Gå til innhold
  • Bli medlem

Denali


Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
Innebærer toppen av Denali noe som helst form for klatring, eller er det bare trasking? All info om fjellet mottas med takk.

K

Sjekk denne siden

http://www.cof.orst.edu/cof/fp/faculty/alaska/denali/denali4.htm

Ikke noe særlig klatring - noen faste tau og litt luftig, men ellers er det vel været og høyden man bør bekymre seg for. Denali tilsvarer omtrent 6900 moh i Himalya på grunn av mindre atmosfærisk trykk.

Dessuten kan været bli ekstremt dårlig over lengre perioder.

En venn lå værfast i 9 dager på fjellet før de måtte avbryte hele toppforsøket (tomme for mat og brensel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Mt. McKinley er kanskje det fjellet jeg ville besteget om jeg fikk valget av å ta et verdensdelfjell :P Har et veddemål med en kamerat som har vært i Alaska som toåring (pga VM i hundekjøring, faren hans ble verdensmester), og mener at han skal bestige Denali. Veddemålet var at han skulle få 1000 kr om han tar det før han er fylt 20 :wink:

Er det noen som har fine bilder av McKinley, verdens kaldeste fjell :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe klatring i det hele tatt på denali. men my bratt snø. men de fleste nordmenn er jo flinke på snø.

vi, en gruppe på tre, besteg denali i juni 2005. kulden er litt oppskrydd. på natta går det ned til 30, ikke noe verre enn på en vintertur på dovre. dagene kan by på mye stekesol slik at de kan ligge naken i teltet og nyte 45 grader pluss.

det finnes mange nasjonaliteter på denali. koreaner, spanioler, folk fra sørstatene i usa. jeg følte at mange hadde lite erfaring med snø og kulde. og det er DET man trenger. en gjennomsnittlig norsk tindebestiger er nok litt bedre vant til det og har det lettere å takle utfordringene. mens mange andre ikke tør å gå uten stegjern når bakken blir brattere enn 15 grader.

har masse bilder, skal legge dem inn en annen gang.

forøvrig er denali en stor opplevelse. man må dele den med mange andre men det er greit å kunne være litt ssosial når man sitter værfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Denali er verken "trasking" eller "klatring", men noe midt i mellom og litt av alt....., også skigåing. Det værste er et par partier på max 55 grader hvor du må bruke dine kunnskaper om tau, sikring, Jumar etc.

Videre kreves kunnskaper om sikring og redning fra sprekk på bre, siden de første dagene byr på utsatt brevandring (litt avhengig av tiden).

Men forbered deg på det kaldeste du har opplevd, vi var der i 2005 og opplevde -33 på det værste men grupper noen uker før oss hadde under -40 på natten, -30 på dagen og sterk vind.

Er du seriøs på dette, send meg gjerne en PM, jeg hjelper gjerne.

Eller les http://www.akhas.no/mtmckinley/rapport.php

Å bestige Denali er en fantastisk opplevelse jeg unner alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McKinley/Denali er fristende og kan bli mitt neste interkontinentale prosjekt. Tar folk med egne skistøvler eller bruker de ekspedisjonsstøvlene med tilpassede bindinger på skiene?/

Det finnes etter min kunnskap svært få kombinasjonsstøvler (ekspedisjonsstøvler med intergert binding), så de fleste har med to sett. Selv brukte jeg et par intergrerte Meidl, og det fungerte meget bra, så får du tak i et par sånne, er det bra.

Og jeg vil definitivt anbefale å bruke ekspedisjonsstøvler, det er kaldt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(litt off-topic, men...)

Gunnar, jeg ser av bildene dine at du har et endukstelt, stemmer det (det gule)?

Hva er din erfaring med slike?

Hei Haakon,

Du er vel tilbake etter den store Sør-Amerika-turen? Imponerende prosjekt dere gjennomførte. Du har sikkert fått med deg at vår tremannsekspedisjon lyktes å traversere Aconcagua et par uker før din ekspedisjon. 16 dager opp, tre dager ut. Nøkkelen til suksess var at vi holdt oss friske, ikke forserte aklimatiseringen og hadde flaks med været som ble bra like før toppstøtet. Vi støtte så vidt på fortroppen din ved Pointe Incas 4. januar. Lyngve skal ha sett oss, uten at vi så ham. Verden blir stadig mindre. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10813&highlight=

Jeg har forkjærlighet for endukstelt fordi man kan få dem lette, de er ofte greiere å sette opp, er sterke og har ikke kondensproblemer om ikke luftfuktigheten blir for stor/ventilasjonssystemet eller rutinene er for dårlige.

