Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av Lundhags Syncro


h-e-i

Anbefalte innlegg

Jeg har et par syncro sko som jeg skulle behandle i helgen med Nikwax wax.

Når jeg smørte de inn så smørte jeg inne hele skoen med dette. Er det galt??

Skulle jeg kanskje bare ha smørt inn det nederste på skoen og ikke skaftet med dette??

Håper noen kan hjelpe en bekymret Lundhags eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulere med kjempegode sko! Du kan trygt (og bør) behandle hele skoen med nikwax. Det du bør styre unna overdelen av skaftet og kanskje forøvrig, er voks som inneholder tjære eller bivoks etc. Det gjør gjerne læret litt for mykt. Nikvax kan du trygt bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret,og da kan jeg sove godt i natt også :wink:

Var bare redd at jeg hadde gjort noe som ikke var så lurt på en så pass dyr sko.

Skoen er kanon god den så jeg regner med at den kommer til å følge meg på mange turer.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl bruker jeg kun Nikwax Waterproofing Wax på den nederste (glatte del) av læret og

kun Nikwax Nubuck & Mocka på øver del av skoen, nubuckdelen. Se Lundhags.se siden om stell av dine Syncro.

Se også linken på Fjellforums sider: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10554&highlight=syncro

JJ

p.s: Lundhags Syncro High er utrolig gode støvler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne bruke andre remedier på nubuckdelen hvis du vil beholde det børstede utsendet. Børstet lær burde i teorien puste bedre, men også være mer mottakelig for fukt utenfra. Nikvax voksen vil føre til at de løse "fibrene" i nubucken legger seg ned, mye på samme måte som man kan gjøre med mocka lær. På grunn av at børsteeffekten forsvinner vil læret bli litt mørkere, men vil også holde vannet lengre ute hvis du går i bløtt terreng/myr. Da jeg snakket med en selger på lundhagsfabrikken/butikken i Järpen var i allefall han skjønt enig i at det var like greit å bruke Nikvax voksen på hele skoen. Uansett, hvem orker å ha med seg to typer skobehandling i tursekken?

Noe jeg ville styrt unna er Lundhags egen skosmørning som inneholder bla.a. tjære, læret blir vel mykt av denne smærningen e.m.m.

En liten ting til. Noen som bruker noe for å vedlikeholde gummien på tursko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.