Gå til innhold
  • Bli medlem

Bredde på feller


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe feller til skiene jeg bruker utenfor løypene!

Det er et par gamle telemarkski med 75mm binding, altså uten fellelåser. Ser for meg av typen som limes på.

Skiene er 58mm brede og med stålkant.

Det er lite høyfjell, men mest i skogsterreng, med og uten pulk.

Samtidig; hvor lange bør de være? Dekke hele skien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder lengde kan du enten gå for hel- eller halvfell.

Uten fellelås tipper jeg det beste alternativet er halfell.

Bredde:

Er skiene dine 58mm foran eller på midten?

Fellene kan godt dekke det meste av skien i bredden, men ståkantene bør/ må være frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_S jeg tror jeg kan love deg at du ikke hadde hatt noe særlig bedre glid med smalere feller.

Det eneste er at du evt kan skli på tvers av bratte bakker når skiene står skiene står skikkelig på kant, men det kan du også med litt bredere feller.

Når du har feller som går langs hele skien i lengderetningen vil glien uansett være dårlig, for bedre glid må du smøre eller evt halvfell (har ikke prøvd halvfell selv).

Med smale feller kan du miste festet når du kanter skien litt, mens med bredere feller vil du kun skli skikkelig når du kanter veldig.

Når du traverserer opp bratte bakker kan det være svært ubehagelig å miste festet når man kanter skien....

Villmarkingen: Hvis du kan skal trekke pulk over vidda eller tilsvarende vil jeg tro at det ikke spiller så stor rolle hvor brede feller du har, du får godt feste uansett.

Hvis du kan risikere å skulle traversere bakker ville jeg gått for så brede feller som mulig mens du samtidig har kantene frie, det vil vel være 45 eller 50mm til skiene dine, tror ikke jeg ville gått for noe bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.