Gunnar Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Nordmennene Lyngve Skrede og Erik Haugen er med på på Field Touring sin ekspedisjon til Cho Oyu (8201moh) september-oktober 2008. Kanadieren Guy Leveille omkom (fall) på retur fra en nesten-bestigning av toppen sammen med ekspedisjonslederen. De skal ha oppholdt seg 40 timer på 7500 meter før den tragiske ulykken. Per 8. oktober er de øvrige ekspedisjonsdeltakerne trygt nede i BC. For oppdateringer om den tragiske ulykken, se http://fieldtouring.blogspot.com/ Gunnar http://gunnarfermann.zenfolio.com/ UPDATE FROM DAVE HANCOCK PERTH FTA OFFICE I have just had a long phone call with Stu from Cho Oyu BC. Thankfully the signal was reasonably strong and we did not lose the connection this time. It is now confirmed that Guy Leveille has perished on the descent. Guy and Stu Remensnyder, the team leader and head guide, were involved in what sounds to have been an epic descent after Stu summitted and then turned Guy around just 60m from the top at 3:45pm on Saturday. They were then caught up above 7500m for nearly 40 hours. Guy had weakened considerably during the long climb down, and at an as yet unknown point fell and slid away from Stu. Stu has then managed to stumble back into high camp alone and seemingly only just making it himself. It is also now confirmed that all members have returned safely to BC. One or two will leave early tomorrow for treatment in Kathmandu, however we stress that everybody now is OK and out of danger. There were several dramas unfolding high on the hill during Friday and Saturday nights, involving multiple teams including that of the SummitClimb group. Another climber had to be rescuscitated with CPR after collapsing, and other climbers took long and dangerous falls and have been injured and evacuated. Stu sounded exhausted, but OK. He said the mood in the group was strong and they were well knit and hanging in there together in light of the loss of Guy. He hopes to have the team out by the 9th back into KTM. We need to publicly express our sincere thanks to the decent and professional people running the IMG group on the hill. Stu made the comment they were the only people who responded when the initial emergency calls went out on the radios at 2am that included a plea for oxygen to be brought up. They found the manpower and the resources necessary to aid in the rescues and we cannot applaud the actions of the IMG staff and team enough. As far as I am aware the following Field Touring team members reached the summit: Lahkpa Sherpa (Nepal) Stu Remensnyder (USA) Italo Mazza (Italy) Rob Baker (Australia) Ryan Castel (Australia) Justin Moody (UK) Guy Higgot (Canada) Kit Dickson (UK) and Eric Haugen (Norway) came 'very close' Needless to say our deepest condolences go out to the family and friends of Guy Leveille, who have shown considerable strength in the wake of this tragedy, and his many work associates with whom we have spent some time on the phone with today at the Winnipeg Police Service. Stu will issue a more detailed report upon his return to Kathmandu, as mentioned, hopefully on the 9th October. Dave Hancock Siter
Lyngve Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 Etter det jeg vil kalle en "epic rescue effort" fra Stu, saa skjedde det noe uventet og fatalt i C3. Guy var egentlig brakt i sikkerhet i C3, men saa gjorde han en "merkelig bevegelse" bare et par meter fra teltene. Det beseglet hans skjebne og han falt flere hundre meter nedover fjellsiden. RIP Guy Selv naadde jeg C3 (7500m), men maatte gaa ned igjen dagen etter p.g.a sykdom (forkjoelelse og meget hoven hals/svelg (streptokokker), som gjorde det vanskelig aa faa i seg mat og drikke). Uflaks at dette skulle komme paa toppstoetet. Jeg var nesten 100% sikker paa aa naa toppen etter perfekt akklimatisering, og var sykdomsfri helt frem til siste hviledag i ABC foer toppstoetet. Men jeg ble dessverre gradvis daarligere under toppstoetet. Erik naadde opp til 6600m, men sykdom stoppet ogsaa hans videre fremdrift. Hilsen fra Kathmandu Siter
500fjell Skrevet 13. oktober 2008 Skrevet 13. oktober 2008 men saa gjorde han en "merkelig bevegelse" bare et par meter fra teltene. Det beseglet hans skjebne og han falt flere hundre meter nedover fjellsiden Huff!!! Hva slags merkelig bevegelse var dette egentlig? Siter
