Gå til innhold
  • Bli medlem

pulk og hund


irene

Anbefalte innlegg

Eg lot bikkja mi dra min gamle fjellpulk (25 år!), noko ho synst var stas. Og det er bra, for det kan gjer turane våre lettare for min del! Men eg var ikkje 100 % fornøgd med selen som eg hadde til bokkja for å dra pulken. Er det nokon som har erfaring med bikkje foran pulk, og kva sele nyttar de?

Irene og Cita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eg lot bikkja mi dra min gamle fjellpulk (25 år!), noko ho synst var stas. Og det er bra, for det kan gjer turane våre lettare for min del! Men eg var ikkje 100 % fornøgd med selen som eg hadde til bokkja for å dra pulken. Er det nokon som har erfaring med bikkje foran pulk, og kva sele nyttar de?

Irene og Cita

Hei irene og Cita,

flott å se at hunden får jobbe, de fleste hunder liker det men det er mange hensyn å ta når man skal ha hunden til å trekke pulk.

Hunden må trenes til dette, ikke for lange turer i begynnelsen.

Blir det for tungt, og hunden ikke er vant med tunge tak kan den bli ødelagt.

Start med korte turer, moderat oppakning, (ikke over 1/2 av hundens vekt de første turene, la hunden styre farten, men ikke for fort. Hvis hunden da bråstopper vil den kunne med "skjeker",= fast innretning mellom pulk og hund bli skjøvet forrover og kan skade seg på løs og isede løyper. Farligere er det med taug som ledd mellom hund og pulk, der vik pulken kunne renne bak i hunden, eller pasere hunden for deretter å trekke den med seg så her må du ha taug mellom pulken og deg som bremser. Det er veldig viktig at du som hundefører har full kontroll hele veien i begynnelsen.

Seler til hunden: For trekking av pulk i familie og tursammenheng vil jeg absolutt anbefale skjeker, (Drag til familiepulk er fint) festes på hver side av hunden på samme måte som for hest. Her finnes det utallige typer sæler men vil i ditt tilfelle se om jeg kom over et seleutstyr med løs pute. Dvs. arbeidsgreie. Pass på at dette passer slik at hunden ikke skades (gnagsår)på forsiden av bøgene, Denne selen mener jeg er best da den ikke strammer på hundens luftveger. Likedan er denne selen utmerket når hunden er godt trent, da kan den læres opp til å gå bak deg, eller forran deg på kommando. (Hunden vil gjerne lære) Den kan lære seg det utroligste som du som hundeeier vet. Det finnes også enklere sæler for trekkhunder men jeg mener disse er mer forbeholdt flerspann da sjansen for skjevtrekk er stor og belaster enkelthunden unødig.

(Jeg kan vel kanskje være behjelpelig med navn og typebetegnelser på seletøy hvis det er av interesse. (Driver ikke salg selv) Jeg kjøper og kjører. :?: )også med hund.

http://www.nes-sledeverksted.no/shop/defaults.asp?side=4

http://www.salgscompagniet.no

Jeg kunne vel kanskje ha utdypt dette litt mer, men får heller komme tilbake med mer hvis du ønsker det, eller at jeg har vært uklar i min villedning. Har selv kjørt hund og pulk i flere sammenhenger. også redningshund. 1.hjelp.

:? Til slutt er det noen enkle men greie ord / kommandoer du lærer den fort under trening. når den skal gå, sier du: "fraaaam", når du svinger sier du "høøøyre", "veeeenstre", redusere fart "rooolig", og til slutt "staaaans". "stå".

Ønsker deg lykke til. Det er gøyyyyyyyyyyy. :oops::lol:

Mh

Oddvar R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Har du type og namn på nokre selar du meinte var bra,er eg veldig interessert i det. Eg brukar draga som er på fjellpulken, for dei er veldig gode til bikkja, også er dei lette. Foreløbig er pulken tom, slik at ho får trena seg opp litt før me prøver med litt last. Det er utruleg givande å sjå så moro bikkja synst det er å jobbe! Eg har alltid hatt kløv på ho, men trur pulk blir like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Har du type og namn på nokre selar du meinte var bra,er eg veldig interessert i det. Eg brukar draga som er på fjellpulken, for dei er veldig gode til bikkja, også er dei lette. Foreløbig er pulken tom, slik at ho får trena seg opp litt før me prøver med litt last. Det er utruleg givande å sjå så moro bikkja synst det er å jobbe! Eg har alltid hatt kløv på ho, men trur pulk blir like bra.

Cita har gått med kløv ser jeg, flott da har du et godt utgangspunkt, det er morro å se hundenes iver når en kommer med, kløvsekken, pulkselene og sporseler, hunden er fult klar over hvilket oppdrag/ tur som venter.

Ok. seletøy: Det finnes en all mass: Rulle, gresshoppa, kennel, laika osv. Det du skal gjøre er å oppsøke en utstyrsforretning for hunder, der er det betjening som vet hva du vil ha, og trenger. vær alikevell kritisk still noen spørsmål om hund og hundebruk så finner du fort ut om personen innom disken kann sitt. For et godsjekk, still noen spørsmål om klyving å hør på svaret, dette er noe du kan og hvis betjeningen svarer bra kann han nok sitt fag. Påse at det er en ring på hver side av selene, og fortell at du skall opp og ned bakker slik at du får en sele som sitter på hunden, videre er dek kjekt med brystring og toppring. Selen må ha bred brystreim som kan strammes godt.

Ps. teip krokene i leddet der di er festet til draget så får du bort et ledd og et ekkelt rykk for hunden der terrenget er ujevnt.

Prøvde å lime inn bilde her , men klarte selvsagt ikke det. Søk på "seletøy hund" så finner du mye forskjellig. priser fra ca 250 og opp til et par 1000. Rimelige seler kan også være bra. "Kennelseler til 2-300. Holder i massevis.

Jeg har en god del linker til div om hund vil du ha så send gjerne noen ord til : [email protected]

Mvh

Oddvar R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.