Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetoppen i Hasvik


pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Den 2. september besokte Geir Aake Dahlen og undertegnede kommunetoppen i Hasvik.

Fjellet heter Kjerringa og er ikke blant Norges mest tilgjengelige. Det ligger paa

Stjernoya, en meget alpin oy med fjell over det hele. Vi har ikke hoert om noen bestigninger

av Kjerringa de siste 30 aar, dersom noen kjenner til mer om dette fjellet er vi interessert i aa hoere.

Turen tok oss over 13 timer - tur/retur teltplassen vaar paa Stjernoya. Jeg legger ved noen

bilder for aa vise litt av denne naturen - en litt ukjent side av Finnmark fylke. Full rapport

paa: http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Hilsen Petter

post-237-133474492671_thumb.jpg

post-237-133474492681_thumb.jpg

post-237-133474492695_thumb.jpg

post-237-133474492703_thumb.jpg

post-237-133474492712_thumb.jpg

post-237-13347449272_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig med en turrapport fra Stjernøya. Jeg var på jakt her på de vestlige delene av øya for sju år siden, og har lengtet tilbake hver høst. Vakrere øy har jeg aldri sett. Den flotteste toppen her så ut til å være Nordfjordstabben(832). Eliasen(934) så også fin ut.

Kikket du på ryggen nordover fra Kjerringa? Turen fra Sukkertoppen og nordover ser helt rå ut på kartet.

Var det ryper der ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ozzi,

Artig aa hoere fra noen som har vaert der!!

Oya var direkte pen den, innimellom alle stup og juv..

Dalene som forbinder Pollen med kjerringfjord var fine aa gaa

og meget vakre med lav sol. Jo da, vi gikk opp noen ryper her og der,

de lever kanskje mest i fred paa disse kanter?? Ryggen videre fra

Sukkertoppen hadde vi ikke tid til aa kikke paa, men jeg er enig i at den

ser "skummel ut" paa kartet..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med slike turrapporter fra "gokkoland" i blant. Flott øy dere har, eh, skal vi si oppdaget?

Nesten litt sånn ”The land that time forgot” over det her. Til å være en såpass stor øy, beliggende relativt sentralt lengst nord, er det ikke mye sivilisasjon der gitt. Etter kartet å bedømme, er ikke behovet for bil så fryktelig stort kan man si.

Flotte bilder fra en perle i Finnmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Petter!

Jeg har akkurat oppdaget denne siden og leser med stor interresse om Stjernöya og Kjerringa. Jeg har ogsä lest hjemmesiden din om turen opp til Kjerringa. Jeg er fra den öya (Pollen) og kjenner den ganske godt selvom jeg flytte fra öya i ung alder (18 är siden). Da jeg bodde der brukte jeg mye tid ute og pä fjellene slik som alle andre som bodde/bor der. De siste som jeg vet om som har vaert pä Kjerringa er min bror Dan og min fetter Tor og för dem har andre öyboere hatt turen dit. Jeg har hört om folk som har ogsä vaert pä Sukkertoppen, men det er veldig lenge siden og kan ikke bekrefte det.

Jeg har reist mange steder i verden med min paraglider og sett fjellene fra en annen side, og jeg vil si Stjernöya fremdeles er min favoritt sted sett fra naturens side. Utsikten til naboöyer og öksfjordjökulen er fantastisk. Spesielt vakker er öya när den bader i midnattsol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.