amroren Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Hei, Planlegger å gå Josten på langs i mai, litt usikkert hvilket helg. Er det noen med erfaring til den turen som har tips om: - gunstig tidspunkt (eller er det like folksomt alle helger i mai?) - gode/dårlige erfaringer med ulike Breførerlag som arrangerer turer over. Noen som er bra? Noen man bør holde seg unna? Takk Siter
500fjell Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Hei, jeg ville anbefalt den turen så sent som i juni, ja St. Hans til og med! Da fra Bødalssætra eller Skåla til Fjærland. Ønsker du en turoperatør arrangerer www.bre.no følge over i mai. Da starter man nok i Erdalen og går Småttene. Det kommer an på været hvor folksomt det blir. Selv synes jeg det er en frihet å gå uten en kommersiell aktør slik at man kan velge om man vil ta avstikkere på perler som Brenibba, Lodalskåpa, Kjenndalskruna og Supphellenipa. Siter
amroren Skrevet 16. april 2009 Forfatter Skrevet 16. april 2009 Men for oss som ikke er breførere av natur og opplæring så er man vel nesten nødt til å henge seg på noen kvalifiserte i en eller annen grad? Uten veldig mye bre-erfring er det vel ikke bare å labbe i vei på egenhånd? Jeg er vant til å gå på ski med sekk og alt det der, men ikke særlig brevant og har aldri vært på Josten. Siter
500fjell Skrevet 16. april 2009 Skrevet 16. april 2009 Holder man seg unna brefall og er ellers fjellvant trenger man ikke brekurs for å gå Josten på langs uten fører. Siter
fjellrypa Skrevet 17. april 2009 Skrevet 17. april 2009 Hmm, vet ikke om jeg er helt enig. Skal en gå Josten på langs og forsere Småttene bør en vite hva en gjør. Da kan en brefører være en trygg veiviser for en som ikke kan så mye om bre (og det gjelder mange ellers erfarne fjellvandrere). Jeg gikk Josten på langs en langhelg i slutten av mai for et par-tre år siden og syntes ikke det var folksomt overhodet! Vi så et par andre grupper, det var alt. Til gjengjeld så vi masse deilige fjell i mange retninger, og jeg hadde virkelig følelsen av å gå på Norges tak. Og for dem som liker sånt: Brenibba er Norges vestligste 2000-meter Siter
jarle Skrevet 18. april 2009 Skrevet 18. april 2009 man passerer jo noen steder man må tenke bre oom man går josten på langs... så om du ikke føler deg kvalifisert til å gjøre gode vurderinger selv, bør du nok satse på en gaidet tur. en tur med gaid er jo også en fin sjanse til å lære en hel masse du kanskje ellers ikke vil lære... og passer det gruppa kan det vel ikke være umulig å komme seg på noen topper heller? det er bedre å gå josten med gaid, enn å ikke gå josten Siter
500fjell Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 Småttene er et unntak (der går man i tau), men de kan man lett unngå ved å starte fra Bødalen. Ellers, selvfølgelig bruk guide om man ikke føler seg kvalifisert for denne turen. Siter
jarle Skrevet 19. april 2009 Skrevet 19. april 2009 det kan også være sprekker på flatbreen. det var f eks synlige sprekker der da jeg gikk turen ifjor... Siter
amroren Skrevet 20. april 2009 Forfatter Skrevet 20. april 2009 Det blir tur med guide ja. Har nå meldt meg på en tur i pinsehelgen og venter bare spent på bekreftelse at det fortsatt var plass og at jeg har fått plass. Mest bekymret for nedkjøringen, men har da kommet meg ned bratte og fæle steder før så skal nok få kreka meg ned. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.