Gå til innhold

bergen.

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om bergen.

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. bergen.

    Sykkelbukse, IKKE tights

    Det aller viktigste jeg vil anbefale er som REs sier; kjøp en ordentlig sykkelbukse til å ha innerst! Det burde vært flere utropstegn. Helst en med seler. Jeg regner med at det knyter seg i vrangviljen mot tights, men følg med : Innerst på kroppen bruker du en kort sykkeltights med seler (da sklir den ikke ned) slik at du unngår å bli sår. Denne skal være innerst og ikke noe boxer innenfor, da boxer øker friksjonen og du lett blir sår. Da sitter du godt og utenpå der kan du putte nær sagt hva som helst, men stoffet som gnikkes mot setet blir fort slitt så derfor anbefaler jeg kraftige sykkelshorts fra f.eks. Norrøna og Sweet - eller noen andre. Selv har jeg en gammal Fjørå-shorts som aldri blir utslitt. Det kan være du må kjøpe en langbukse for kalde dager og jeg tror Norrøna har alternativ der. Viktigste er innsnevringsmuligheter nederst på foten slik at buksen ikke vikler seg inn i drevet. Den bør også være vindtett. Jeg hadde samme diskusjonen med meg selv for mange år siden; tights, bukse/shorts eller en kombi, og jeg bruker nå det som jeg mener er best til mitt bruk. Tights på landevei gir god bevegelighet og komfort. Helt enkelt. På sti kjører jeg som over med kort sykkelshorts og shorts utenpå.
  2. Hei, Ettersom smøresonen er effektiv når man setter trykk på skien vil jeg tro at smøring av ski under pulk har begrenset effekt, med mindre du mener å glide skiene - da kan det gi litt ekstra fart. Feller er nok bedre enn smøring for feste, men det blir jo litt ekstra drag - for å si det mildt. Kan jo være en ide å tenke på fjellski eller noen brede ski ute spenn med god bredde som gir bæreevne, mulighet for god glid og bedre stablitet. Parispulken er jo ikke veldig bred så jeg er lurer på om det kan bli noe ustabilt utenfor preppet spor. Selv tror jeg ski under pulk kan ha god effekt i preppet spor om de går nedi, men bli mye styr om man går utenfor. Ustabilitet i ved traversering slår meg som en irritasjon som kan dukke opp da du hever tyngdepunktet som man streber etter å holde lavt... Du får gi en tilbakemelding på hvordan det går om du kjører på. Nyskapende prosjekt er uansett gøy å holde på med Lykke til.
  3. Hallo, og takk for tips! Det blir gode, gamle Myrkdalen! Det er kommet mye nysnø og bortsett fra en mild førstkommende fredag skal det snø helt til neste helg. Jeg er kjent med vindretninger, helninger og stort sett lommekjent i terrenget, så det blir maks ut av dagene på ski. Det blir litt lengre kjøring og maksing av skidagene mot litt mindre kjøring og ukjent terreng med alle faktorene det innebærer. Gratis overnatting inne framfor telt er egentlig grei luksus det også. God skisesong!
  4. Ok, ser den. Har kjørt i mange år fra Bergen til Myrkdalen, og 6 timer dit er å dra pessimist-tillegget vel langt. Hadde jo blitt så mye foran skjema at jeg hadde rukket halvdagskort
  5. Takk for svar. Røldal vurderes. Jeg skal t/r, men det er ikke beregnet i kjøretid. Jeg skal dog ikke perse til evt Myrkdalen eller Sogndal, men stoppe for en kaffi eller et varmt måltid underveis og ta meg god tid. Jeg skal ikke på ski på fredagen uansett, og skal ikke rekke noe annet heller. Ved å ligge på "lappe"-grensen med hvite knoker om rattet og speiding etter UP er det fullt mulig å korte ned på tiden Det er jeg regelrett uinteressert i. Dessuten kan det være dårlig føre den helgen og jeg legger alltid på et pessimist-tillegg... Det er - i min bok, mye bedre å komme før skjema enn etter skjema. Da blir det bonus framfor stress, og stress er ikke en skihelg verdig.
  6. Hallo, Jeg har fått en frihelg i fanget og kjenner at jeg må ut på ski når muligheten plutselig byr seg! Jeg har ikke dratt mye på topptur fra Oslo tidligere (er utflyttet bergenser) og lurer på hvor man historisk sett kan regne med mest ski for timene i bil, og selvsagt basert på hva folk her kan bidra med av førerapporter. Senorge.no er hyppig besøkt og jeg begynner å få oversikt over hvordan det ligger an i fjellet. Det skal sies at Myrkdalen hvor jeg har leilighet melder om gode forhold i bakkene (åpner 21.des) og det er stort sett synonymt med gode forhold på Vikafjellet, men det er litt lengre enn jeg ønsker å kjøre. Kortere alternativ mottas med takk. Jeg skal for ordens skyld ikke på noen ekstremtur for jeg drar mest sannsynlig til et område jeg ikke har vært mye i og kommer til å kjøre en trygg rute og ikke tulle rundt. Steder jeg har vurdert som jeg er interessert i tilbakemelding på er: - Valdresflya 3t 30min Fine muligheter om veien er åpen og det ser det ut til at den kommer til å være. Noen som har vært på Bitihorn og Mugnetind? - Hemsedalsfjellet 3t 20min Mange muligheter med usikker på forholdene. - Bjorli 5t 30min De er vel alltid tidlig ute med heisen, men har ikke hørt om mange som drar på topptur der. - Sogndal 5t 20min Litt langt, men her vet jeg at det begynner å dra seg bra til. Da er Myrkdalen også et alternativ. - Filefjell 4t Har sett at folk har gått opp der, men er usikker på hvor bra det er. - Rjukan (Gaustatoppen, Gaustablikk) 3t - Myrkdalen 6t All kjøring er ca. tid og noe mer enn hva google maps sier. Blir alltid noen stopp på veien. Jeg er selvsagt åpen for forslag! Overnatting fikser jeg der det er snø og bor deretter; telt eller hytte..
  7. bergen.

