Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmen å 7000 og 8000 meters fjell.


Anbefalte innlegg

Har field touring sherpaer som setter opp telt i de foskjellige campene og annet utstyr,eller må en gjøre dette selv??

Etter jeg har vært på Cho oyu frister det meg med en expedition til Gasherbrum II og I.Kanskje etter en noen 8000metere til så kan jeg prøve meg på dobbelt turen til Broad Peak og K2 :D

http://www.fieldtouring.com/expeditions/k2_broad_peak.php

Jeg har inntrykk av at sherpaene setter opp telt over BC (om man ønsker det), men at all annen bæring og matlaging må man ta ansvar for selv.

Egentlig vil jeg dra med egen gruppe, men jeg innser at det kreves mye planlegging, det kan bli vanskelig å samle mange nok riktige folk til at fjellavgiftene ikke kveler turen økonomisk, og sjansen for å komme opp øker om man benytter seg av kjernen i Field Touring sitt opplegg.

Tanken er å bære og bruke eget telt, men benytte seg av tryggheten som ligger i å kunne støtte seg til en kjerne av profesjonelle underveis. En stor fordel ved Field Tourings fleksible opplegg er at toppen kan bestiges i det tempoet som passer den enkelte. På Aconcagua så jeg et par eksempler på guider som (bevisst?) sprengte gruppa si med helt uforklarte tempoøkninger. Min er faring er at høye topper skal tas ved å spare krefter til toppstøtet - som derimot bør gjøres med størst mulig fart - som uansett ikke er raskt over 6000 meter.

Lyngve vet mer om hvordan Field Touring fungerer i praksis. jeg forstår han er fornøyd.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at du tipset om Concordia, har jeg tittet litt mer på bilder fra dette området Gunnar. Og det er, mildt sagt, imponerende landskap! 8) Skulle jeg dra utenlands for å oppleve det flotteste av hva denne planeten har å by på av fjell, ja da står en tracking-tour som du nevner høyt på listen. Tror en tur inn dit vil være en opplevelse stor nok for min del. Å bestige disse fjellene, spesielt de over 8k, innebærer altfor stor risiko for liv og helse til at jeg synes det er verdt å prøve. I tillegg kommer faktorer som nevnes lenger opp av Gunnar og ”snilen”.

Hei Nils,

Halve meg tenker i samme baner. Den andre halvparten vil til topps :D Dessuten sier kona jeg er så "god å være i hus med" når jeg planlegger større fjellprosjekter, og "så kjekk" når jeg kommer tilbake. Alt for damene. Forøvrig aner jeg ikke hva hun snakker om...

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ingen nordmenn som har vært på Khan Tengri eller Podega. Så svaret er nei.

Liten korreksjon: To nordmenn på Khan Tengri i 1993 (Jeg var en av dem). Vi klatret fjellet alene fra sydsiden. Det var forøvrig en dramatisk sesong på fjellet der tilsammen 9 klatrere omkom. Er kjent med at det har vært gjort forsøk på fjellet av nordmenn et par ganger senere, så vidt jeg vet uten suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pere, var dere på toppen? Tror ikke jeg har fått med meg noe om den turen, og kunne vært interessant å hørt mer om den. Gikk med en liten drøm om dette fjellet etter en tur til Pik Kommunizma og en trekkingtur i nærheten, men har litt for stor respekt for snø i bevegelse...

Mvh Aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.