Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips og råd ønskes - Huldreheimen


jivanmukta

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planlagt min første fjelltur med overnatting på mange år, alene til Huldreheimen.

Planen er å kjøre til Finnbøle, og gå til Oskampen og deretter et par tre netter til på de andre hyttene i nærheten der.

Har to siberian husky som skal trekke en pulk, de er ikke veldig godt trent, ei heller vant til å sove ute/streng kulde.

Nå meldes det 20 kalde på Oskampen de neste døgnene, og det er i kaldeste laget hvis vi i verste fall blir nødt til å sove ute.

Jeg har følgende spørsmål:

1. Hvordan er snø/skiforholdene i Huldreheimen nå. Det regnet like før jul - er det kommet mer snø?

Er noe som helst merket /oppkjørt der oppe nå?

2. Kan jeg håpe på at 20 kalde er temperatur nede i Espedalen mens høyere opp er det mildere? Tror minus 10 - 12 er OK for både meg og bikkjene som nyinnvielse til fjelllivet.

Kan jeg håpe at værmeldingen overdriver veldig? Yr.no melder -10 her hos meg i dag, men temperatur på gradstokken er bare -2.

3. Alternativ destinasjon: Kan noen tipse meg om et annet sted ikke så langt fra Oslo som kan egne seg? Har DNT standard nøkkel og to hunder som skal bli med inn i hytta (eller sikringsbua)

Har BC ski med feller, Helsport Alta sovepose med ny silkepose, og eldgammel grevling yttertrekk, helsport vindsekk, ajungilak bamse liggeunderlag og reinskinn, kan ta med et 10 år gammelt bra telt, som ikke er vintertelt, men tenklte å nøye meg med vindsekk som nødovernatting. DNT standardnøkkel, ikke dunjakke. Primus omnifuel med 1,5 ltr bensin og diverse suppeposer, turmat, søte drikker etc.

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i området rett før jul og det var greit med snø da, kom imidlertid en mild-periode mens jeg var der som varte noen dager (gikk i plaskregn siste dagen) så ingen garantier nå. Lokalavisa der i området anbefalte start fra Finnbøle tror jeg det var, husker ikke hvorfor, men det betyr at det må være brøytet helt inn, og man skal ikke se bort ifra at det her finnes oppkjørte løyper. Kontakt fjellstyret i Gausdal så har nok de oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

mht kulden så husket jeg plutselig at jeg har noen venner som er på hytte der oppe, en kjapp sms bekreftet det jeg trodde: YR melder -14, men tempen er -7 eller -8.

Da blir det tur på meg.

PS: Faren din ble sikkert glad for soveposen, selv venter jeg fremdeles på et veldig godt tilbud på en veldig varm vinterpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg driver Espedalen Fjellhotell og er mye oppe i områdene der. De -20 har du nesten rett i, for gradestokken viser -18 her akkurat nå. Mot kveldingen kommer den nok til å dyppe enda lengre ned og bli rundt -22 her nede i Espedalen. Lengre opp mot Krusgravkampen og områdene så har man nå klar sol hele dagen som gjør det mildt og fint å gå på tur der oppe. Endel av løypene opp i området her er kjørt opp og vi driver nå nå kjører klart noen skuterspor som vi forhåpentligvis skal få kjørt opp med tråkkemaskin opp mot Agnsjøen og kanskje ned helt ned mot Krusgravkampen og Storhøliseter hvis vi har mulighet. Snøforholdene er veldig bra her oppe nå og det er spådd litt mer nysnø den kommende uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.