Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Lørdagstur på kjente stier.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Rundt Li i bra turvær.

P3160846.JPG
Det er kjekt med værmelding. Både YR og Storm meldte regn på lørdagen. Og det regnet på morgenen. Selv med disse dårlige tegnene, hadde jeg en klar følelse av at været ikke ville bli så helt galt ut over dagen.

Det kunne komme litt regn, men jeg trodde ikke det ville bli særlig mye. Og jeg fikk rett.

Det var en våt tur, med vann i bøtter og spann. Søkk bløte myrer og mye sorpe i stien, men ikke en dråpe fra oven. Mørke og truende skyer, men opphold. Jeg fikk med andre ord rett i min antakelse om været – på tross av advarsler....
P3160848.JPG
Vinterutrustning var alt for varmt. Det ble en tur uten fleece eller jakke, bare helt øverst hadde jeg på vindfleecen. Det ble en vårtur.

For moro skyld sjekket jeg hvordan været har vært i midten av mars de siste 7 årene. Med hjelp av bloggen er det en enkel oppgave. Det viser seg at det oftest er «vintertur» på den tiden, selv om våren var lengre kommet i 2012.

Over halvparten av årene har det ligget snø eller is på denne tiden. I år har det vært lite vinter. Selv om det har blitt mange turer langs stranden. Det får akilles og ankel ta skylden for.
P3160854.JPG
Denne lørdagen ble det nok en tur fra Dale til Bymarka, Lifjell og tilbake. En rundtur på omtrent tre timer – i kontrast til tidligere tider da turen tok under to og en halv time. Med bakgrunn i at jeg har hatt problemer med bakfoten, så er det muligens greit å bruke lengre tid, men jeg kjenner ganske godt at kondisjonen også er dårligere. Det har blitt mindre timer på beina i uka en tidligere.

Jeg må ha gått turen rundt Lifjellet noen hundre ganger. Det er ikke mange plasser jeg kjenner bedre. Likevel er det en tur jeg ikke tar lett på. Lørdag er det ikke mange andre ute å går. Turen går i heng og over glatte svaberg. Det skal ikke så mye til før et eller annet skjer. Og det kan ta tid før noen andre kommer forbi.
P3160862.JPG
Det er god sikt mot både Sandens og Stavanger fra store deler av stien. Likevel er det en ensom tur.

Det er ikke mange andre som tar denne spesielle turen, selv om det stadig blir flere biler på 'Dale. De fleste går opp til toppen og tilbake, ikke hele rundturen.
P3160866.JPG
Denne gangen så jeg ikke et menneske før jeg kom til toppen. Da var det til gjengjeld mange som kom i mot. En hel gjeng, antakelig utenlandsk ungdom.

Stien langs sjøen, går rett forbi et lite bjørketre, Gjennom mange år har jeg sett at dette spesielle treet, alltid er tidlig grønt. Å se en grønn bjørk er et av de sikreste vårtegnene. Dette treet var ikke grønt, men hadde grønne knopper. Med sol og sommer noen dager, så vil det være blader.
P3160871.JPG
Selv om jeg har gått turen svært mange ganger, er det likevel en flott tur, og gir god trening. Både kondisjon og styrke i beina. Jeg trenger mer av begge deler.....

Les hele artikkelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.