Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag for 135 sammenhengende netter


Anbefalte innlegg

Jeg har lite erfaring med å sove på et liggeunderlag i mer enn 7-8 sammenhengende netter. Men når jeg drar på sykkeltur til Mongolia, Kina, Tibet og Nepal vil brorparten av de 135 nettene foregå i telt ned til -10 grader.

Jeg hater selvoppblåsbare liggeunderlag, så dette er helt uaktuelt. Noen som har forslag til et liggeunderlag av tradisjonell type som har tilstrekkelig komfort og som ikke kommer til å ødelegge ryggen min i løpet av disse 135 nettene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

2 stk ridgerest oppå hverandre?

Må innrømme at jeg aldri har prøvd, men det virker som om det skulle bli både mykt og bra isolerende. Aberet er to matter å holde styr på, som begge er litt lite slitesterke. Kanskje de derre brettemattene de har i stedet for (Z-rest?)

Jeg har sovet to måneder i strekk på en tynn thermarest, men den punkterte etterhvert og ble *veldig* hard... Jeg var ung og sprek og på sommerføre, så det gikk på et vis likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2stk Ridgerest er en kombinasjon jeg vet har blitt brukt av mange klatrere på lengre ekspedisjoner, det skal visst være noenlunde komfortabelt.

Dette er også et lett alternativ og ha med på tur, men tar selvfølgelig opp en del volum. Men det vil liggeunderlag uansett gjøre så lenge det ikke er oppblåsbart :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

skal du ha med sykkelhenger? Hvis ikke er vel kravene til lav vekt og volum enda strengere enn på fottur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en henger som deles på 4 personer, men denne blir nok reservert til alt fellesutstyret.

Godt poeng at tradisjonelt liggeunderlag kanskje blir for bredt til å ha bakpå sykkelen. Men mulig jeg går for 1 + 0,5 (kappet) Ridgerest likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må bli en kjempetur, Lyngve. Du får stikke innom en internettkafe i ny og ne og gi en liten rapport.

Forøvrig forbauses jeg over at så mange synes ikke å være fornøyd med Thermarest. Når jeg har ligget på snø, har jeg ikke hatt problemer med kulden, og jeg bruker dunposer som isolerer dårlig på undersiden fordi dunen trykkes flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For min del er juryen ennå ute på akkurat det spørsmålet. Jeg har forsåvidt sovet greit på (tykk) thermarest på snø på endel turer, men det var oppi et monster av en Tyin Elite pose. Og når vi rev teltet var det alltid en avsmeltet grop under thermaresten, som avslørte en del varmegjennomgang.

Nå som jeg har oppgradert til dunpose (;-D digg å være lønnsmottager, som tidligere nevnt) føler jeg behovet for å supplere m celleplast under. Skal testes ut på Jotunheimentur om en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

135 dager på sykkeltur - wow! Høres ut som en ganske fet rute også.

For en del praktiske spørsmål kan jeg tipse deg om å ta kontakt med svenske Janne Corax:

http://www3.utsidan.se/corax-e/index.htm,

det er vel neppe noen som har syklet så mye i Tibet som han.

Om det er lov å spørre, hvordan får du rent praktisk og økonomisk mulighet til å være på tur i 135 dager---- snill arbeidsgiver, lottogevinst..etc?

Kommer du til å skrive noe om turen på fjellforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

135 dager på sykkeltur - wow! Høres ut som en ganske fet rute også.

For en del praktiske spørsmål kan jeg tipse deg om å ta kontakt med svenske Janne Corax:

http://www3.utsidan.se/corax-e/index.htm,

det er vel neppe noen som har syklet så mye i Tibet som han.

Om det er lov å spørre, hvordan får du rent praktisk og økonomisk mulighet til å være på tur i 135 dager---- snill arbeidsgiver, lottogevinst..etc?

Kommer du til å skrive noe om turen på fjellforum?

Corax sin hjemmeside har jeg vært borti før. Mye praktisk info å hente der.

Når det gjelder økonomi, er det bare et spørsmål om prioritering som alt annet her i livet. Noen bruker 600.000 på ny bil, mens andre tar seg friår for å reise og dyrke opplevelser fremfor å samle på statussymboler. Forøvrig skal det bli en befrielse å komme seg langt bort fra den vestlige forbruker-mentaliteten, og leve det enkle liv for en stund :twisted:

På min forrige jorden-rundt reise i år 2000, brukte jeg ca 100.000 på nesten et helt år (alt inkludert). Hadde jeg oppholdt meg i Asia hele tiden ville jeg bare brukt 50.000 på et helt år. Mao det er ikke mye kapital som skal til for å realisere drømmer. Dette betinger selvsagt at man holder alternativ inntjening og kost utenfor regnestykket (heldigvis går jeg ikke rundt og ergrer meg over hvor mye jeg kunne ha tjent hvis jeg hadde jobbet istedet for).

MEN det er vel normalt ikke økonomien som setter begrensninger for den vanlige nordmann. Det er forpliktelser (familie, barn, jobb etc) som er det største hinderet. Og der er jeg rimelig fri og frank :)

Vi har med PC og satelitt-telefon så det kommer rapporter annenhver uke på DinSide.no og Sykkelekspedisjon2005.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Lyngve,

Spennende og krevende prosjekt du har på gang. Ikke rart du vil sove godt!

Til vinterbruk anvender jeg den letteste full-lengdeversjonen av Thermarest (2,5 cm tykk) og en avskåret Ridgerest (sommertykkelse ellers blir det volumiøst) som dekker fra skuldrene tom. rompa (trykkpunktene). Jeg tenderer til å legge Thermaresten underst. Ridgeresten fungerer godt også som separat sittematte.

Om du absolutt ikke vil bruke Thermarest, finnes det det vintertykk Ridgerest - men den synes jeg er en smule uhåndterlig - særlig fordi den - såvidt jeg vet - bare finnes i rulleversjon, og ikke den praktiske bretteversjonen.

Mvh. GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter 2-3 uker i Gobi oerkenen funker Ridgerest (vinter) veldig bra. Har sovet som en konge alle netter i teltet. De andre derimot klager over kald sovepose, men jeg fryser ikke.

Dessuten er det mye torner her (har bl.a hatt flere punkteringer med sykkel). Derfor tror jeg at et selvopplaasbart liggeunderlag ville bli svert upraktisk her borte.

See reportasjer paa

www.sykkelekspedisjon2005.com

http://www.dinside.no/reise/ferietema/gutter-pa-tur/

og 170 bilder paa min egen webside

http://distantpeak.com/web/photos/

Hilsen fra Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.