Gå til innhold
  • Bli medlem

Panorama Utsikt


pb

Anbefalte innlegg

2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m)

topp i Lillehammer Vestfjell. Foruten en hel del andre fjell kan

en se over 20 2000 meter topper (de fleste er navnsatt på bildet).

Ikke verst ??

Se: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Aaltjern/230-239_anno_web.jpg

Vær oppmerksom på at filen er relativt stor !

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bjorn,

Du har helt rett, stedet er kjent under det navnet.

Statens Kartverk har ikke oppfattet dette (enda?), dessuten

var plassmangel og onske om ikke aa skrive mer enn

noedvendig tilstede.. Den er en selvstendig 2000 meter topp

med PF over 100 meter og fortjener definitivt navnet.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m) topp i Lillehammer Vestfjell.

Petter

Fantastisk utsikt derfra, Petter :!: Synd at bildet ikke gikk enda litt lengre mot øst, så hadde du fort fått med 4-5 flere 2000 metre i Rondane hvor jeg tråkket mest rundt i oppveksten.

Funderer litt på hvor bildet ditt er tatt fra :wink: Må være et eller annet sted på Skjelbreida. Det nærmeste jeg kommer er Myssmørhelje med trig.punkt på 1070 m. Er det forresten lov å spørre om hvilket kamera du har brukt også :!:

Point 2145 har da et navn! Tjørnholsoksle.

Må se å få inn dette navnet i SSR slik at det kommer med på nye kart :!: Men det blir nok med dobbel n siden Tjørnholstinden nå formelt heter Tjønnholstinden på vågåmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrondE :

Bildet er tatt fra Myssmørhelje, det er rett. Høyde 1072 m. Dette er høyeste

punktet på Skjellbreifjellet. Dersom man kikker på fjellsiden min

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html og skroller ned til 1072 meter

så finner man noen flere bilder, blant annet tilsvarende panorama mot øst, som

også dekker noen topper med primærfaktor over 1000 meter. Imidlertid er det

en "gleppe" og beste delen av Rondane har falt ut. Dette skyldes sterk vind samt

at jeg klarte å gå tom for (digital) film. Måtte styre med å slette noe og glemte

hvor jeg var.. Arghhh. Jeg skal fikse dette en annen gang.. Man ser også

Nordmarka fra samme sted, så totalt sett et bra utkikspunkt..

Kamera er et ganske ordinært Olympus (digital) C-5050 (5 Megapixel), med

linse svarende til 105mm (3x zoom fra 35 mm). Panorama-bildet er limt sammen

av 10 enkeltbilder.

Fjellhilsen, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
2. juledag tok jeg dette panoramabildet fra en lokal (1072m)

topp i Lillehammer Vestfjell. Foruten en hel del andre fjell kan

en se over 20 2000 meter topper (de fleste er navnsatt på bildet).

Ikke verst ??

Et imponerende bilde! Hvordan tok du det?

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et imponerende bilde! Hvordan tok du det?

Jeg vet ikke om pb fikk med seg spørsmålet. En skal jo helst ikke svare for andre, men her får man sikkert tilgivelse.

10 digital bilder tatt på stø fot, i sekvens, med overlap, og sakte, men kontrollert rotasjon rundt egen akse. Deretter puttes bildene inn i et "stitche" program, og ut kommer et fiks ferdig panoramabilde. Kuttes og tekstes i f.eks Photoshop.

Det er ikke brukt noen innebygde "stitche" funksjoner i kameraet. Det er typisk lurt å få pulsen litt under kontroll før man gyver løs på 10 bilder i sekvens.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
10 digital bilder tatt på stø fot, i sekvens, med overlap, og sakte, men kontrollert rotasjon rundt egen akse. Deretter puttes bildene inn i et "stitche" program, og ut kommer et fiks ferdig panoramabilde. Kuttes og tekstes i f.eks Photoshop.

Stilig! Akk, så lyst jeg har på digitalkamera, men jeg får aldri bestemt meg for hvilket...

Det finnes også «analoge» kameraer som kan ta sånne bilder. Kameraet eksponerer bare en smal spalte av filmen samtidig som filmen trekkes frem og kameraet roterer på stativet. Resultatet er ekte 360-graders bilder eller mer om en lar kameraet rotere til det er slutt på filmen.

For øvrig ble verdens første bildet på over 1 GB-pixel laget med stitching. Det er sydd sammen av 14 bilder i høyden og like mange i bredden, altså 196 i alt. Info finnes på http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm.

Nok trivia. :)

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.