Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøker om Jotunheimen/2000-metringene


maxwell

Anbefalte innlegg

Hei.

Som overskriften sier, er jeg på jakt etter bøker om jotunheimen og 2000-metertoppene. Det finnes sikkert en hel haug, men er det noe som er bedre enn det andre, og hva bør jeg velge? Sånn generelt er jeg ute etter rutebeskrivelser, og gjerne bra bilder.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julia og Mortens Helgesens "Norges Fjelltopper over 2000 meter" er vel den mest systematiske, gjennomarbeidede og oversiktlige som er gitt ut på dette området.

Se www.glittertindforlag.no

Bladde ellers i Ben Johnsens "Jotunheimens Stortopper" i helgen. Fornøyelig lesing om toppene over 2300 moh og en del historie og personskildringer fra høyfjellslivet over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! norges topper over 2000meter er vel mitt klare valg, der er det mange flotte bilder og bra oversikt og beskrivelser.

fotturer i jotunheimen var også interessant fordi den hadde mange bilder av fjell fra vinkler jeg aldri har sett de fjellene fra før.

ellers så er jo jotunheim bøkene til han Thommesen veldig gode da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Busken, BJ's "Jotunheimens Stortopper" fortjener absolutt pallplassering :)

Strålende lesning om tidligere tiders bravader, margenes sitater som vitner om Mannssjåvinisme vi ikke kjenner idag, selvforherligelse av egne bedrifter og total nedrakkelse av andres turer osv osv.... > dette er min favoritt blant 2k bøkene, dog gjelder jo topper over 2300moh den da.

hei! norges topper over 2000meter er vel mitt klare valg, der er det mange flotte bilder og bra oversikt og beskrivelser.

fotturer i jotunheimen var også interessant fordi den hadde mange bilder av fjell fra vinkler jeg aldri har sett de fjellene fra før

Jepp Bjørn-Even; "Bibelen" !!

"Nesten" like mye "Museumsgjenstand" som Røynelista idag :wink: , men snart kommer noe som vil leve veeeeldig lenge, og den venter vi i spenning på M. :D

Standals "Fotturer i Jotunheimen" er en super bok, men slettes ikke noe alternativ til Morten og Julias bok mtp alle 2k'er.

maxvell:

Skaffer du deg neste utg av "Norges fjelltopper over 2000m" vil jeg tro du får det du er ute etter. Kjøper du Standals bok i tillegg, trenger du ihvertfall ikke mere, såfremt du ikke er ute etter historie. Da blir det mye å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.