Jump to content

Turforslag til 3-4d skitur i skogen/snaufjellet

thjens
 Share

Recommended Posts

Hei. Lurte på om noen av dere har et godt forslag til skitur som skal vare 3-4 dager her på østlandet? Jeg foretrekker skogen (pga muligheter for å lage bål er noe enklere i skogen), men går gjerne noe på fjellet også i løpet av en slik tur. Turen vil gåes med pulk, telt, fjellski + vanlig vinterutstyr.

Alle forslag mottas med takk.

mvh

thjens.

Enig i at en tur med start i Veggli i Numedal over Vegglifjell / Sørkje og Blefjell til Bolkesjø og evt. videre til Kongsberg er et godt alternativ. Spesielt skogområdet sør for Sørkje og vestsiden av Ble er veldig flott. Ved nordenden av Sørkje eide Nansen ei hytte noen år tidlig på 1900-tallet som han brukte flittig til fjellturer. Både til Veggli og fra Bolkesjø kan man bruke buss.

Et annet flott område med skog og fjell er området sør for Vassfaret - for eksempel fra Storekrak og mot Buvannet og evt. ned til Sokna. Buss til Nes i Ådal er greit, men man trenger taxi opp i dalen for å unngå gåing langs veier. Fra Sokna er det buss eller togforbindelse.

Eller et alternativ er å gå fra fra Tunnhovd (mellom Hallingdal og Numedal) og sør over Norefjell og ned til Noresund.

God tur!

Hilsen Tore

Hei. Lurte på om noen av dere har et godt forslag til skitur som skal vare 3-4 dager her på østlandet? Jeg foretrekker skogen (pga muligheter for å lage bål er noe enklere i skogen), men går gjerne noe på fjellet også i løpet av en slik tur. Turen vil gåes med pulk, telt, fjellski + vanlig vinterutstyr.

Alle forslag mottas med takk.

mvh

thjens.

Hvorfor ikke gå skituren Gjøvik-Oslo? Ca 12 mil. Det er garantert skiføre hele veien, og oppkjørte løyper. Med full utrustning jfr telt osv kan turen rent teoretisk gås på 2 dager, men for å få litt mer utbytte enn å stirre ned i skituppene så kan man sikkert få en flott opplevelse over 3-4 dager. Tørrgran burde uansett ikke være noe problem!

Jeg har gått den siste halvdelen av turen selv men jeg vet at det er løyper hele veien.