Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skulle gjerne hatt meg noen gode lette fjellsko, men har ikke så mye peiling på hva som er bra og ikke, da jeg ikke har gått dagesvis i fjellet før, bare dagsturer i hikingsko.

Jeg ser at Salomon Protrek 5 gtx er på tilbud nå til 599,- (før 1199), vet dere om dette er en bra sko til lettere fjellvandring? jeg har helst ikke lyst på store tunge skinnsko, er ikke tilhenger av disse, selv om det nok sikkert er det beste..

camilla :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er en ting som er absolutt viktigst; om de sitter godt på foten og om det er gode å gå på. Det første finner du ut av fort mens det andre merker man gjerne etter første turen.

Mener generelt at det meste dyre tur-utstyret er oppskrytt. Men helskinn er jo her en fordel mot fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ting du bør tenke på er hvor mye oppover du tenker å gå. Hvis du primært skal bevege deg nede i dalene er det ikke så viktig med god støtte i ankelen. Desto mer oppover/ nedover du tenker å bevege deg, jo bedre støtte i ankelen kan det være en fordel med.

Jeg personlig foretrekker en ganske stiv sko, både i ankelpartiet og i sålen.

Etter mitt skjønn er gore-tex/ high-tech mebraner i sko noe skikkelig tull. Problemet er at pustende membraner som gore-tex vil fungere dårligere på en sko enn på f.eks en skalljakke, fordi ytterstoffet på skoen må være tykt og sterkt. Fukten må dermed gå en lang og slitsom vei for å nå friluft. I tillegg er det gjerne gummiforsterkninger nederst som overhode ikke puster. På toppen av dette, kommer problemet med impregneringer som fratar ytterstoffet pustende egenskaper. Men det stopper ikke der... Jeg har til gode å oppleve at selv den nyeste og dyreste gore-tex jakken eller buksen klarer å holde stand mot langvarige og konstante fuktbelastninger, noe som ofte er tilfelle for skoene. Det sammenlagte resultatet vil være at noe av fukten etterhvert vil absorberes av ytterstoffet, og etter en viss tid gjøre skoene gjennomvåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ville vært forsiktig med å kjøpe fjellsko bare fordi de er på tilbud. Det du burde gjøre er å dra innom en butikk for å prøve forskjellige sko, for så å finne den som passer best til din fot. Det er få ting som kan forsure en ellers himmelsk fjelltur som dårlige sko. Vet mange som har brendt seg på å ha kjøpt en sko bare fordi den er billig.

Invester noen ekstra kroner og minutter i å få en sko som passer deg og du vil ikke angre.

Moi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Salomon har som regel en god del soem paa skoene, noe som, etter en tids bruk, kan foere til at det komme en del fukt inn i skoene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å kjøpe fjellstøvler. Det du kjøper skal passe godt, men siden de bør være ganske stive, er det ikke sikkert de er veldig gode til å begynne med. De må gåes inn. Jeg brukte 2 måneder på å gå inn mine og tre år seinere er de fremdeles helt ypperlige (Crispi Beseggen). Dessuten bør du kjøpe nye innersåler. Da blir de mye bedre. Det som kommer fra fabrikken er bare papp og beregnet på å byttes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så er fjellsko og støvler noe hærk å kjøpe!!

Du er ekstremt avhengig av å finne den rette skoen for deg og problemet når du skal kjøpe dette dukker ofte opp i butikken....

Fordi at i Norske forretninger så jobber det masse mennesker som rett og slett ikke er selgere som skal selge disse produktene.

En god selger hører på dine behov og gir deg tilbud som er tilpasset disse. Han vil og fremlegge flere alternativ og argumentere for og i mot disse.

Til dags dato så har jeg bare opplevd dette i noen få sportsbutikker... Og dette er forholdsvis små butikker som gjerne fokuserer mere på friluftsliv enn på adidas t-skjorter.

På xxl og Obs sport har jeg til nå møt den sletteste salgskunnskapen hos selgerne jeg kan erindre i livet mitt.. Angrer i dag på at jeg kjøpte lundhagsskoene mine på xxl fordi han selgern var så vanvittig talentløs.. (jeg viste hva jeg skulle ha da jeg kom dit, men testa han litt for å se om han viste noe om dem som jeg ikke viste).

