Gå til innhold
  • Bli medlem

Munken?


Emil

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg og noen kompiser tar en hyttetur til beitostølen til helga. Vi har spekulert på hvor vi eventuelt skulle legge ut på tur, Munken har blitt vurdert. Er det noen som kan komme med tips til hvor vi skal starte på denne turen, da med utgangspunkt i at vi bor på beitostølen? Og Hvilke ruter vi har å velge mellom?

Vi har bre og lett klatreutstyr med oss.

Det er sikkert mulig å grave frem denne infoen på det O`store intranettet, men siden det er mange drevne jotunranglere her inne velger jeg heller den muligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eit veldig enkelt alternativ er jo å gå frå Valdresflye vandrarheim over Raslet (eller Rasletind) og Mugna. Då er det snakk om ein spasertur på omtrent ei mil kvar veg.

Ein annan mulighet er å gå opp nordaustryggen frå Leirungsdalen. Har ikkje gått der sjølv, men forstår det slik at det er snakk om grei klyving for dei som er fjellvante, men det kan sikkert andre bekrefte. I så fall er det betre å starte omtrent frå Heimdalsmunnen og følgje Leirungsåe oppover.

Det er også eit par ruter opp over pinakkelen på søraustryggen som står beskreve i klatreføraren, blant anna ei med klatring opp til 5- på eit opptak på austsida av pinakkelen. Nokon som har gått den vegen? Den lurer nemleg eg også litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser innpå sida til Mayhassen at han har en bra beskrivelse fra Munken. Plana vår er foreløbig å komme oss opp på Munken og videre mot austre kalvehøgde.

Ser at Mayhassen campet i leirungdalen, altså han startet vel turen med ryggen opp mot Munken:

Hvor lang tid bruker vi på å komme oss opp gjennom leirungdalen og til starten av denne ryggen?

Blir det travelt på en dag å få med seg disse kalvehøgdene i tillegg til Munken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca. 6 km som nok tar deg 1 1/2 - 2 timer fra Heimdalsmunnen til foten av Munken. Til fots er det drøyt å nå alle Kalvehøgdene på en dag. Da er nok heller Valdresflya Vandrarhjem et bedre utgangspunkt (altså ikke gå munken fra nordøst). En fin vårskitur er alle Kalvehøgdene på en dag. Se også: http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/06/to-rangledager-med-basecamp-i.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil ha alle Kalvehøgdene er det en fin variant å gå fra Valdresflye over til Torfinnsbu. Litt mer logistisk krevende. Alternativt ta første båten inn til Torfinnsb (gir sen start) og så gå ut til Valdresflye (men da bør man helst ha to biler på forhånd.) Det er ikke fullt så gøy å gå tilbake samme vei fra Vestraste Kalvehøgde på sommerføre. Det er rimelig mange tusen stein man må over på sensommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, regnet med at det kunne bli hardt på en dag ja. Kjekkt å få så mye info, takk for det!

Var forresten på en biltur idag, kjørte fra ålesund til Geiranger, og videre forbi Trollstien og tilbake til Ålesund.

FYTTIGRISEN for et eldorado for tinderanglere, har fått mange nye turmål og det gjorde nesten vondt å sitte i bilen i timesvis å se opp i tindene vi passerte!

Om noen skulle observere 3 stk hjulbeinte sunndalinger på tur opp på Munken på lørdag så er det oss... Hadde vært trivelig å møte på FF folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Valdresflya vandrerhjem til Vestre Kalvehøgd og tilbake igjen til Vandrerhjemmet for noen år siden. Det var noen stein oppå der ja. Men det var mindre slitsom tur enn jeg regnet med. Når man først er oppe er ikke toppene så høye og det går mest bortover bortsett fra Vestre som er litt høyere enn de andre. Det er mest kjedelig egentlig. Jeg gikk alene og batteriene i cd-spilleen gikk tomme ved Mugna omtrent.

På vei bort omgikk jeg Rasletindene og styrte gjennom Raslet og forbi et ganske svært vann og opp en litt bratt li. Det var en dårlig løsning. Det var enda mer steinete i Raslet enn oppe på Kalvehøgdene. Kanskje burde jeg blitt advart av navnet "Steindalen" på kartet. Det hadde nok vært greiere å gå over toppen av Rasletindene faktisk.

På vei tilbake skrånet jeg ned til stien mellom Torfinnsbu og vandrerhjemmet noen kilometer fra sistnevnte. det var veldig fint og og grønt der og lett å gå så det var en god løsning. Noe myr måtte jeg over for å komme bort til stien. Hvis det hadde vært våtere kunne det kanskje vært klønete å krysse.

Turen tok vel omtrent 10 - 12 timer. Jeg gikk ganske sakte. På Beitostølen bestilte jeg den største pizzaen de hadde på Peppes, noe som gjorde at jeg fikk god kontakt med hun som jobbet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vi stusset litt på hva som var hovedtoppen husker jeg. Etter å ha kommet opp ryggen fra Leirungsdalen fant vi (som dere sikkert har sett) en forhøyning med en liten varde oppe på platået, er dette toppen på Munken?

Videre kom vi over enda et punkt oppe på høgda, et sted mellom Munken og Rasletinden, dette punktet var ikke navnsatt på kartet, er dette Mugna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Leirungsdalen kommer du først opp på høyde 2099 ytterst på ryggen fra Mugna via Munken til 2099. Når du står på 2099 og ser vest-sørvestover, 227 grader, er det 796 meter i luftlinje bort til Munken, 2120 moh. Fra Munken til Mugna ( 2159 moh) er det 515 meter i luftlinje på 216 grader retningspeiling. Når du står på Mugna ser du bratt rett ned i Leirungsdalen mot nord, og så har du breeen øverst i dalen mellom Mugna og Rasletinden i ryggen. Det er som regel ei skummel fonn med overheng ut mot Leirungsdalen. Har ikke vært der enda i år, men vegen over Valdresflya åpner sannsynligvis neste torsdag, kilde Oppland arbeiderblad i dag, så da blir det vel en mulighet igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, var blanding av dårlig husk og stress isted. Vi tok en rast i Mugnaområdet mens vi skuet bort mot Kalvehøgdene før vi gikk bort til Rasletinden, mellom Mugna og Rasletinden er det market en topp 2088moh. Hva er navnet på denne toppen, eller er det en sekundærtopp til Mugna eller Rasletinden?

Det var denne jeg mente i forrige inlegg. Var forresten en fin rundtur dette her ja Sondre:

Som jarmol sier er det grei klyving på til dels småluftig egg/rygg opp til Munken fra Leirungsdalen. Anbefaler denne varianten opp med retur over Rasletind.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.