Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs - beste rute til Voss


Lyngve

Anbefalte innlegg

Jeg camper nå på Lindesnes fyr etter å ha syklet over 1000 km fra Stryn (via Valdresflya, Oslo og Sørlandskysten). Nå bærer det nordover til Nordkapp, men jeg er usikker på hvilket er det beste alternativet fra Lindesnes til Voss.

Noen som har syklet Ryfylke heiane (RV 13 og 520) fra Sandnes og videre til Sauda, Røldal og Odda? Kanskje en del tøffe stigninger og fjelloverganger her? Men sannsynligvis lite trafikkert.

Eller er det et bedre alternativ å ta ferga til Lysebotn og fortsette østover til Setesdalen og deretter nordover til Haukelifjell og Odda?

Kystveien fra Stavanger til Bergen tror jeg er temmelig uaktuell, medmindre noen klarer å overbevise meg.....

Må snarest bestemme meg, er i Stavanger/Sandnes om et par dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har syklet Ryfylke heiane (RV 13 og 520) fra Sandnes og videre til Sauda, Røldal og Odda? Kanskje en del tøffe stigninger og fjelloverganger her? Men sannsynligvis lite trafikkert.

Jeg har syklet Röldal-Seljestadjuvet. Meget flott tur på Gamleveien, med utsikt til Folgefonnbreen. Veien er smal og har flerr slyng og det er historiske minner knyttet til den :lol:

Tøffe stigninger hører med, men viss du har de rette gir er det ikke noe problem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta Suldalen til Roldal. De tunellene kostet meg nesten mitt liv i 1994. Hylentunellen er 3 km med svart, svart natt. Men de farligste tunellene var de med svart natt og kurvatur som var ujevn. Jeg svingte til hoyre, tunellen til venstre. Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gjorde et impulsivt skifte av plan i Lyngdal. Etter å ha syklet fra Lindesnes til Lyngdal, forbante jeg meg over kystveienes sterkt kupperte terreng (bare denne lille strekningen på 3 mil var mer enn 600 høydemetre). Derfor kuttet jeg ut Farsund, Lista, Flekkefjord og Egersund - og tok heller en nordlig retning fra Lyngdal til Eiken og deretter østover til Evje i Setesdalen. De 40 km mellom Eiken og Evje bar det opp og ned 4 dalfører, for et blod slit i 30 graders varme, men det var verdt det....

Nå fortsetter jeg altså opp Setesdalen imorgen tidlig, i retning Haukelifjell (fjelloverganger er mye mer å foretrekke enn meningsløst kuppert kyst-terreng som bare gir syre i lårene). Håper sommerveiene rundt de lange tunnelene over Haukelifjell er åpnet. Snakket med et sykkelpar fra Nederland som var der for 2 uker siden, og de måtte gjennom fæle/ulovlige tunneler fordi det forsatt var snø på gamleveien. Men nå har det altså gått 2 uker med strålende sommerver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta Suldalen til Roldal. De tunellene kostet meg nesten mitt liv i 1994. Hylentunellen er 3 km med svart, svart natt. Men de farligste tunellene var de med svart natt og kurvatur som var ujevn. Jeg svingte til hoyre, tunellen til venstre. Bang.

Man bør selvsagt ikke forsøke seg på en mørk tunnel uten å ha skikkelig lys på sykkelen. Her rekker ikke en lite batterilykt, med en skikkelig dynamolykt med halogenlampa.

Det er ikke noen tunneler på gamleveien gjennom Seljestadjuvet :) Det kan være noen snøfonner på gamleveien, med det var ikke noe problem å dytte syklen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setesdalen er uten tvil den fineste "sykkeldalen" i Norge. Fra de fjordene gaar det fint og radigt opp til Byklestigen og Hovden. Jeg elsket den turen i 1993. Mye fint aa se paa. Fin veg. En ren nytelse.

Setesdalen er som turistattraksjon grovt undervurdert.

Jeg brukte 2 x batterilykter i Suldalslaagen. Aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at Setesdalen er undervurdert, men veldig mye kraftlinjer her..

Syklet fra Valle/Flatland via Hovden til Haukelifjell idag. Camper noen kilometer vest for Haukelisæter nå i kveld.

Imorgen et kort stykke til Røldal, deretter Odda og så ender jeg nok opp på Granvin eller Voss. Er usikker på om jeg sykler over Vikafjell eller tar ned mot Gudvangen, og ferge over den vakre Nærøyfjorden til Kaupanger. Noen som har syklet Voss til Gudvangen/Nærøy, er tunnelene ok?

post-230-133474633289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at Setesdalen er undervurdert, men veldig mye kraftlinjer her..

Syklet fra Valle/Flatland via Hovden til Haukelifjell idag. Camper noen kilometer vest for Haukelisæter nå i kveld.

Imorgen et kort stykke til Røldal, deretter Odda og så ender jeg nok opp på Granvin eller Voss. Er usikker på om jeg sykler over Vikafjell eller tar ned mot Gudvangen, og ferge over den vakre Nærøyfjorden til Kaupanger. Noen som har syklet Voss til Gudvangen/Nærøy, er tunnelene ok?

Ta Stalheimskleiva for utsiktens skyld. Tuneller har ingen fin natur.

Glem Vikafjellet. Bratt, langt og kjedelig. Vik er bra, men det er det eneste positive. Gudvangen - Kaupanger er Norges fineste fergereise og paa FNs top ten liste over fineste natur landskap. Med god grunn !

Veien fra Voss til Gudvangen er forovrig morsom. Flatt opp en dal og deretter noen km med stigning opp til et vann. Deretter ned dalen til Gudvangen. En fin overraskelse i 1991.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine omkjøringsveier til alle tunnelene på Haukeli, men da jeg skulle opp Røldalsfjellet og Seljestadjuvet var bommen stengt. Tok ikke sjansen på en bomtur, så jeg syklet derfor gjennom tunnelen. Min lengste tunnell noensinne (8km ifølge kartet) og det meste i slak oppoverbakke.

Den ene stanga til bagasjebrettet knakk på vei ned til Røldal. Noe fryktelig bråk da den tok bort i eikene på hjulet. Fikk fikset dette midlertidig med stål wire. Se bilde!

Takk for mange gode innspill. Jeg tar Stalheimskleiva og Gudvangen imorgen !!

Stoppet på Kvanndal etter 11.5 mil idag

post-230-133474633351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røldalstunnelen kan nok virke lang, men er nok ikkje lengre enn ein stad mellom 4 og 5 km...

Forbi Lønavatnet (første vatnet etter Voss) er det mogleg å sykle aust for vatnet forbi Nedkvitne (litt lengre enn E16, men langt mindre trafikk). Også forbi Oppheimsvatnet (vatnet ved høgste punktet mellom Voss og Gudvangen) er det rolegare å sykle fylkesvegen på høgresida av vatnet. Frå Skjervet mot Voss er det flott å sykle på den gamle jernbanelinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.