Ikke gå til de store sportshusene når du skal finne ut hvilken sko som passer til deg. gå til en mindre plass hvor betjeningen har mulighet til å sette av tid til deg for at nettopp du skal få det produktet du fortjener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

hei..

jeg er paa utkikk etter fjellstovler selv, og har noen sporsmal.

jeg har tittet litt rundt, og funnet noen>

1.meindel performance jaktstovel(hoy og kraftig modell) 1499,-(satt ned fra 2700,-)

2.meindelburma men pro 1699,-(lavere stovel)

3. viking urban trek 599,-(satt ned fra 1200...ikke like stiv og hoy)

hva ville dere anbefalt,? tenkte aa gaa igjennom jotunheimen i sommer, saa trenger forst og fremst stovler til dette, men ogsaa senere turer,baade i skog og fjell.

gjor det noe at stovlen er hoy hvis en gaar i fjellet? jeg vil anse dette som en fordel, i og med at man kan gaa overalt uten aa bli vaat...(f.eks jakt)

paa forhaand takk(og beklager mine sikkert idiotiske sporsmal....

:lol:

christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg skulle gjerne hatt meg noen gode lette fjellsko, men har ikke så mye peiling på hva som er bra og ikke, da jeg ikke har gått dagesvis i fjellet før, bare dagsturer i hikingsko.

Jeg ser at Salomon Protrek 5 gtx er på tilbud nå til 599,- (før 1199), vet dere om dette er en bra sko til lettere fjellvandring? jeg har helst ikke lyst på store tunge skinnsko, er ikke tilhenger av disse, selv om det nok sikkert er det beste..

camilla :wink:

Hadde selv et par Salomon for noen år siden, kjøpt på tilbud. Har ikke noe negativt å si om Salomon ifht passform. MEN prøv støvlene godt først. Selv merker jeg fort om skoen passer foten eller ikke. Men det trenger ikke å gjelde for deg. Etter at sko/støvler er nykjøpt, går jeg alltid en 4-5 turer på max et par timer, for å gå dem inn. Kjedelig å få turen ødelagt pga gnagesår :lol:

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei..

jeg er paa utkikk etter fjellstovler selv, og har noen sporsmal.

jeg har tittet litt rundt, og funnet noen>

1.meindel performance jaktstovel(hoy og kraftig modell) 1499,-(satt ned fra 2700,-)

2.meindelburma men pro 1699,-(lavere stovel)

3. viking urban trek 599,-(satt ned fra 1200...ikke like stiv og hoy)

hva ville dere anbefalt,? tenkte aa gaa igjennom jotunheimen i sommer, saa trenger forst og fremst stovler til dette, men ogsaa senere turer,baade i skog og fjell.

gjor det noe at stovlen er hoy hvis en gaar i fjellet? jeg vil anse dette som en fordel, i og med at man kan gaa overalt uten aa bli vaat...(f.eks jakt)

paa forhaand takk(og beklager mine sikkert idiotiske sporsmal....

:oops:

christopher

Har selv nylig kjøpt et par Meindl Burma, og er nettopp tilbake etter å ha gått Hjerkin-Venabygdsfjellet.

jeg vil gi skoene pluss for å:

-sitte godt på foten rett fra eska.

-ha god friksjon, selv mot våt stein.

-ha en veldig god 'gå flex'

-være relativt lette

-god vridningsstabilitet

minus for:

-for myk flex for de mest krevende turene

-manglende gummiert tåkappe/skoene slites fort fremme

-dårlig medfølgede innersåle

Jeg regner i grunn ikke med at dette skoparet holder i mer enn to seonger, men de er lette og raske å gå i, og det var det som var det viktigste denne gangen.

ps!

Jeg ville ikke valgt 'Viking urban trek' for en tur gjennom Jotunheimen, denne sko er for myk, og passer vel bedre for den som går mye i urbane miljø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jaktstøvler blir ofte tungt og ubehagelig når du skal gå langt. Du trenger ikke så høye støvler på fjellet.

