Gå til innhold
Cani

Tur med hengekøye i Finnemarka

Det er 824 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min aller første post her inne. Jeg har vært medlem en stund, lest massevis av innlegg, og har fått mange svar på ting jeg har lurt på og/eller vært interessert i.

Nå håper jeg noen kan gi meg tips om fine steder som passer til overnatting med hengekøye i Finnemarka. Jeg har akkurat kjøpt hengekøye, så den er fremdeles ubrukt. Dette blir med andre ord en helt ny erfaring for meg:-o Til nå har jeg alltid sovet i telt. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en solotur med én overnatting. Dette blir også nytt for meg. Jeg har aldri vært på tur helt alene før. Det er bittelitt skummelt, men tenkte jeg skulle utfordre meg selv litt :-D 

Jeg antar at sekken min blir ganske tung, så jeg ønsker ikke å gå alt for langt, maks 1-2 timer gåtid i rolig tempo. Jeg har valgt hengekøye fordi teltene våre blir alt for tunge å bære alene. Jeg bor i Lier, så jeg har vært en del i den delen av Finnemarka som regnes som "Drammen nordmark". Har vurdert alternativer som Tverråsen, Skimten, Garsjø og Storsteinsfjell. Noen som har turerfaring fra disse områdene og som kan gi meg noen tips? Eller kanskje det er helt andre steder jeg bør vurdere? Tar gjerne i mot tips fra erfarne "hengere" også om hva jeg bør tenke på med hengekøye. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om noen spesifike hengekøye steder, men jeg var i romdetå rundt Eiksetra, Tverråsen og Garsjø for noen helger siden, og vi sleit vel heller med å sette opp telt fordi det var aldri stor nok plass til telt på vår str :D Så jeg tror hengekøye er ypperlig der. Hadde jeg ikke hatt hund som skulle jeg vurdert det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill, det høres lovende ut for hengekøye:-D Jeg har enda til gode å komme meg ut på solotur, så jeg er fremdeles interessert i å høre andre sine erfaringer fra området:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gått mye i Finnemarka, og ved Gamledammen over Skjult lenke - logg inn for å se den. Når du har sovet der så kan du gå inn mot Goliaten og raste der. Har tatt den turen noen ganger med mange nybegynnere med køye. Spesielt ved Gamledammen er det helt topp, siden bakken er flat og det er laget bålplass med sittemuligheter der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 824 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av rayun
      Undertegnede hadde gleden av å overvære en privat visning av hengekøye levert fra Skjult lenke - logg inn for å se den 
      Selve demonstrasjonen sto selveste Skjult lenke - logg inn for å se den for, og var egentlig myntet på Skjult lenke - logg inn for å se den som var på jakt etter ny køye. De to har nemlig familiære bindinger og siden jeg er heldig å være nærmeste nabo til den ene av dem greide jeg å ordlegge meg i rette termer og ble sporenstreks invitert til å ta del i seansen. 
      På andre siden av jordet står en passende mengde trær i passende innbyrdes avstand og det var naturlig å gjennomføre visningen der.
      Avstand ble tatt på øyemål og reimer med faglig korrekt navn, men som hos meg heter webreim, ble festet rundt de to utvalgte trestammer.

Konstruktøren selv bak køye med myggnett og underdyne. Hva modellen, altså køya heter er meg ukjent, men det er overbevisende håndtverk i alle detaljer.

Konstruktør og nyfrelst henger i ivrig passiar. Her er mange nyttige tips å suge til seg for en uinnvidd, altså meg.

Grunnjusteringer ser ut til å være i havn og tiden for et prøveligg nærmer seg. For ordens skyld nevner jeg at vi var en i køya av gangen.

Skeptikeren, som føler seg mest bekvem når han har bakkekontakt må motvillig innrømme at det ser bekvemt ut der Skjult lenke - logg inn for å se den har inntatt horisontalen.

Vi var et øyeblikk litt bekymret for at han ikke ville ut av køya etter at han kjente varmen fra underdyna, som også sikkert heter noe annet, bre seg i kroppen.

Alt har en ende, så også denne utrolig fine demoen og det var tid for å pakke sammen.
      Til alle som kan være interessert i hengekøyer og hvordan lage dem anbefaler jeg et besøk på hjemmesiden til Skjult lenke - logg inn for å se den, Skjult lenke - logg inn for å se den
      Stor takk til Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den for at jeg fikk være med. 
    • Av Humbug
      Asbjørn og jeg tok en femdagers extreme survival-tur i Nordmarka, og her er videobeviset:

• Av Memento mori
      Da har det kommet hengekøye for de opptil 210 cm og et liggeunderlag på 220 cm, bare forhåndsbestilling med levering ca 1 april neste år. Link til Skjult lenke - logg inn for å se den Ser flott ut, jeg teller på knappene om jeg skal bestille et sett som Skjult lenke - logg inn for å se den, er litt skeptisk, men dette ser bra ut. Skulle gjerne ha prøveligget det først.  Og syns totalvekta blir ganske høy i forhold til et lett telt. Jeg kommer til å bestille Fjøl underlaget som Skjult lenke - logg inn for å se den tipset meg om, og som jeg trodde var bare tull. Men Espen var godt informert tidlig!