Jeg har to endukstelt: (i) Bibler (Black Diamond) Eldorado (knall gult) har jeg brukt siden 2002 i norske fjell og i Alpene, og nå sist i april på hesteskotraversen av Skjåk-fjellene i Breheimen. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12026&highlight= Dette teltet er genialt enkelt med sine to innvendige stenger i en legering som bøyer seg snarere enn å knekke i overstadig vind. Det har to likelydende innganger som er praktisk når man skal være to i et relativt lite telt. Dette sammen med god sittehøyde og relativt rette vegger gjør et lite telt mer komfortabelt enn man skulle tro. Det er ideelt som enmannstelt, men huser fint to om været er slik at storsekken kan legges ute. Vestibyle kan kjøpes til. Teltduken har en flossy innerside som binder rim til det rekker å kondensere.

Når jeg IKKE valgte dette teltet til Aconcagua-turen var dette fordi jeg savnet (enda) bedre bardunering av bredsidene på teltet (bare et barduneringspunkt på bredsideflaten) - ala hva man finner på det enda mindre (ii) Cho Oyu fra Bergans med samme konstruksjon eller det større båtkvelvformede (iii) Polaris fra Exped (en helt original blanding av tunneltelt og domekonstruksjon gir det form som en veltet nordlandsbåt). Jeg ser at Bibler nå går gal vei - siste versjon av I-tent og Eldorado har kvittet seg med et par barduneringsfester. Dette er oppskriften på å ødelegge et alpintelt for de store anledninger.

De voldsomme vindene man kan utsettes for på Aconcagua fikk meg til å velge Exped Polaris. Vel er teltet et vindfang om vinden skulle snu seg mot bredsiden i løpet av natten, men stangkonstruksjonen og et rikholdig arsenal av barduner gjorde at dette aldri ble kritisk (vi hadde hard vind på 5500 moh.). Polaris er et mer komfortabelt telt i den forstand at det er større og har et lite integrert fortelt. Luftesystemet sammen med det tørre klimaet gjorde at kondens aldri rakk å bli noe problem. Luftelukene på langveggene inviterer til vinterbruk og til å tømme tisseflasken i gjennom. Teltet har tuneller for tre av fire stenger. Dette gjør Polaris mer sårbar for oppsetting i vind enn Eldorado er. Men når Exped først er satt opp, er det et særdeles vindstabilt telt. Kan forøvrig nevne at jeg har sluttet å bruke plugger for mange år siden. Fallskjermformede snøankere er tingen og kan brukes på såvel campingplasser som i sne og i steinrøyser (les: Aconcagua).

Andre gode endukstelt jeg har vurdert (før Aconcagua-turen) er (iv) Mountain Hardware EV2/3 med utvendig stangoppheng; (v) Nemo Tenshi med fortelt (samme konstruksjon som Bibler Eldorado, men med en ekstra stang til forteltet. Mine turkamerater brukte dette teknisk avanserte teltet, som jeg valgte bort fordi jeg allerede hadde et Bibler og fordi jeg oppfatter Exped Polaris å tåle mer vind. Fasiten fra Aconcagua var at både Exped Polaris og Nemo Tenshi sto godt i vind); og (vi) Bibler Fitzroy med vestibyle. http://www.bdel.com/gear/fitzroy.php

Ønsker du deg større telt som fyller plasskravene til et NF V-25 er (vii) Nemo Moki et interessant enduksalternativ. http://www.nemoequipment.com/tents. Det er også (viii) Bibler Bombshelter med vestibyler og et firkantet fotavtrykk som ikke søler bort liggeplass. http://www.bdel.com/gear/bombshelter.php

På min shortlist sto Exped Polaris og Bibler Fitzroy som særdeles vindsterke og komfortable en til tomannstelt. Jeg valgte Polaris fordi jeg var nysgjerrig på den originale båtkjølformede konstruksjonen. Jeg er imponert over teltet, men tror Fitz Roy er lettere å slå opp i hard vind.

Gunnar

Foto webside: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

post-14-133474540106_thumb.jpg

post-14-133474540163_thumb.jpg

post-14-13347454022_thumb.jpg

post-14-133474540277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes etter min kunnskap svært få kombinasjonsstøvler (ekspedisjonsstøvler med intergert binding), så de fleste har med to sett. Selv brukte jeg et par intergrerte Meidl, og det fungerte meget bra, så får du tak i et par sånne, er det bra.

