Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og vanntetthet


hofstad

Anbefalte innlegg

Driver og snuser pä telt i den övre kategorien og har fölgende kommentarer/spörsmäl

De fleste telt jeg har tittet pä oppgir en vannsöyle pä teltbunn til 10 000mm.. holder dette?? jakkene mine har min 25 000mm og jeg kan ikke helt skjönne at 10 000 skal holde när jeg setter ned kneet inne i teltet pä et vätt jorde?

mulig jeg overanalyserer her??

titter pä telt i kategorien TNF VE25/Mountain 35 eller noe fra Hilleberg..

hadde ogsä värt veldig interessant og höre hva folk har ä si om disse to merkene? og kategorien?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har i alle fall aldri opplevd fuktgjennomtrenging i botnduken på nokon av Hilleberg-telta mine. Og dersom det hadde vore eit vanleg problem, kan du vera sikker på at det hadde vore nevnt her på forumet tidlegare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja:)

jeg fant forövrig svar pä spörsmälet mitt..

jeg har sett meg blind pä membraner og vannsöyler.. men en teltduk er jo ingen membran... den puster ikke og trenger heller ikke det :D

da det er oppklart er jeg fortsatt litt interessert i duellen hilleberg og TNF...

Noen som har noen gode forklaringer pä hvorfor TNF er veldig godt likt av himalayagjengen mens hilleberg av pol/grönnlandsgjengen?

er dette tiltrekkning til lokale produkter? eller er det noe i dette?

alt har jo sine fordeler og baklemper...

TNF sine täler sinnsykt mye snö og vind.. Tunnelteltene til hilleberg har mye plass i fortelt men mister mye plass i teltet av krumningen..

er ikke lett ä velge utstyr... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja:)

Noen som har noen gode forklaringer pä hvorfor TNF er veldig godt likt av himalayagjengen mens hilleberg av pol/grönnlandsgjengen?

er dette tiltrekkning til lokale produkter? eller er det noe i dette?

alt har jo sine fordeler og baklemper...

TNF sine täler sinnsykt mye snö og vind.. Tunnelteltene til hilleberg har mye plass i fortelt men mister mye plass i teltet av krumningen..

er ikke lett ä velge utstyr... hmmm

Når det gjeld tunelltelt kontra kuppeltelt på Himalaya og polturer. Er nok svaret så enkelt som at tunelltelt er mykje raskare og enklare å setje opp/ta ned, det betyr mest på poltur/Grønland der ein flytt leiren kvar dag. I Himalaya er det i større grad faste leirar som skal stå, delvis ubevokta, over lengre tidsrom, og om det går 10 minutt lenger tid å setje det opp, spelar ingen rolle, medan den statiske styrka betyr mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe har helt rett her, TNF ve25 er et basecamp-telt, det tar lengre tid å sette opp, men når det først står, så står det!

jeg har en kamerat som har vært på noen av de 7-summits, og han har så mye erfaring med TNF ve-25 at han setter det opp på null komma svisj, så når du kjennet teltet bra setter du det opp på noen få minutter.

jeg er nok en av de få her på forumet som har klart å knekke en teltstang på ve25 i dårlig vær. TNF mente det ikke skulle gå og var veldig raske med å sende meg en ny stang. Så dette er telt som er laget for å tåle en støyt.

Jeg hadde Hilleberg Allak (et kuppeltelt) med over Hardangervidden i påsken i år, og jeg er forelsket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker og bukker..

svaret var selfölgelig enklere enn jeg trodde...

selv bruker jeg hellsport sitt Rondane light 3 pä turer uten snö, men jeg er pä utkikk etter noe til vintersbruk med litt mer takhöyde og stabilitet.

Kom over et veldig bra tilbud pä et TNF messetelt, men var litt usikker pä om man ikke heller skulle tatt noe fra Hilleberg. Ser jo ut til at TNF sine ekxped.telt ihvertfall ikke er noe därlig valg..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iallefall TNF ve25 er veldig tungt for et turtelt. Hilleberg har veldig mye bra. Se for eksempel på staika hvis du vil ha et kuppeltelt, det har et GENIALT system for oppsetting! Ellers har jeg aldri hørt noe negativt om tunnelteltene utenom at noen har bedre ventilasjon enn andre, men det har blitt diskutert flere ganger før her på forumet, så det finner du hvis du søker litt. Lykke til!

Hvis du velger ekspedisjonstelt i den prisklassen blir du fornøyd nesten uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes iallefall TNF ve25 er veldig tungt for et turtelt. Hilleberg har veldig mye bra. Se for eksempel på staika hvis du vil ha et kuppeltelt, det har et GENIALT system for oppsetting! Ellers har jeg aldri hørt noe negativt om tunnelteltene utenom at noen har bedre ventilasjon enn andre, men det har blitt diskutert flere ganger før her på forumet, så det finner du hvis du søker litt. Lykke til!

Hvis du velger ekspedisjonstelt i den prisklassen blir du fornøyd nesten uansett hva du velger!

prisen jeg fikk taler VELDIG mot TNF.. pä vinteren er pulk uansett med.. til vär/sommer/höst har jeg HELsport teltet.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.