Har du typisk norsk bred fot passer ofte Alfa WalkingKing/-Queen bra. Det er viktig å prøve mye sko og gå ett par lettere turer (i Marka) for å gå de inn før fjellturen starter.

Jeg går mye i fjellet og sliter gjerne ut ett par sko på to sesonger. Sverger til Alfa. Har prøvd andre merker også, men disse sitter best på meg. Ett ankepunkt er sømmene på sidene har en tendens til å gå før skoa er helt slitt ut. På den andre siden varer GoreTexmembranen hele skoens liv. Noe jeg har opplevd som problem på andre sko.

Har skaffet meg Alfa Ronde i år, som er noe dyrere, men ikke har de idiotiske sidesømmene. Noe stivere såle enn Walking modellene. Ser foreløpig ut til å være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skoutvalget på nærmest alle sportsbutikkene er grusomt dårlig når det gjelder ordentlige fjellstøvler. Scarpa og Salomon (kanskje Alfa og til dels Crispi, selv om den allerede ofte må bestilles) er alt de har, kanskje litt Meindl. Det har med det å gjøre at norske sportsbutikker ikke vil ta inn andre merker, og da blir de heller ikke solgt noe særlig. Hvis du en gang har funnet en sko som passer deg og som du ikke får igjen, kan den kanskje bestilles. Skandinavisk Høyfjellsutstyr fører Varg, men de er ganske stive og tunge (skikkelige høyfjells- og brestøvler) og passer ikke min fot så bra (formen av hælen gir gnagsår). Men det er jo en ting som enhver må finne ut selv...

Har blitt fortalt av en selger som har peiling at skokvaliteten i de siste årene har blitt mye dårligere siden det har blitt forbudt med en del garvingsmidler (av miljøhensyn). Dette har til følge at lærkvaliteten er blitt dårligere. Derfor bruker også flere og flere produsenter Gore-tex i skoene for å kompensere mot dette. Men Gore-tex i sko slites fort ut (går rett og slett i stykker). Jeg ville brukt lær uansett (ikke stoff), og en sko med minst mulig sømmer. Ikke bare at de er tørrere, men de slites også mindre fort ut (sømmer går gjerne i stykker først).

Hvor lenger den holder er jo veldig avhengig av hvor mye den blir brukt. En som går i fjellet nærmest hver helg vil ikke finne sko som holder stort mer enn to sesonger, mens pent brukte sko kan vare veldig mye lengre.

Jeg selv har ypperlige erfaringer med Hanwag (tysk). Den er like bekvem som Meindl (ikke har hatt et eneste gnagsår helt fra starten), men passer min smale fot bedre (Meindl har en tendens til brede sko, og der "svømmer" føttene mine i). Den har Nubuklær med få sømmer og passer til alle fjellturer i Norge bortsett fra mer krevende breturer (ikke stiv nok). Jeg bruker den like mye i skogen som i høyfjellet siden den er så god å ha på og temmelig lett. Men det nytter jo egentlig lite å skryte av den siden du ikke får kjøpt den her til lands (skal kjøpe et par å ha ståendes når jeg skal nedover igjen til høsten).

Gjestejulia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Ville bare slutte meg til erfaringene som er gjort med sko med Gore-Tex..

Kjøpte Alfa Bever Pro for ca. to år siden.. har gått i alt slags terreng

fra våt myr til tørt kjerr på fjellet. Dagstur til 14 dager.

Ikke bare er skoene fullstendig utslitt på skinn- og sømsiden, men fòret

er fullstendig oppråtnet.

..og jeg er petimeter på vedlikehold!

..men mine Varg Isogaisa er knallbra! Passer utmerket til min noe brede fot.

Helskinn og beskyttende gummimembran på lesten, samt passe høyde på

skaftet gjør dette til min favoritt så langt.

Etter en natt i soveposen er de knusktørre samme hvor mange elver jeg

har forsert dagen før. En egenskap Gore-Tex aldri vil kunne ettergå.

MÅ du absolutt ha Gore-Tex, er Crispi Besseggen et greit valg, men da med

forbehold om moderat bruk. Lette og gode å gå med, samt at såle

og skinn er av god kvalitet.

Ut av huset opp i fjellet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.