Og jeg vil definitivt anbefale å bruke ekspedisjonsstøvler, det er kaldt der.

Haakon,

Ekspedisjonsstøvler har jeg - Millet Everest siste utgave. Tror du romslige Stetind skistøvler ev. med isolerende gamasjer holder opp til Base Camp på Denali?

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar, du er DEN Gunnar, ja... Hei igjen!

Vi har jo snakket om dette temaet før...

Takk for utfyllende svar. Jeg grubler fremdeles på endukstelt som et personlig en-mannstelt, men er fremdeles skeptisk til kondensproblemet. Men det er altså ikke noe case? Eneste grunnen til at jeg vil ha det, er på grunn av vekten, det betyr mye.

Jeg nærmer meg nå enduksteltet Marmot Alpinist, vært borti det?

Millet-støvlene er jo supre på Denali.

Du kan bruke dine gode, norske fjellskistøvler så lenge du går på ski. Typisk forlater man skiene på en camp på 3400 meter, "Motorcycle Hill Camp". Derfra og opp blir det for bratt for ski, så der kan du skifte og deponere skistøvlene. Det er jo de galninger som tar med ski videre opp for å stå på ski ned, men det var i allefall ikke mitt ski-nivå...

Og opp til 3400 meter er ikke kulda noe som helst problem, godt norsk påskevær og vel så det. Faktisk kan det være steinvarmt (i Mai/juni) nede på breen og opp dit, breen ligger i en gryte som kan varme godt.

Jeg kjenner et par som lurer på Denali neste vår, er du interessert, kan jeg "matche" dere?

(for ordens skyld; "BaseCamp" ligger helt nederst på ruta, på 2200 meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

McKinley/Denali er fristende og kan bli mitt neste interkontinentale prosjekt. Tar folk med egne skistøvler eller bruker de ekspedisjonsstøvlene med tilpassede bindinger på skiene?

Someone?

Mvh. Gunnar

Fotowebside: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Hei,

Jeg var i Denali Park å klatre i 2002. Det ble ikke Mt. Denali ut over BC siden det da var en 8 dagers snøstorm som gjorde at det ikke ble tid / forhold til det. Det er dog mye å ta fatt på i Denali Park så en får altid en fin tur uansett vær.

Med hensyn til sko/ski kombo, så er langt det mest anmindelige i Nordamerika kombinasjonen ekspedisjonssko (helstive storsko) og randoski med Silveretta bindinger. Silverettabindingen tar stors sett alt av skor med rand.

Slike ski med binding får du leit hos Alaska Mountaineering School (AMS) i Talkeetna der du også arrangerer med klatre licens på den lokale ranger stasjon og chartrer småfly opp til BC. (Hvis du da ikke skal den lange veien, å vandre inn fra Lake Louise).

Mht. vanskelighetsgrad i Denali Park så er det nettop temperatursvingningene i mai Juni som er utfordringen og som oftest fordrer at en 'vender døgn'. Der ut over er jo mye av bestigningen eksponert grunn mange sprekker og Denali er derfor ikke noe soloobjekt. Meg bekjennt er det også muligt å bestige Denali ad ganske så tekniske ruter, men West Butress som er den vanligste er som andre nevner her forhlodsvis enkel og betegnes med so amerikanerne kalder 'snowplodding'. Jeg kan iøvrig varmt anbefale AMS. Hvis du har et rimeligt budsjett å jobbe med kan de klare en masse formaliteter for deg uten at du nødvendigvis treng å bli med på en arransjert toppstøtt. Jeg kaltret med de en måned og hadde en super tur!

Har du tid nokk, så reis via Washington State og klatre Mt. Raineer som aklimmatisering - Er bare 3 timer fra Seattle flyplassen og unnagjort på et døgn eller to hvis du har flaks med været.

Skulle iøvrig gjerne blitt med - Et nytt forsøk står høyt på ønskelisten men da er jeg red for at jeg bllir enlig pappa til to barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar, du er DEN Gunnar, ja... Hei igjen!

Vi har jo snakket om dette temaet før...

Takk for utfyllende svar. Jeg grubler fremdeles på endukstelt som et personlig en-mannstelt, men er fremdeles skeptisk til kondensproblemet. Men det er altså ikke noe case? Eneste grunnen til at jeg vil ha det, er på grunn av vekten, det betyr mye.

Jeg nærmer meg nå enduksteltet Marmot Alpinist, vært borti det?

Millet-støvlene er jo supre på Denali.

