Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av turmat - erfaringer med lufttørker


mausteen

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne dele min erfaring med tørking av turmat med forumbrukerne. I helga hadde en kompis og jeg en lang økt med tørkemaskina og ressultatet var oppløftende.

Vårt ønske var å lage turmat som bare trenger å tillsettes kokende vann for å kunne spises. Vi tok derfor utgangspunkt i potetmos og sausposer som basis for alle rettene vi laget. Vår test av dette etter tørkingen kunne så absolutt måle seg med feks Real Turmat.

En utførlig oversikt over kcal innhold og bilder kan dere finne her: http://overtheice.com/?p=615

Er det noen som har spørsmål til framgangsmåte er det bare å stille dem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi oppevarer maten i fryser fram til vi drar på tur. Kostnadene vil såklart innebære strøm og innkjøp av utstyr også, men for min del betaler jeg fastpris på strøm pr. mnd. Tørkeren var en julegave, men koster rundt 700 kroner i innkjøp :) Har man en ovn med vifte så kan man tørke i den også, fremt at man lar døra stå litt på gløtt underveis.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad flere beggyner med tørking, selv bruker jeg å tørke mye selv.

i ovn og i tørke marskin.

tørker kjøtt, sopp, gulerot,bær,urter,poteter,mm.

men har ikke prøvd fisk, kanskje jeg får prøve det en dag.

bruker denne tørkeren http://www.smartartikler.no/produkter/dryers/kn128s.asp?hist=1

godt jobbet mausteen ikke mange som steter i gang med tørking her i landet om dagen.

jeg pleier også å plukke og selge fersk og tørket sopp til resturanter, er også fin måte å tjene litt eksta penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Ja spennende mausteen. Jeg så på bildene du hadde lagt ut, det så ut som dere stekte kjøttet før tørking, stemmer det?

Hvordan ble konsistensen når dere blandet inn kokende vann? Ble de mye harde biter, eller ble det helt ok? Jeg har sett at andre som har hjemmetørket har lagt maten i bløt min 10 min før det ble kokt i ca 10 min.

Forskjellen mellom FRYSEtørking og vanlig tørking er at ved frysetørking er maten frosset hele tiden, og vannet fordamper direkte fra is til luft. Ytterflatene på det man tørker er derved porøs. Ved vanlig tørking krymper yttersiden inn først, og lukker derved for at vannet lett kommer tilbake når man skal spise det man har tørket.

Flott at dere eksperimenterer. Man kan virkelig bli så matlei av bare Real Turmat etter en stund at det er flott med andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stekte kjøttet før tørking. Vi var i utgangspunktet litt usikre på hvordan det ville gå med varmtørking av kjøttet siden, som du også sier, det har en tendens til å "lukkes". Dette gikk faktisk ganske greit når vi testet retten i etterkant. Kjøttet var langt ifra mørt, men fikk en litt seig konsistens. For vår del så gjorde det ingenting, for smaken var god.

Tanken med vår "patent" var at når vi er på tur skal vi slippe unna med å bare koke vann for å tilsette, la stå i 5-10 minutter, og så voìla, klar for spising.

Det jeg tror, men som jeg ikke vet sikkert helt enda, er at kjøttet ikke er heeelt gjennomtørt. Derfor lagrer vi det fryst fram til vi skal på tur i slutten av januar.

I dag tok jeg foresten unna fem brett fra tørkeren med tørket torsk og magre grillpølser - her så det ut til at en del mer vann hadde fordampet kontra svinekjøttet. Torsk især ser ut til å være godt egnet for tørking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.