Gå til innhold
Hapa

Optimus 111 og 199

Det er 1059 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat to primuser av en eldre kollega, en Optimus 111 og en Optimus 199. Begge to ser ut til å være lite brukt og i mekanisk god stand, men de har stått i årevis og trenger nok litt overhaling. Noen som har kjennskap til disse modellene og hvordan de bør overhales?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, dsk skrev:

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

Suverent, takk for gode tips og beskrivelser!

Hapa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1059 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.