Gå til innhold
  • Bli medlem

Uidentifisert Objekt


Rune

Anbefalte innlegg

Dette bildet er tatt i juli 2000, på vei opp til Veslebretind (2092 m.o.h.), og viser noe av utsikten sørover. Til venstre har vi Store Smørstabbtind (2208). Til høyre for denne, Veslebjørn S (2150) og deretter Skeii (2118).

Ser man nærmere etter på bildet, vil man til venstre for Veslebjørn, se en "merkelig hammer", eller et objekt som egentlig ikke finnes der!

Jeg har stusset endel over dette fenomenet i ettertid, men ikke kommet frem til noen fornuftig forklaring, på hva det kan være. NB: Objektet er ikke manipulert på noen måte og finnes også på negativen.

Tips mottas med takk! ;-)

_________________

Rune.

post-34-13347438814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske sikker på at det "uidentifiserte objektet" er en bit av Storebjørn ;-)

Storebjørn har fjell på to sider og bre i midten (se bilde nedenfor), og på ditt bilde går breen i ett med horisonten. Hvis du forstørrer det og studerer nøye, så oppdager du sikkert en liten overgang mellom bre og skyer der...

P7100019-500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir:

Tja, ..... mulig! ;-)

Ser du egentlig hva jeg mener ..... Den såkalte hammer`n er ikke endel av overgangen mellom bre og horisont. "Objektet" står tydelig plassert i siluett mellom fast fjell og skyene i bakgrunnen.

Bildet ditt kommer bare delvis opp her på min skjerm. Derfor blir det ikke så lett å se hva du mener.

Jeg har imidlertid et eget bilde i en bok (Jotunheimen: Turguide for Galdhøpiggen - Falketind. Område 5 - Smørstabbavsnittet, side 159). Dette er et meget bra bildet, med lite snø og klare kontraster mellom fjell og snø - bre.

På dette bildet ligger Storebjørn til venstre med Bjørnungen omtrent rett under. Til høyre har vi Veslebjørn. Det er i overgangen mellom Bjørnungen og Veslebjørn (på en relativt flat rygg) at selve objektet er å finne.

På dette bildet (i boken) vises intet spesielt, som kan verifisere "objektet". Jeg synes derfor mysteriet ikke er helt oppklart enda.

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har sett på bildet i boka. Dette er tatt fra toppen av Store Smørstabbtinden, og det samme gjelder for mitt bilde. Ditt bilde er tatt på vei mot Veslbretinden, altså fra et punkt mye lavere og noe lengre vest. Dermed vil Storebjørn bli delvis skjult bak Veslebjørn. Jeg er nå 100% sikker på at det er østre hjørne på Storebjørn du ser, og at breen på Storebjørn dekker området mellom "objektet" og Veslebjørn ;-)

Om du ikke fikk opp mitt bilde; det ligger her: http://www.nfo2000m.no/Turer/20040710/Bilder/P7100019-500.jpg

Gjestetorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også først at det måtte være vestre hjørne, men hvor er da det østre..? Er det dekket av tåke eller snø..? Enig i at formen minner mest om det vestre, men tipper det østre kan se ganske likt ut ved forskjellige snøforhold.

Interessant med sånne bildetolkninger. Jeg pleier å ta massevis av oversiktsbilder på toppene, for så å prøve å identifisere alle fjell i synsfeltet hjemme i stua senere ;-)

Kanskje du kunne scanne inn bildet med noe høyere oppløsning, slik at flere detaljer ble synlige? Og kanskje noen andre her har bilder fra samme/tilsvarende posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det evt. må være det vestre hjørnet, fordi vinkelen på bildet ikke stemmer helt med det østre hjørnet. Mitt motiv er fotografert lenger vest, men svært lite i forhold til toppen av Store Smørstabbtind. Trekker du en rett linje fra det østre hjørnet på Storebjørn og gjennom objektet, havner du mye lenger vest enn der motivet er fotografert fra, (objektet står omtrent i senter av motivet). Det vestre hjørnet derimot, stemmer bedre!

Jeg antar det østre hjørnet isåfall, må være dekket med tåke og/eller snø.

Vedlagt følger et bilde som er scannet endel inn på selve objektet, men dette blir da noe uskarpt. Objektet kommer allikevel ganske tydelig frem og fortoner seg noe merkelig for meg ..... Er du ikke enig ;-)

Den øverste delen, ser ut til å være snøfri, mens den nedre delen er dekket med snø. Det går nemlig et fargeskille ca. 1/3 del under topp-punktet på objektet.

Hvis noen andre her på forumet har et fotografi fra omtrent samme posisjon, ville det vært fint å fått dette lagt inn. :)

____________________

Rune.

post-34-133474388142_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den svarte fliken der er berget til høyre for breen opp mot Storebjørn. Det er ikke vits å lure på. Det østre hjørnet er dekket av breen fordi en står så lavt at snøbreen står i veien. Nu e det punktum finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå scannet negativen, men det var vanskelig å finne noen gode kontraster i bildet. Ser en veldig svak overgang mot horisonten på bilde 1, og denne er markert med rød strek på bilde 2. Dermed har nok Espen rett, det er vesthjørnet. Østhjørnet skjules av snøbreen.

Investigation complete :)

Rcb1.jpg

Rcb2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.