fjellsnekker Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Hei Har kjøpt meg primus omnifuel, og lurer på hvor mye parafin jeg bør beregne pr. døgn til vintertur med telt. Jeg kommer til å fyre en del utover vannkoking. Fungerer lampeolje like bra som parafin? Eller bør jeg velge bensin?? Mvh Erik Siter
Tor-Kjell Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har hatt denne brenneren i ca. 5 år og er godt fornøyd. Har alltid fyrt med renset bensin fordi den brenner veldig rent. Bladet Friluftsliv har hatt test av denne for noen år siden. Ikke tid til å lete mer nå, men her er link til litt generell info om brennstoff. http://www.friluftsliv.no/turutstyr/sikker-primusfyring.html Siter
PI Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Valg av drivstoff er gjennomdiskutert på utstyr-forumet, det har nær kommet til harde ord mellom ekspertene Runegutt123 og toresc. Det eneste det er enighet om er at lampeolje er fy-fy, den kan inneholde voks som tetter brenneren. Med en liter om dagen bør du ha rikelig. Det gir deg drøyt sju timer fyring med 2 kilowatt effekt. (Dette tallet er regnet ut fra brennverdien for parafin, jeg har ikke prøvd det ut selv.) Siter
fjellsnekker Skrevet 15. desember 2010 Forfatter Skrevet 15. desember 2010 Takk for svar Var ikke klar over at primus diskutert så grundig her inne. Har sjekket litt, og ender nok med bensin. Mvh Erik Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.