• Av Memento mori
      Skjult lenke - logg inn for å se den er et område mellom Drammen, Hokksund Vikersund og Sylling, og grenser til Tyrifjorden i nord. Et litt ukjent område for mange, selv om det ligger under en times biltur fra Oslo.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      For å spare litt høydemeter, tok vi bilen opp bomveien (50kr) som går til Breili, og videre bomveien (25kr) til Djupengropparkeringa. Da hadde vi spart over 500 høydemeter. Sto en bil parkert. Tydet på lite folk, noe som skulle vise seg å være rett, vi så ingen på 3 dager.
      Flott område som er vernet i nord, her er vi i kanten av naturreservatet.
      Vi gikk til den åpne koia Lunnaas, grunnen til dette var at det var tørt og bruk av primus var forbudt. Da hadde vi mulighet til å lage mat der inne om koia hadde vært opptatt.
       Fra koia gikk vi ned til Store Nykjua, der ble det fisket og konemor fikk en ørret. Lite vann der. 
      Ørreten ble stekt på den panna som var i koia.
      Den smakt bra, som nyfisket og nystekt fisk alltid gjør.
      Lunnaas er en enkel og grei koie med både ved og gass, et stort rom, og et kott med en seng.
       Vi fisket også i Vesle Bumla og fikk en stor Abbor.
      Litt knotet og navigere, det er stier i område, men forskjellige kart gir forskjellig info. Kartet over er fra en plakat som stod ved koia.
      Kartet fra Geowier - kartverket skal være det mest oppdaterte, med det manglet også info om stier.
      Kart fra side 3 som jeg fant når jeg kom hjem. Men det er ikke telefondekning i området. Jeg syns det er fint, men det at det ikke er dekning stresser mange. Vi hadde med satelittelefon.
      Papirkartet viser enda mindre stier.
      Endte opp med å tegne av ruta på GeoViewer for å ha en viss peil på hvor stien gikk. Ingen av kildene viste seg og stemme, stien går helt langs land på Vesle Bumla.
      Vi gikk ned Jakobstigen. Trestiger er ikke hverdagskost.
      Stien på andre siden er small og tauet er bra  og holde i. Var helt på grensa av hva konemor gjør, men hun gikk både opp og ned med sekken på. 
      Vi gikk til det nordre «Pene Tjernet» hvor det er et flott nes. La merke til dette når jeg gikk Tyrifjorden rundt.
      Slike nes som ligger flott til, er det alltid spor etter bål og telt. Gode solforhold.
      Vi fikk plass til Duplexteltet, samlet sammen litt kongler og bøss måtte jevne litt men 200x115 cm i grunnflate gjør at teltet ofte smetter på plass steder en ikke skulle tro var store nok. Skjult lenke - logg inn for å se den
      De som tror små pinner og barnåler går gjennom bunnduken på Cuben fiber telt, burde vært her og sett på underlaget.
      Duplexteltet med dører slått opp, nesten som å ligge under en tarp som er myggfri.
      Ble noen timer med fiske, men her ble det ikke noe, på tross av mye vak.
      Konemor krever downmath 9 LW på tur, og det er ikke plass til 2 stk, så jeg tok neoair underlaget. Sony DAB-radioen henger i en krok i taket. Både den og GPSen ble ladet av Anker 21W panelet som funker knallbra. 
      Litt dis om natta, her er kl 0530
      Burde tatt ned klestørka, så hadde bilde blitt finere.
      Sekker må lagres ut når vi er to i teltet. 
      Fint temp og bade i, greit å få vaske seg litt i varmen.  Skjult lenke - logg inn for å se den
       Helinox stol er digg på tur.
      Siden det var forbud mot primus, varmet jeg vann på Barocook systemet.
      Til å med kokekaffe ble laget på dette.
      Driver å modifisere det litt, vondt å helle det over i en kopp/termos. 
      Det er to fine plasser ved det søndre pene tjernet, så om plassen på neset er opptatt så er det flere muligheter,
      Lynnedslagsfuru blir alltid litt rare.
      Dette skiltet står ved en flat plass, helt av stein. Dette er ved Lårvika. 
      Mange fine teltplasser langs Lårvika.
      Pause ved Gudbrandtjern, også en fin plass.
      Tre dager nesten uten dekning og ikke møtt folk føles litt ekslusivt. Så område anbefales, selv om det er mye opp og ned, og ikke av de raskeste stiene. 
      For mere info: Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av inreds
      Vi skal gå en lang tur i sommer og entrer Hardangervidda ved Solheimstulen Høyfjellseter. Derfra har vi en plan om å gå til Finse.
      Er det noen som har tips til en god rute her?
      Vi går med telt og storsekk, men ønsker å slå leir i nærheten av en hytte, privat eller DNT spiller ingen rolle.
      Håper noen kan hjelpe oss!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.