Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Kristiansand til Kragerø


Lars

Anbefalte innlegg

Mesteparten av julimåned er planlagt brukt til å padle fram og tilbake fra Kristiansand til Kragerø. Derfor tar jeg gjerne i mot tips om gode overnattingsplasser, idylliske øyer, natur & kulturting og varsler om steder der en bør være obs.

Dette blir en "bomseferie", så jeg satser på å bevege meg litt utenfor millionærpalassene. Leve billig i telt/under åpen himmel, og lese mye bøker... :P

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

Da er turen til Kragerø unnagjort. Fant fine overnattingsplasser, og var særdeles heldig med været....

Brukte så over to uker i Kragerø/Bambleskjærgården. Vakkert. Deretter ble det bil til Sandefjord og ferge til Strømstad. Ankom Kristiansand med ferge fra Gøteborg forrige torsdag. Bilder, dagbok, tips mm kommer på www.adrenaline.no etterhvert. En utrolig flott tur!

Du verden så liten en havkajakk blir ved siden av en supertanker...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Lars, det ville vært veldig interessant å lese litt om hvordan du planlegger en såpass lang kajakk-langtur, hva du har med av (sikkerhets)-utstyr, hvor lange etapper du la opp til, etc.

Hvor langt er det lengste du går fra land? Har du med våt/tørrdrakt om du skal padle i ruskevær? Føler det du trygt å padle alene? Om du kunne skrevet noen linjer om det, hadde det vært interessaant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, det ville vært veldig interessant å lese litt om hvordan du planlegger en såpass lang kajakk-langtur, hva du har med av (sikkerhets)-utstyr, hvor lange etapper du la opp til, etc.

Hvor langt er det lengste du går fra land? Har du med våt/tørrdrakt om du skal padle i ruskevær? Føler det du trygt å padle alene? Om du kunne skrevet noen linjer om det, hadde det vært interessaant.

Planlegning:

Denne turen ble ikke planlagt så veldig. Visste jeg skulle fra Kristiansand til Kragerø, og hadde laminerte sjøkart over hele strekningen.

Sikkerhetsutstyr:

Denne turen foregikk midt på sommeren. Jeg har pakket alt i vanntette pakkposer, og har dermed alltid tørt tøy. På dekk har jeg pumpe og årepose, men klarer ikke å komme opp i kajakken igjen hvis det er for store bølger. Jeg padler mer etter været. Dermed ligger jeg på land hvis det er mye vind/bølger. Nå om vinteren padler jeg med tørrdrakt og hansker/muffer.

Etapper:

Har brukt humøret som retningsgiver her. Alt fra et par timer til 8 timer padlet jeg på en dag i sommer. Regner en marsj-fart på 3,5-4 knop.

Langt fra land:

Hvis det er stille vær har jeg vært langt ute - selv når jeg padler alene om sommeren. Fra Risør til Portør var jeg nok et par km ute på hele distansen. Her er det ganske mye skvalpeskjær, og mye mer stille langt ute.

Alenepadling:

Som skrevet over kler jeg meg etter forholdene, og går ikke ut i mye vind/bølger (men, det kan jo skje feilbedømninger - se dagbok fra Vestkysten på adrenaline.no). Trives veldig godt med å padle alene (er ofte alene når jeg bedriver friluftsliv). Da kan jeg bestemme tempo og dagslengde selv, og kan nyte stillheten 100%. Innser at det kan være tryggere å være to, men synes jeg har beregnet meg så gode marginer at jeg er veldig komfortabel med det.

Håper dette hjalp litt!

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.