Du kan bruke dine gode, norske fjellskistøvler så lenge du går på ski. Typisk forlater man skiene på en camp på 3400 meter, "Motorcycle Hill Camp". Derfra og opp blir det for bratt for ski, så der kan du skifte og deponere skistøvlene. Det er jo de galninger som tar med ski videre opp for å stå på ski ned, men det var i allefall ikke mitt ski-nivå...

Og opp til 3400 meter er ikke kulda noe som helst problem, godt norsk påskevær og vel så det. Faktisk kan det være steinvarmt (i Mai/juni) nede på breen og opp dit, breen ligger i en gryte som kan varme godt.

Jeg kjenner et par som lurer på Denali neste vår, er du interessert, kan jeg "matche" dere?

(for ordens skyld; "BaseCamp" ligger helt nederst på ruta, på 2200 meter)

Haakon,

Takk for tips om sko.

Jeg har sett på Marmot Alpinist på Internet og det ser ut som et interessant bidrag til kolleksjonen av lette endukstelt. Eksternt oppheng av duken i stenger gjør teltet lettere å sette opp i vind. Det er lett, men ikke lettere enn Nemo Tenshi og Bibler Eldorado uten vestibyle (men da må man klare seg uten fortelt, noe som er greit om du bare tenker å bruke det som solotelt).

I et skeptisk lune har jeg fire spørsmålstegn: (i) Er det nok lufteventiler? Dette er viktig for å unngå kondens. Teltbildene viser ingen. Kan det være at det bare kan luftes gjennom (den ene?) åpningen? Dette er for lite til å skape den nødvendige gjennomstrømningen. (ii) Er den tredje toppstanga slik innfestet i duken at den kan spjære duken i hard vind? Jeg leser av en review at dette ikke skal være et problem. (iii) Bidrar den vinkelen som er laget på stangbuene nede ved bakken til å svekke stangkonstruksjonen? Jeg forstår dette må være gjort for å skape rettere vegger og dermed større teltvolum. (iv) Er teltet tilstrekkelig bardunert? Det går ikke helt klart frem av illustrasjonsfoto. Når man først nøyer seg med et bardunfeste på hver side av teltets breddeflate, er den gunstig plassert (ikke for lavt). Men her er løsningen på Bergans Cho Oyu og Nemo Tenshi bedre.

Lykke til med teltvalget. Det er uansett et luksusproblem :)

Jeg er alltid åpen for nytt turfølge!

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var i Denali Park å klatre i 2002. Det ble ikke Mt. Denali ut over BC siden det da var en 8 dagers snøstorm som gjorde at det ikke ble tid / forhold til det. Det er dog mye å ta fatt på i Denali Park så en får altid en fin tur uansett vær.

Med hensyn til sko/ski kombo, så er langt det mest anmindelige i Nordamerika kombinasjonen ekspedisjonssko (helstive storsko) og randoski med Silveretta bindinger. Silverettabindingen tar stors sett alt av skor med rand.

Slike ski med binding får du leit hos Alaska Mountaineering School (AMS) i Talkeetna der du også arrangerer med klatre licens på den lokale ranger stasjon og chartrer småfly opp til BC. (Hvis du da ikke skal den lange veien, å vandre inn fra Lake Louise).

Mht. vanskelighetsgrad i Denali Park så er det nettop temperatursvingningene i mai Juni som er utfordringen og som oftest fordrer at en 'vender døgn'. Der ut over er jo mye av bestigningen eksponert grunn mange sprekker og Denali er derfor ikke noe soloobjekt. Meg bekjennt er det også muligt å bestige Denali ad ganske så tekniske ruter, men West Butress som er den vanligste er som andre nevner her forhlodsvis enkel og betegnes med so amerikanerne kalder 'snowplodding'. Jeg kan iøvrig varmt anbefale AMS. Hvis du har et rimeligt budsjett å jobbe med kan de klare en masse formaliteter for deg uten at du nødvendigvis treng å bli med på en arransjert toppstøtt. Jeg kaltret med de en måned og hadde en super tur!

Har du tid nokk, så reis via Washington State og klatre Mt. Raineer som aklimmatisering - Er bare 3 timer fra Seattle flyplassen og unnagjort på et døgn eller to hvis du har flaks med været.

Skulle iøvrig gjerne blitt med - Et nytt forsøk står høyt på ønskelisten men da er jeg red for at jeg bllir enlig pappa til to barn :)

Raven, Takk for gode tips! Ta kontakt om du er interessert i turfølge om et år eller to. Men ikke på bekostning av ekteskapet :)

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, trådstarter Kristian! Vi har "kuppet" innlegget ditt, men regner med at du har fått svar nok? Hvis ikke gir jeg deg gjerne all info du måtte trenge.