    Hengkøyesoving - hva trenger jeg/vi?

    Jeg har brukt Ticket to the Moon sin hengekøye i str. dobbel. Har ikke prøvd mange ulike, men er fornøyd med TTM. De har også myggnetting og gode fester, er lett og enkel å pakke sammen til lite volum.
  8. bergen.

    hvilket telt har dere?

    1. manns: Eureka Spitfire 1p. Supert til lette turer. I godvær benyttes kun innertelt som er myggnetting, hvis det ikke blir åpen himmel. http://www.sunnysports.com/p-erktsf/eureka-spitfire-1-person-tent 2. manns: Marmot Limelight 2p. Lett og fint til vår sommer og høst uten ekstremvær. Settes opp på 2 min og kan også brukes uten ytterduk som myggnetting. Selvbærende konstruksjon på innerteltså det er lett å plassere det optimalt. Relativt rimelig og godt til mitt bruk. http://marmot.com/products/details/limelight-2p 3. manns. North Face VE25. Nå været er surt og man trenger litt ekstra plass. Helt rått telt. http://draut.no/turutstyr-sportsutstyr/sove-ute/telt/ve-25-the-north-face-telt2?gclid=CNT2hO6H-8cCFYPacgodwKgD1A Har en Hilleberg XP10 tarp som er med nesten alt av turer og en tarp fra Quechua i reserve, som blir lite brukt. Hilleberg sin kan strammes så hardt man ønsker og er utrolig sterk. Quechua har jeg ikke testet skikkelig, men det er en ganske enkel duk og færre fester. http://www.fjellsport.no/hilleberg-tarp-10-xp-gronn.html http://www.quechua.co.uk/tarp-fresh-id_25776(grønn og litt eldre med med samme fester) Har også en hengekøye som jeg begynner å venne meg til. http://www.ticketothemoon.com/configurator/76#/?color1=19&color2=17&size=28
  9. bergen.

