Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå staver.......


c702

Anbefalte innlegg

Sliter med rygg og knær og har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av gåstaver for fjell og skogs-rusling. jeg er 182 så stavlengden bør visstnok ligge på 125cm. Jeg kunne imidlertig ønske meg et par lette solide teleskopstaver for å justere lengden etter bruk(nedoverbakke/opppoverbakke osv).

Er det noen med erfaringer med gåstaver i fjell/skog som kan si noe om dette sparer rygg/knær noe? Og eventuelt anbefaling av staver?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har registert at de typiske "vandrerstavene" har en begrensing ofte på allerede 135 cm. Jeg ser for meg at dette kan bli noe kort i gitte situasjoner. Er det noen som bruker teleskop fjellskistaver, eller blir disse for spinkle.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Bruker noen tredelte staver ifra Black Diamond. Flicklock-patenten funker fint (ingen sig i skjøtene).

Følger med trinser til å bruke i snø, har komfortable korkhåndtak og max. lengde er 140 cm.

Link: http://www.blackdiamondequipment.com/en-eur/shop/mountain/trekking-poles/trail-ergo-cork

Selges på nett for Kr. 899,-.

Link: http://www.raa.no/index.php?action=prodkort&mod=object&oid=2110&sess_id=9c394f22d2d194c16440eae1f73d0ee0#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dem stort sett på 125 cm. Jeg er 184 og synes det er ei grei lengde. Det var primærlegen min som syntes gåstaver var noe å prøve når ryggen "kranglet". Han lånte meg et par i 14 dg så jeg fikk prøve. Grei ordning!

Jeg fant fort en butikk som solgte gåstaver for å si det sånn. Brukte et par Swix faste alustaver på 130 i flere år før jeg kjøpte de 3-delte.

For meg begynte stavbruk som et tilbehør til Voltaren og Paracet når ryggen ikke ville. Nå er de fast følge på vandreturer også.

Bruker staver jevnlig som mosjonsform. Ved litt lengre steg enn vanlig gange får hofte og rygg litt mere utslag å jobbe med.

Merker at det hjelper til å styrke nedre del av rygg/mage. I tillegg forsvinner det masse kalorier i forhold til gange i samme tempo.

Det kan jo være greit hvis en har kjempeanlegg for å omsette karbohydrater til fett slik som jeg. :)

Har ikke brukt stavene noe særlig vinterstid som skistav, men, jeg havner rundt 140 cm på Gipronstavene jeg bruker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.