Gå til innhold
  • Bli medlem

En måned på "nordkalotten": tips til ruter?


torbl

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i den ekstremt heldige situasjonen at jeg har fått hele Mars måned fri som jeg akter å tilbringe på fjellet her i nord:-) Jeg lurte derfor på om noen kunne komme med råd og innspill til hvordan jeg kan få maksimert nytten av denne fantastiske muligheten.

Den første uken akter jeg å bruke på vinterjakt/isfiske. Da skal jeg ligge mer eller mindre fast på ett bestemt sted i indre Troms, så den saken er grei.

Deretter vil jeg begynne å røre meg litt de siste tre ukene. Jeg har tenkt litt på følgende rute. -Men her er jeg meget åpen for totalt andre innspill hvis det høres ut som en dårlig plan.

1. etappe: KilpisjävriKautokeino. Ca. 1 uke. Her skal jeg ha med samboeren min og vil ha god tid til å fiske en del underveis. Deretter slipper jeg henne av og provianterer i Kautokeino før jeg fortsetter videre.

2. etappe: her er jeg mer i tvil. Jeg antar at jeg har ca 10-14 dager på meg, og jeg ønsker ikke å ha for hardt forflytningspress på meg. Jeg tenkte litt på å gå østover fra Kautokeino og inn i Anarjohka nasjonalpark. Det som hadde vært artig nå (men vanskelig logistisk), hadde vært å fortsatt videre gjennom Finland og også krysset Lemmijokki nasjonalpark. Etter å ha krysset de to nasjonalparkene har jeg vel i prinsippet vært gjennom noe av nordens dypeste villmark. Spørsmålene blir da:

a. Risikerer jeg å sette meg fullstendig fast der inne i slutten av mars? Bunnløs dypsnø og helveteskratt? Er det eventuelt såpass mye reindrift der inne at jeg lett ville funnet scooterspor å gå i hvis føret blir ille?

b. Noen forslag til logistikk? Hvis jeg skulle tatt denne turen gjennom Lemmijokki vil jeg ende opp midt ute på ”vei nr 955” i Finland, sør for Inari. Middle of nowhere! Utfordringen blir å komme seg derfra og til Tromsø med hund og pulk.

Noen med erfaring fra disse områdene? Høres dette (og da spesielt med tanke på siste etappe) ut som en god idè og gjennomførbar tur? Noen som eventuelt har forslag til noe helt annet, som burde by på gode villmarksopplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres flott ut med en hel måned der oppe på den tiden av året. Solen er vel begynt å vise seg litt mer, men det er vel fortsatt ganske kaldt i mars måned, så blaut snø blir vel ikke det helt store problemet. Jeg var selv i Indre Troms i millitæret og var på turer inn i Dividalen Nasjonalpark endel på fritiden. Forsvaret hadde en hytte som vi fikk låne. Det var bra med fisk der inne.

Lenger nord er jeg litt mindre kjent bortsett fra at jeg har sett de filmene til Monsen fra Nordkalotten http://www1.nrk.no/nett-tv/kategori/4692 . Her kommer det opp endel kart underveis som viste hvilke rutevalg han tok. Dette har du sikkert sett på allerede kanskje. Det er vel ganske lett terreng med tanke på hund og pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.