Kristian: jeg har masse bilder fra Denali, om du vil ha. Send meg en PM om det skulle være aktuellt.

Og Gunnar: mitt spørsmål var jo om kondens. Du skriver:

"Jeg har forkjærlighet for endukstelt fordi man kan få dem lette, de er ofte greiere å sette opp, er sterke og har ikke kondensproblemer om ikke luftfuktigheten blir for stor/ventilasjonssystemet eller rutinene er for dårlig".

Hva betyr det da? At kondens ikke er noe særlig problem? Heller ikke på norske vidda i regnvær? Hva med god, gammeldags, norsk skiftende vær, f.eks. en ukestur på vidda om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, trådstarter Kristian! Vi har "kuppet" innlegget ditt, men regner med at du har fått svar nok? Hvis ikke gir jeg deg gjerne all info du måtte trenge.

Kristian: jeg har masse bilder fra Denali, om du vil ha. Send meg en PM om det skulle være aktuellt.

Og Gunnar: mitt spørsmål var jo om kondens. Du skriver:

"Jeg har forkjærlighet for endukstelt fordi man kan få dem lette, de er ofte greiere å sette opp, er sterke og har ikke kondensproblemer om ikke luftfuktigheten blir for stor/ventilasjonssystemet eller rutinene er for dårlig".

Hva betyr det da? At kondens ikke er noe særlig problem? Heller ikke på norske vidda i regnvær? Hva med god, gammeldags, norsk skiftende vær, f.eks. en ukestur på vidda om sommeren?

Haakon,

Det betyr at du bør være opptatt av om Marmot Alpinist har mange nok og godt nok plasserte ventiler til å gi god luftgjennomstrømning (kondenseksport). Du kan ikke gjøre mye med en gitt luftfuktighet eller temperatur, men du kan velge et endukstelt som gir deg muligheten til å praktisere gode lufterutiner. Det har og gjør jeg. Jeg har under fuktige forhold på pluss-siden av null bare opplevd kondens i form av moderat dråperenn langs stengene (Bibler med innvendige stenger), og på minussiden av null erfart moderat rim på øvre del av innerduken om morgenen som bindes opp i flossy overflate (Bibler) til sola eller parafinbrenneren har evaporert det.

Kondens er forøvrig ikke et ukjent fenomen i dobbelttelt som med lufttett ytterduk er dømt til å produsere kondens og rim. Det er derfor man har innerteltet. Innerteltet er en innrømmelse av en konstruksjonssvakhet. Med membranmaterialer finnes det andre valgmuligheter.

Under hvilke forutsetninger ville jeg ikke brukt endukstelt? Skulle jeg krysse Grønland med masse koking i teltet og svingende temperaturer rundt null (ved kysten) ville jeg brukt todukstelt. Kanskje også på høstjakta med camping i trøndersk skogsmyrterreng.

Drar jeg til Denali vil jeg gå for et oversized endukstelt med fortelt/vestibyle. Oversized fordi man trenger plasskomfort på lengre ekspedisjoner med vinterutrustning, men også fordi et telt fullt av folk gir mer kondens. Fortelt/vestibyle ville jeg hatt for å få kokingen ut av hovedteltet. Men viktigst av alt er det å sikre luftgjennomstrømning om natten. Da snakker vi ventiler igjen. Full circle.

Jeg har nesten sluttet å bruke todukstelt, men har ikke noe behov for å misjonere min teltbruk. Det er funksjonalitet som opptar meg. Funksjonalitet og optimalisering under ulike forhold. Er du som meg, trenger du selv å prøve ut et endukstelt før du tar stilling til hva det er godt for. Men du er alt for erfaren til å mene at det finnes et telt for alle formål.

Hadde jeg bodd i Østfold kunne du prøvd Bibler'n min. Eller vi drar på en liten tur ved anledning. Jeg har enda ikke fullført 2000-meter prosjektet og har således nok av unnskyldninger.

Gunnar

PS: Når jeg skriver på et åpent forum svarer jeg ofte bredere enn det blir spurt om. Hvis jeg har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan forklare det for meg?

