håper jeg å komme i gang med enda en tur dit, denne gang til fots. Men nå vet jeg at jeg må ha med niste til Nordkapp. Dessuten vil jeg ned til Knivskjellodden og teste fiskestanga. Jeg har fisket på Lindesnes, og jeg vil sjekke fisket i den andre enden av landet. Kanskje jeg kan selge en småsei til kafeen på Nordkapp? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har helt klart to sider. På den ene siden så er nordmenn alt for lite flinke til å ta seg betalt av turistene som kommer hit. Ellers i Europa er det betaling over alt og for det aller meste.

På den annen side så er det helt sykt at man skal måtte betale for å besøke norsk natur, men hvis man benytter parkeringsplasser, toaletter etc. så kan jeg være med på at det kan koste noe, men å betale for å gå eller sykkle på statens grunn er helt hinsides all sunn fornuft.

I 1976 gikk jeg fra Honningsvåg til Nordkapp og tilbake. (Det gikk ikke buss. :shock: )

Da var det ikke snakk om noen form for betaling, bortsett fra den pilsen jeg kjøpte på kafeen.

At private selskaper skal profitere på salg av vår felles eiendom må det bli en slutt på.

Ta sykkelen eller beina fatt og nekt å betale. Hvis platået på Nordkapp er statsalmening så er den også min og din, men hvis den er privateid så får vi ta en prat med eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.