    Kompromiss: Vekt vs Nostalgi & stemning

    Mange artige svar her og kjekt å følge med. Jeg er enig i at man må unne seg litt ekstra på tur, men å knipe et gram her og et gram her med vekt og litt bevisste valg kuttet 5 kg pluss - før mat og kos. Å komme unna med en 15-17 kg tung/lett sekk inkl. mat for opp til en uke i telt sommerstid er helt strålende. Jeg har alltid noe godt i glasset og gode frokoster med egg bacon med mer. Men det er mye jeg ikke gjør, selv om jeg kan. Kost/nytte-regnestykket ryker hundre null om jeg måtte bært på 30 kg på ukesturer. Det har aldri vært hensiktsmessig for min del, men hver sin smak. Men kaffen er god God tur!
  10. bergen.

    Kompromiss: Vekt vs Nostalgi & stemning

    Hehe, @Lompa. En åpenbart god refleksjon! Bare til å snu seg til alle som skrur av ventilhetten på sykkelen til tross for forskjøvet tyngdepunkt foran på magen Det er vel slik at det er enklest og ikke så slitsomt med lett sekk... Alle monner drar sa musa og pissa i havet!
  11. bergen.

    Kompromiss: Vekt vs Nostalgi & stemning

    Hver sin smak. 23-25 kg er greit å bære, men unngår det gjerne. Jeg er nok midt i mellom, men heller mot at lett sekk er mindre stress - uten å inngå for mange kompromiss. Å velge de letteste alternativene fra skapet og boden hjemme sørget for at vekten gikk fra ukritiske 20-26 kg og ned til 9,7-15 kg, avhengig av tur, sted og vær (vår,sommer,tidlig høst). Det er så vesentlig at jeg mener det er dønn verdt de kveldstimene med en øl/brus og kjøkkenvekt i boden Litt lettere skuldre, litt mindre svette, mer overskudd på kvelden. Med lettere utstyr kan man ta med ekstra mat og kose seg ekstra mye
  12. Hallo, turfolk! Jeg sitter ofte med pakkelister i Excel og veier utstyr på kjøkkenvekt og leter etter den lave, lave vekten. Det er nerdete, men hjelpe meg så trivelig det er også – og nyttig. Og det går bra, men, som alltid; jeg har noen ting jeg må ha med uansett. Tingene som overlever alle kompromiss. Det å gå på tur handler for meg om den gode følelsen og å finne roen. Jeg lager kokekaffe på en tung gammal svartkjele og hogger til ved og kvist med en sliten, tung og ofte upraktisk samekniv. Kaffen drikkes av en trekopp som er impregnert med kaffi og som egentlig er liten. Jeg har masse titan, lette plastkopper, mellomplagg og kniver, men når jeg sitter der og skal bruke dette så forsvinner litt av sjarmen. Plutselig er det et kompromiss. Ikke la meg begynne med lette superplagg; islenderen er satt inn med bål og hører hjemme i skauen. Den blir med. Sekken veier, avhengig av turlengde og andre faktorer mellom 9,7 og 15 kg, så den blir ganske lett uten at jeg vinner priser. Men alltid med 1,8kg kompromissløs nostalgi Så til saken, og det jeg lurer på: - Hva er det dere MÅ ha med på tur? - Er det slik at vekt trumfer ALT? At vekten er kosen? - Hvis dere pakker og må prioritere; hva er det dere klarer dere fint uten eller velger vekk? o Hva gambler dere bort, avhengig av tur? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og tenker at det er like mange meninger her som det er stein på Hardangervidda, men kjekt å diskutere. For ordens skyld: Jeg kommer aldri til å overtales til å droppe noen av det som er nevnt over. Det har vært med på alt og blir med på alt. Det er default-vekt, ferdig arbeid
  13. Jeg mener det er 100% mulig. Spesielt om du vil det 100%! Hvis svaret er ja er det bare til å øve. Man blir aldri god om man ikke øver, og for å gå Norge på langs er det en del ting man må være god på; slå leir i uvær, lese terreng, navigere osv (det er en ganske lang liste) Alle kan bære, alle kan gå, alle kan holde ut, men man må kunne navigere for å være trygg og man må kunne forholde seg til skikkelig, skikkelig dårlig vær. Det er ikke nødvendigvis vanskelig, men man må øve. Skal du komme i gang; øv på navigasjon og rutiner. Når du går Norge på langs er det; sove, stå opp, lage mat, bryte leir og pakke sekk, gå, slå leir, sove osv i 3-4 pluss måneder. Jeg vet ikke hva du trenger og hva som funker for deg, men jeg tenker at du må på tur med sekk. Begynn med lett oppakning og korte overnattingsturer. Kjenn på følelsen; er det digg? Kos deg i skogen. Kjøp en god sekk og gode fjellsko, så en god sovepose og et telt som tåler vind og dårlig vær. Nå har du et bra utgangspunkt. Bruk det mye og pakk litt tyngre for hver tur, gå litt lengre for hver tur og legg på ekstra netter. Øv på å ha det kjipt noen ganger. Vær sulten og gå litt for lenge uten mat. La det bli mørkt før du ser etter og finner leir. Slå opp telt og kom deg i teltet på lavt blodsukker. Når du er vel inne i teltet kan du slappe av. Man ønsker ikke slike situasjoner og prøver å unngå de, men de dukker opp en eller annen gang, uansett. Vel inne i teltet finner du steinen du ikke så da du plugget og bardunerte, slapp av Mestringsfølelse er noe av det aller, aller beste ved å være på tur. å mestre naturen! Det er greit å sjekke om kroppen og hodet funker når man aller mest vil hjem og spise biff med et godt glass vin og nyte deilig is til dessert (eller det du ønsker). Det er som sagt mange dager i 4-5 måneder, og de aller fleste dagene vil nok være helt forbannet nydelig! Men det er ikke da du trenger det du må trene på mest. Da trenger du solkrem. Lykke til!
  14. bergen.