Her menes det ved hvilken høyde i Himalaya, man kommer opp i en høyde der det atmosfæriske trykket er like stort. Når gravitasjonskreftene trekker atmosfæren ned mot jordas overflate, danner vekten av lufta det vi kjenner som atmosfæriske trykket. Derav blir trykket lavere destod høyere vi kommer opp, da vi har mindre luft over oss. Grunnen til at det er en forskjell på hvor man befinner seg i verden har med at atmosfæretrykket også avhenger av temperaturen. Nede på bakken er vi kjent med at høytrykk gjerne gir kalde dager med blå himmel, mens lavtrykk gir varmere vær, regn og torden. Dermed skulle man vel egentlig tro at atmosfæriske trykket på Denali var større enn f.eks Kilimanjaro pga det er kaldere på Denali. Slik jeg forstår det, er det litt komplekst, og jeg skal prøve å finne en god (fysisk/matematisk) forklaring på det i løpet av et par dager, men fram til det har jeg en teori:

I kalde strøk vil bakken og hav gi fra seg mer varme enn den tar opp, og dermed vil luft med temperatur høyere relativt til luften i atmosfæren stige opp, og dermed frigi energi til omgivelsene mens den kjøles ned. og omgivelsene ekspanderer. Når luften da ekspanderes vil jo tettheten synke, og dermed også atmosfæretrykket.

(edit: mail sendt til en tidligere foreleser)

Ok: Oppdatering:

I fluidmekanikken har man at temperaturen T i en høyde h (h<11km) ved temperatur T_0 på bakkenivå varierer som T = T_0 - a*h, der a er konstant lik 0.0065K/m (kelvin-skalaen). Fra dette kan man utlede at trykket p gitt ved h,T_0, a som før og p_0, atmosfæretrykket ved bakken, blir p = p_0 * (1-a*h/T_0)^{5.26}. Her ser vi at destod lavere T_0, destod lavere blir 1-a*h/T_0 og dermed mindre blir p.

Så moralen er: Mindre bakketemperatur (T_0) gir mindre atmosfærisk trykk, forutsatt at p_0 nogelunde lik 1atm begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mt. McKinley er kanskje det fjellet jeg ville besteget om jeg fikk valget av å ta et verdensdelfjell 8) Har et veddemål med en kamerat som har vært i Alaska som toåring (pga VM i hundekjøring, faren hans ble verdensmester), og mener at han skal bestige Denali. Veddemålet var at han skulle få 1000 kr om han tar det før han er fylt 20 :wink:

Er det noen som har fine bilder av McKinley, verdens kaldeste fjell :?:

kan gjerne se på våres hjemmeside: www.geilomg.com

under turer finner du dagbok og lengst nede på dagboka finner du bilder fra den turen du lest om

gruppen har varit der tre ganger, så hær gikk det:

2005 fikk vi bryte pga att jeg hadde en betenlse i høfta og klarte ikke å trekke pulken

2006 dro wilfred og benedicte opp til highcamp men måte snu pga været

2007 dro hela gruppen igjen(jeg i knallform) men måte snu på abc pga været og wilfred ble dårlig.

jeg har veldig lust og dra tilbake tiltross før att det kan være svinkaldt der. fantastisk natur!!!

vi gikk på randonne ski men neste gang skal mine "la sportiva olympus mons" med og de skal brukes fra de faste tauene over for abc og oppover.

slik jeg ser det(noen sier att vi har misslyckets på våres turer men jeg er uenig) har vi en fin tur sammen, ingen har vart nede i en eneste bresprekk(og der er mange), alle har 10 fingrer og 10 tær (ikke alle kan skryte av det etter denalitur) og ikke minst vi er alle gode venner som vil reise tilbake.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Robert! Har sett fantastiske bilder fra Alaska og Canada :wink: Mt. McKinley (synes det høres tøffere ut enn Denali) er en utfordring, absolutt. Jeg ser etter en litt ekstrem utfordring med mindre sjanser for å omkomme eller få varige skader, men en vakker opplevelse for livet. Jeg ønsker ikke å få basillen at jeg må opp på 8000 meterne for å beseire meg selv, da tror jeg at jeg ikke ville satt like stor pris på de vakre fjellene Norge har. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig inne på skibestigning av fjell. dels så er det mindre risiko att dette ned i en bresprekk når du har ski enn når du går på bena men det er ju så mye morsomere å stå på ski ned enn å gå ned. har sett litt på peak lenin og mustagh aka(rettstavet?) men feks hvitserk som arr disse turene går kun på bena hvilket er ett minus.

8000 moh, ja det lokker men ikke nødvendig. det finnes så mange andre fjell som er en utfordring på lavere højde.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.