Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny vri på havregrynsgrøten


Per Magnus

Anbefalte innlegg

Annonse

Første året jeg studerte ble matbudsjettet skrumpet inn for å øke øl-budsjettet. Det førte til at jeg hadde tilnærmet 0 kroner å fø meg på daglig. Løsningen ble kneippbrød til frokost og lunsj, og havregrøt til middag. Etter hvert ble jeg lei av havregrøt, og begynte å eksperimentere. Jeg kan derfor si deg ganske mye om hva som ikke passer i havregrøt.

-Epler

-Ananas

-cornflakes

-Honning

-Mais

Jeg husker at jeg prøvde en del annet også, men jeg har nok fortrengt det. Generelt kan man si at det er fryktelig mye som ikke passer sammen med havregrøt.

Det som dog også jeg har god erfaring med, er rosiner og melk i en eller annen form. Det samme gjelder syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes masse remedier for å sprite opp havregrøt!

Jeg nevner; sukker, kanel, rosiner, geitostbiter, marsipanbiter, sjokoladepulver, bananskiver, fløteskvett, nøtter og blåbær...men ikke alt på engang, selvfølgelig. Ønsker du å være i stand til å reise deg etter måltidet anbefaler jeg dog å være litt restriktiv på marsipanbitene, de legger seg som murstein i magesekken.

Ønsker du å føle deg sporty, kan sukkeret byttes ut med XL1-pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, forstår godt ønsket ditt om noen tilsetninger til dette "limet" ja :)

Tørrmelk, rosiner, sukker er nevnt.

Syltetøy er også ok, men hvem drasser med det i vinteroppakningen da?

Ellers gjør faktisk en tepose susen. Varm opp vannet sånn noenlunde, smekk oppi en tepose ett par min, før havregryn tilsettes. Bland i sukker og rosiner til slutt, og du får et "kongemåltid". (Utforsk med forskjellige tetyper).

Et annet tips er noen baconskiver. Høres sikkert helt vilt ut, men smaker faktisk rimelig godt. Spesielt etter noen dager, hvor kroppen skriker etter energi.

Lykke til med utforskingen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sukker i seg selv har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er vel med sukker som med for eksempel alkohol, det får kjipe konsekvenser i høye doser. Gjennomsnittsnordmannen spiser nå ca 800 gram sukker i uka, DET er temmelig mye. En teskje sukker på havregrøten derimot, tror jeg bare kroppen sier "tusen takk" til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært god erfaring med frokostblanidng på tur, gjerne i porsjonsposer.

Følgende gjør man:

Smør, honning, sukker og havregryn i en gryte rører litt rundt og blander det godt sammen. venter til det blir kaldt og legger det i en pose med dertil passelige dossering av tørrmelk. Så er det bare å tilsette vann. Helt genialt! slipper å tjase og fjase med å koke vann etc.

For øvrig link til flotte og feiende gode oppskrifter etc. :

http://oytun.no/ekstrasider/turmat.pdf

annet nyttig:

http://www.oytun.no/index.php?side=lenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen !

Jeg har gått ut fra at det er den grøten Per Magnus lager ute i bushen han vil ha noe i.

Riktig at det er den grøten jeg spiser i bushen jeg vil frem til...spiser forøvrig lite havregrynsgrøt ellers, men kanskje jeg skal begynne med det etter alle de spennende oppskriftene jeg har fått :)

Får prøve de forskjellige oppskriftene hjemme før jeg drar på tur om en god uke.

Takk for gode innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med en del rosiner - ha i så det koker litt sammen med grøten på slutten. Ved servering stikker du i en sjokoladebit i ene hjørnet.... Når du kommer dit er den smeltet... B)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt ut havregryn med havremel - det er forandring som frydar!! Einaste minus er at du må sikkert innom fleire butikkar for å finne havremel. Det er i samma posane som havregryn, men har grøn skrift, og det står sjølsagt havremel på! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Leste i VG for nesten 10 år siden at Bjørn Dæhli spiste havregrøten med brunost.

Jeg kan garantere at det er kjempe-digg.

Gjør som dette:

1. Kok opp grøt som vanlig.

2. Ta tallerkenen din og legg et lag av brunost i bunnen og langs sidene.

3. Hell over grøten

4. Legg på ytterligere et "lokk" med brunost opp grøten.

5. Nytes !

Prøv å se. Det er faktisk mye bedre enn det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

vil motsi andre, og slå et slag for honning,,, erfaringsmessig blir det best om du tilsetter den samtidig som vannet, dvs før grynet,,,

eller har eg bl a prøvd en blanding av crüsli solfrokost, rosiner og nonstop i grøten, ser litt rart ut, men funker fett det og!

vannmelon er prøvd, men er jo ikkje akkurat turkost... all slags frukt er digg da,,, prøvd spekemat? kan man tenke seg noe tøffere enn å traske vidt og bredt i skau og fjell, med et helt spekelår i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.