    Frakte ryggsekk på fly

    @Tom42: Spørs om du skal sende ferdig pakket sekk, eller bare sekken uten innmat. Har noen enkle anbefalinger: Gå til en butikk og spør om de har en pappeske som matcher ytre mål på sekken. Jeg har fått esker til flyttelass og andre store ting hos min lokale sportsbutikk. De får store kvanta og alltid i ulike størrelser på eskene. De fleste kan sikkert spare en eske ved neste varelevering om de ikke har akkurat den du skulle ha da du kom innom. Et stort takk for hjelpen og et "Super service, slik skulle alle vært mot hverandre" smelter en god selger (snakker av gammel erfaring som selger) Hvis du i tillegg benytter anledningen til å kjøpe noe du trenger er det jo et hyggelig takk for hjelpen det også. Uten innmat: Dersom du skal sende sekken uten innmat er det bare til å skjære esken så liten at den akkurat rommer sekken. Tape og forsegle godt! Det er av erfaring kun du som bryr deg om sekken din. Alle andre vil hjem til middag og det kan bety røff behandlig for å bli fort ferdig. Pakk esken slik at den tåler en solid dose hard juling.. Full sekk: Dersom du sender fullpakket sekk gjør du akkurat det samme, men du bør pakke sekken slik at ting som kan bli ødelagt ikke ligger ytterst, men er pakket inn i noe annet i sekken. Bruk poser/svarte bossekker/annen papp/gamle aviser (osv) for å fylle alle tomrom i esken slik at sekken ligger som støpt i den. Sekken må nok pakkes om før den kan bæres på ryggen. Koster litt å sende, men må mann så mann.
  15. bergen.

    Frakte ryggsekk på fly

    Det aller enkleste er å sjekke den inn som spesialbaggasje, mange flyselskap krever det. Du bruker kanskje litt lenger tid på innsjekk, men bruker ikke noe tid på å dille med smarte løsninger i forkant. På Gardermoen (og sikkert mange andre flyplasser) kan du pakke den i de store posene de pakker barnevogner og lignende i. Spør pent og de fikser. Ring flyplassen på forhånd om du er usikker. En slik pose forenkler deres håndtering og fare for erstatningssaker minsker for deres egen del, pluss at ingen stropper ryker og du kan slappe av hele veien fram (og tilbake).
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.