Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyrhistorie


Lars

Anbefalte innlegg

Jeg har fått litt dilla på fyr. Disse bygningene som ligger værhardt til ute ved havet. En del er det mulig å overnatte på for en billig penge, mens andre står for fall... Fyrene er veldig fotogene, og jeg er godt i gang med å forevige en del av dem. Her er fx Homborsund utenfor Grimstad:

20080425hombopano16.jpg

20080420fullmaane.jpg

Og her er Saltholmen ved Lillesand:

20080425saltholm1.jpg

20080425saltholmen1.jpg

Men, det knytter seg jo masse historier til sånne fyr. Om betjeningen, om forlis, om uvær osv... Jeg tenker at noe av dette må vel også være digitalisert, og her vil jeg gjerne ha hjelp til å finne frem. Er foreløpig mest gira på fyr i sør, men er åpen for tips fra hele landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Riksantikvaren gjorde for en del år siden en fyr-registrering av norske fyr som del-beskrivelse av norsk kystkultur!

Prosjekt leder var visst ex fylkeskonservator i Vest-Agder Danckert Monrad Krohn.

Den rapporten bør du få tak i!

Forbundet Kysten og folk hos Fylkeskonservatoren i Fylkeskommunen, Vest-Agder i Kristiansand har god kompetanse på kystkultur og fyr fx. Jo van der Eiden og Gunnar Eikeli.

Lista fyr og fyret på Markø er jo landets eldste og skulle tilsammens fungere som doppelt-fyr i motsetning til vippefyret på Skagen når en var for inngående til Balticum!

Interessante saker dette!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars!....Du dukker atter opp med noen prakteksemplarer av noen bilder. Ikke minst er jeg SÆRDELES begeistret for motivene denne gangen som handler om de (Norske) fyrene og deres historie. Er veldig "fyrgal" selv så ditt innslag var veldig koselig for å si det på den måten.

Det ekstra spesielle er at det finnes ikke to fyr som er like. Mange lykter er av samme type, men de har ofte forskjellig sokkel.

Jeg lurer på om ikke det var Hans Nielsen Hauge som har gitt navn til Saltholmen fyr. Mener å ha lest at han satte i gang saltutvinning på denne holmen.

Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.