Dette fikk jeg i svar fra Exped. Kanskje greit å påpeke at jeg sendte ikke inn noe reklamasjon, kun en tilbakemelding på hva jeg hadde erfart.
Vi som norsk distributør av bla. EXPED har fått din henvendelse fra EXPED og skal prøve å hjelpe deg etter beste evne.
Det som har skjedd med dine dunliggeunderlag kan høres ut som downshift.
Det er viktig å vite at samlingen av dun, også kjent som 'downshift', ikke er å anse som en reklamasjon. Dunfylte produkter trenger regelmessig vedlikehold, noe som ikke alltid er godt formidlet. Dun vil naturlig forflytte seg inne i hver lukkede kanal, og det kreves litt assistanse for å jevnt fordele det på plass igjen.
Nederst og øverst på liggeunderlaget er det sveiset fast en skumgummilist som har til hensikt å hindre dunet i å forflytte seg mellom kanalene. Mange tror dette er dun, men det er faktisk ikke tilfellet.
EXPED har utarbeidet en kortfilm som demonstrerer hvordan dette gjøres. Du kan se den her:
https://www.youtube.com/watch?v=luAfJa0jtKY&list=PL4ssbCbHLhZOi5xUJWfkCRxIVB1-V5oAH&index=2
Det er viktig at oppbevaring av spesielt dunliggeunderlag gjøres på en tørr plass, gjerne oppblåst liggende under sengen eller annen egnet plass. Dette er anbefalt med tanke på at dunet skal få ekspandere seg mest mulig for å bevare best mulig isolasjonsevne. Liggeunderlag som blir oppbevart i pakkposen vil ha mer komprimert dun som forflytter seg enklere inne i liggeunderlaget og "cold spots" / dårligere isolasjon vill oppstå (slik som på dine liggeunderlag). Hvis du følger instruksjonene på vedlagt film og oppbevarer dem som beskrevet vil du få minimere områder uten dun. Men, det er viktig å presisere at dunet kan bevege på seg. Ønsker man et isolasjonsmateriale som fyller 100% av liggeunderlaget må man velge syntet som er sveiset fast på innsiden av liggeunderlaget og som ikke forflytter seg eller skum som å ikke er flyttbart.