ost

En natt i Nordmarken

Det er 521 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Fin turrapport!

Er lenge siden jeg har hatt en skikkelig tur i Nordmarka nå. Kjenner jeg meg selv rett, så føler jeg for å vente til myggen er borte.

Når det kommer til gjengroing av stier, så sitter jeg med samme erfaring som deg. Spesielt i området rundt Kikutstua. Og jo lengre ut i august man kommer, jo vanskeligere blir det å komme seg fram. Da spesielt stien som går sørover på vestsiden av Bjørnsjøen.

Jeg har også opplevd å møte mindre folk i Nordmarka enn i de store fjellområdene fra Hardangervidda til Saltfjellet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, 7homas skrev:

Kul tømmerrenne. Synd den ikke har blitt vedlikeholdt. Om 200 år er den vel borte fullstendig.

Ifølge nettet var tømmerrennen i årlig bruk så sent som 1999, i Norsk Trekkhundklubbs årlige kanoløp Barlindhøgda rundt. Om dette fortsatt arrangeres vet jeg ikke. 

Vedlikehold av fløtingsanleggene er vel grunneiers (Løvenskjold) oppgave, og da prioriteres nok mer synlige anlegg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 hours ago, ost said:

Ifølge nettet var tømmerrennen i årlig bruk så sent som 1999, i Norsk Trekkhundklubbs årlige kanoløp Barlindhøgda rundt. Om dette fortsatt arrangeres vet jeg ikke. 

Vedlikehold av fløtingsanleggene er vel grunneiers (Løvenskjold) oppgave, og da prioriteres nok mer synlige anlegg. 

Ja sikkert.
Men vi har jo diverse antikvarer som pålegger vedlikehold her og der (de samme som forbyr vedlikehold andre steder).Kanskje de har vært inne i bilde. Eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her forleden kjørte jeg forbi "barndommens rike" og måtte stoppe for å ta bilde av tømmerrenna på Fossum utenfor Skien.

Vi hadde en badeplass nedenfor tømmerrenna, og den var valgt med omhu, for så snart vi anledning snek vi oss opp og åpnet for vannføringen.  Da den var omtrent halvfull satte vi utfor, og i meget stor fart for vi nedover tilslutt på blanke messingen.  Ja, farten var så stor at da vi kom til elva "surfet" vi på overflaten mer enn 5 meter.

At leken var strengt forbudt skjønte vi ikke den gang, men tømmerrenna var av stål, og vi kunne slått oss halvt eller helt i hel.

1.jpg2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 521 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Andysor
      Har hatt mine Hagløfs Granit støvler i en del år nå, og de har fenomenal ankelstøtte og sitter godt på foten min.
      Jeg har begynt å fokusere på å pakke en del lettere og håper å havne på rett i overkant av 10/11 kilo totalt i sekken på ukesturen jeg planlegger til Rondane i juli. Er det på tide å prøve lette/lave sko, eller er det like greit å fortsette med det jeg er trygg på og som jeg vet funker?
      De gamle støvlene funker flott i Jotunheimen med 20+ kg i sekken, men har begynt å ta inn litt vann, så har litt lyst til å prøve lave sko uten membran og ankelstøtte. Risikerer jeg overtråkk, ankelbrudd og konstant kalde og våte føtter med tilhørende kjip tur, eller vil jeg gå en ny deilig tid i møte dansende over steinuren?
      Jeg ser også at en mellomløsning kan være et kompromiss, med syntetiske lette støvler som Alfa Orre A/P/S.
    • Av Thomas E
      Det største problemet med disse UL-teltene er egentlig at stengene gir etter tidligere enn på ekstrem/vintertelt. Det er aluminium, så de knekker ikke, men bøyer seg:

• Av Thomas E
      Jeg støtte nettopp på en artikkel på backpackinglight.com om lettpakking vinterstid. Jeg ble veldig positivt overrasket over kvaliteten på artikkelen og ikke minst er erfaringene tatt fra vår egen bakgård (nord-Skandinavia, inkludert Finnmarksvidda). Jeg syns den var såpass bra at jeg bare måtte dele den her. Skjult lenke - logg inn for å se den

Du kan lese første del av artikkelen gratis, skal du lese hele (12 000(!) ord) må du betale $27 og får tilgang til masse annet også i et helt år. De har forresten en money-back-guarantee hvis du ikke er fornøyd, så det er for øvrig risikofritt å teste.
    • Av Thomas E
      Det er duket for å bruke noen timer på planlegging av neste innkjøp. Nyttårsforsettet ble ikke i år å kjøpe mindre, men å komme tettere på naturen og finne ut hvor komfortgrensen min går.
      Første steg blir å la teltet bli igjen hjemme og kun ta med tarp. Da har jeg hørt at man helst trenger en tarp. Jeg har sovet litt under åpen himmel, men aldri i regn i tarp. Dere som bruker dette, og helst dere som har prøvd å pushe vekta ned mest mulig, hvor stor tarp trenger dere? Hvilken form foretrekkes?
      Kom også på at det kanskje kunne vært en idé å kjøpe en billig tarp og teste med? Kanskje mindre miljøvennlig, men kanskje også mer miljøvennlig hvis jeg lærer noe som ikke passet meg. Noen som har tips til noe sånt?
      Tarpen vil for øvrig gjerne også bli brukt i forbindelse med telt på turer med flere til ekstra regnbeskyttelse utenfor.
    • Av Humbug
      Det letteste hengekøyeoppsettet hittil:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive