Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har gått Utladalen, fra Sognefjellshytta og ned til Øvre Årdal? Har tenkt å ta turen i sommer. Er det fine teltplasser på denne ruten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av jso
      Hei.
      Selger mitt pent brukte telt. Har vært fint å bruke men etter familieforøkning har jeg funnet at jeg vil ha noe enda større.
      Skal ha 3500 kr

Annonse her
      https://www.finn.no/134631271
      Kan sendes, eller hentes i Bærum.
    • Av Trollhatten
      Helsport Trolltind Superlight 2 er et lett kuppeltelt som er lett å sette opp. Det rommer plass til en vandrer på 190 cm (på diagonalen).

Som telt flest ligger  man inne i en gul katakombe og ser ingenting av den flotte naturen på utsiden (eller grizzlyen som kommer i firsprang). Jeg liker å kikke ut, så jeg fikk en lokal båtkalesjemaker til å sy inn båtkalesjevinduer som har 0,4 mm tykkelse.

Vekten økte kun med 195 gram og endte på en totalvekt på 1550 gram med stenger og alt. Det ble totalt 7 vinduer på ytter og innerduk.

Det 7.ende vinduet ble sydd inn utenfor mesh-nett ventilen. Det går fint å se igjennom, pluss at man sparer noen gram på sy inn vindu på innerduken..
      Vinduene er sydd inn med doble sømmer. Det kan og vurderes om de skal legges tynn dobbeltsidig tape mellom vindu og duk for ekstra vanntetthet.

Når man pakker sammen teltet er trikset å legge alle vinduene oppå hverandre som en stabel med pannekaker, rulle sammen, og dytte inni teltposen. Da får ikke vinduene knekk.
      Hilsen fra Varangervidda!

• Av friluftspappa87
      Tur rapport fredag 9.9.18
      Vær: mye regn (Orange flomvarsel)
      Temp: ca 5-8 grader natt. Høy luftfuktighet.

Utstur:
      Bergans 4076 kuppeltelt. 
      Røst stormkjøkken
      Div soveposer, liggeunderlag. 

Turen:
      Jeg ville ta.med guttungen på sin første tur  
      Vi reiste ca i 14 tiden med sykkel. Fikk han med til å hjelpe med å pakke å prøve å åpne teltet kvelden før skden vi visste det skulle regne mye. 

Før turen var han ligg overtrøtt så idet jeg pakket sekken og sykkelen ble han veldog vanskelog å ha led å gjøre så jeg visste jeg kom til å glemme noe. Da vi nesten var fremme på teltplassen kom jeg på det. Fyr til kjøkkenet. Det nye skolekjøkkenet har ikke selv tenning. Jeg ville ikke la utstyret ligge igjen ute i regnet så syklet tilbake til butikken (2-3km med 50-60kg sykkelvogn i styrtregn) 
      Jeg satt opp teltet ganske fort å la merke til at guttungen hadde sovnet. La ut liggeunderlag å sovepose, kledde av han lktt og la han inne o teltet.

Han våknet opp kjempe fornøyd med det faktum vi lå i teltet i skogen. 

Vi spiste litt og leste litt sammen. Fikk spise godteri å se litt på Netflix.

Så gikk vi en tur ut å plukket litt sopp til maten, fant et magasin forsvaret hadde mistet og gikk hjem til teltet å lagde middag. Det regnet som bare det hele tiden, den turen ut hadde vi noenlunde opphold før turen tilbake. Da begynnte det veldog igjen.  

Vi lagde middag og hadde det veldig koselig frem til 9 tiden hvor vi begge to sovnet. Det ble noe fukt mellom dukene og viss man tok på duken.men det regnet ekstremt. Vi lå veldig trygt i forhold til drenering, men det var oversvømmelser over alt det kunne bli det. Samt det å leke med kommentarene i teltet på kvelden var jo kjempe gøy han hadde det så gøy at han ikke ville sove, men etter noen runder med leking og at han prøvde å banke meg (leking) så ble vi enig om at han er sterkest og at vi skulle sove 

Vi våkne samtidig ca i 7 tiden. Kokte opp havregrøt å litt kaffe og en sjokolade bit og hadde en veldig fin fronost. Vi orket ikke ligge i sovepose på morningen soden vi hadde det nokså varmt i teltet 

Vi pakket ned sammen, han hjalp med alt han kunne, og da vi kom hjem måtte han vøre med å vaske ting, henge opp telt og alt utstyr. Kan like gjerne lære dem det med en gang tenker jeg. 

Lagde turen kort med vilje og elstra koselog for å så et lite tur-frø. Han skryter av turen overalt. Han fikk lage blåbær syltetøy, fant militære sin pistol mener han, sovet ute osv så dette blir det mye mere av.

• Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av UTE avdelingen
      Varm sommer der fjellvann og snø gir god nedkjøling. Flelktur til fiskevann, fisk på kroken. Husky møter sau.... og mye annen moro! Bli med på tur!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.