Gunnar Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter Skrevet 13. oktober 2008 Etter det jeg vil kalle en "epic rescue effort" fra Stu, saa skjedde det noe uventet og fatalt i C3. Guy var egentlig brakt i sikkerhet i C3, men saa gjorde han en "merkelig bevegelse" bare et par meter fra teltene. Det beseglet hans skjebne og han falt flere hundre meter nedover fjellsiden. RIP Guy Selv naadde jeg C3 (7500m), men maatte gaa ned igjen dagen etter p.g.a sykdom (forkjoelelse og meget hoven hals/svelg (streptokokker), som gjorde det vanskelig aa faa i seg mat og drikke). Uflaks at dette skulle komme paa toppstoetet. Jeg var nesten 100% sikker paa aa naa toppen etter perfekt akklimatisering, og var sykdomsfri helt frem til siste hviledag i ABC foer toppstoetet. Men jeg ble dessverre gradvis daarligere under toppstoetet. Erik naadde opp til 6600m, men sykdom stoppet ogsaa hans videre fremdrift. Hilsen fra Kathmandu Lyngve, Godt å høre du er trygt nede. Leit du ikke kom opp på andre forsøk, det hadde du fortjent. Den litt uforklarlige dødsulykken setter det vel i et slags perspektiv. Du har mer erfaring på høye fjell enn meg, men jeg har erfart at det meste kan planlegges bortsett fra været. Når det gjelder helsa kan man forebygge ved å være i god form når man drar, ha gode rutiner for hygiene, spise bra og rent, sove godt når man kan, beskytte seg mot UV-stråling, drikke godt og rent, aklimatisere klokt, og ellers håpe på det beste. Med helsa i behold og godt være kan man gjøre det meste i høyden bare man holder graden på ruta og ikke er overømfintlig for lite oksygen. Du hadde uflaks med været i fjor og var uheldig med infeksjon i år. Prøver du igjen? Eller skal du prøve noe annet - f.eks. Gasherbrum II - for å få Cho Oyu litt på avstand? Er du ellers fornøyd med Field Touring sitt fleksible opplegg der man tilsynelatende kan opptre mer selvstendig overfor BC? Og hvor lett er det egentlig å kontrollere hva man får i seg av mat og ulumske bakterier og virus tom. BC? Jeg hadde ingen problemer med diare oa. på Aconcagua, men asiatisk flora er hakket mer eksotisk... Igjen, godt du sto han over. Mvh. Gunnar http://gunnarfermann.zenfolio.com/ Siter
Lyngve Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Huff!!! Hva slags merkelig bevegelse var dette egentlig? P.g.a HACE/utmattelse/nedkjoeling klarte Guy ikke lenger aa gaa (selv med oksygentilfoersel). Nedenfor yellow-band maatte han derfor ake seg paa baken nedover mot teltene, med assistanse fra Ben. Siste meteren inn mot teltet, proevde han aa "rulle seg" inn paa plattformen hvor teltet stod, men "bommet" paa plattformen og forsvant/falt i stummende moerke helt ned mot C2, hvor han senere ble funnet omkommet. Terrenget i C3 er forovrig ganske bratt paa alle kanter. Siter
Lyngve Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Prøver du igjen? Eller skal du prøve noe annet - f.eks. Gasherbrum II - for å få Cho Oyu litt på avstand? Er du ellers fornøyd med Field Touring sitt fleksible opplegg der man tilsynelatende kan opptre mer selvstendig overfor BC? Og hvor lett er det egentlig å kontrollere hva man får i seg av mat og ulumske bakterier og virus tom. BC? Jeg hadde ingen problemer med diare oa. på Aconcagua, men asiatisk flora er hakket mer eksotisk... Funderer paa 3 alternativer neste sommer. Enten Peru/Bolivia, Sentral Asia (Kommunizma) eller Karakoram (Broadpeak). Cho Oyu er jeg ferdig med. Altfor mye turister paa den ruta....... Fieldtouring er den eneste aktuelle komersielle aktoeren aktuell for min del. Med Fieldtouring kan man gjoere ting paa egen haand og i "god stil". Baade IMG og tildels Summitclimb er forferdelig "daarlig stil". IMG har 1:1 sherpa-support, Summitclimb 1:2 og Fieldtouring 1:4 eller mindre. Saa IMG-klienter gjoer nesten ingenting paa fjellet, faar alt opp i fanget og med oksygen i massevis. Er man med i Fieldtouring maa man baere alt (unttatt telt) oppover fjellet, smelte sno og baere/lage sin egen mat (IMG og Summitclimb faar "servert mat og drikke" i hoyden). Nima T.Sherpa sin "basecamp-service" er topp kvalitet. Kokken (Ratna Man) og hans assistenter er veldig noye med hygiene. Saa den maten faar man ikke diare av..... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.