Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS kilometer


turid

Anbefalte innlegg

Annonse

Skjønner. Da får jeg nullstille, glemte å gjøre det. Har sittet og trykket på den, men fant ut at GPS'n var smartere enn meg. Da var den ikke det likevel, enn så lenge.

Står at maxfart er 57 kh. Jeg går ikke så fort. Var det kanskje da jeg sklei på skara og stupte ned ei fokkskavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nee, tror ikke jeg noen gang....jo, faktisk, jeg har hatt den i bilen! Selvsagt, du har rett, er sånn det var. Folk sier jeg går fort, men jeg har aldri greid å gå 57 km på 1 time. Glemte at jeg tok den med til byen for å få den riktig innstilt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppnådd enda større maksfart uten å ha skrudd på GPS'en i bil eller løpt som om jeg hadde styggen sjøl i hæla. Tror dette skjer om man skrur på gps'en mens man går, og etterhvert som unøyaktigheten blir mindre tolker den deler av den som bevegelse. Eller noe sånt...

Ellers hadde det jo vært greit til tider å kunne ta bena fatt og løpe i 57 kilometer i timen. I allefall når bussen kjører inn på stasjonen og man er litt for langt unna. Men med den farte hadde man kanskje ikke trengt buss i det hele tatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En henter en god del opplysninger fra sporloggen som blir etter endt tur, så glemt å nullstille km teller betyr

ikke så mye.

Heller viktig under turen at km/trippteller teller er nullstilt.

Ved å åpne sporloggen i programmet Mapsource og velge egenskaper for spor så får en fram bl.a dette bildet:

post-1089-133474517915_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, sånn. Jeg har aldri gjort det, annet enn at jeg brukte pc'n til å laste ned kartet. Nullstillet alt i dag, og fant ut at dagens trugetur opp fjellet og ned igjen var på 12.4 km, mens max gangfart var adskillig lavere enn før den ble stilt..Jeg må lære bruken av GPS bedre, og også ta med kompass for å se at jeg leser retningen riktig. Er spennende. Jo mer man finner ut, jo flere fikse opplysninger får man ut av den. Man kan jo nærmest scanne hele turen for info man ikke ante fantes. Fjell er slett ikke bare mose og stein, men tall og skjemaer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppnådd enda større maksfart uten å ha skrudd på GPS'en i bil eller løpt som om jeg hadde styggen sjøl i hæla. Tror dette skjer om man skrur på gps'en mens man går, og etterhvert som unøyaktigheten blir mindre tolker den deler av den som bevegelse. Eller noe sånt...

Dette stemmer. neon ganger når du slår på gpsen så bommer den litt på nøyaktigheten de første sekundene. Den tror da at du beveger deg mens nøyaktigheten øker og gpsen retter på posisjonen. Hastighetne som her oppnår kan bli ganske store. Hvis du går inn i loggen og ser på de føste metrene etter at du slår på gpsen på et nytt sted vil du se at du har løpt mye fort frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg mener du kan lagre et spor på gps-en selv om du har glemt å nullstille den etter forrige tur. Du må fra hovedmenyen inn på siden for spor-logg. Der velger du lagre. Du blir så spurt om å lagre hele sporet. Da svarer du nei. Da kommer du tilbake til kartet, og må velge startpunkt og senere sluttpunkt for det sporet du vil lagre. Soom deg inn på kartet og pek på sporet. Når du trykker på et punkt, kommer tidspunktene tidsmessig i nærheten opp. Velg det tidspunktet du vil at sporet skal starte. Samme prosedyre ved slutten av sporet. Vips så har du lagret det du ville ha.

Har du gått to turer kan du godt gjøre denne prosedyren en gang til og lagre den andre turen din. Sporloggen din er der helt til du sletter den. Men det er lurt å gjøre det til en vane å lage en sletting som du tar foran hver tur, så slipper du dette bryderiet.

Lykke til. Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du kan lagre et spor på gps-en selv om du har glemt å nullstille den etter forrige tur. Du må fra hovedmenyen inn på siden for spor-logg. Der velger du lagre. Du blir så spurt om å lagre hele sporet. Da svarer du nei. Da kommer du tilbake til kartet, og må velge startpunkt og senere sluttpunkt for det sporet du vil lagre. Soom deg inn på kartet og pek på sporet. Når du trykker på et punkt, kommer tidspunktene tidsmessig i nærheten opp. Velg det tidspunktet du vil at sporet skal starte. Samme prosedyre ved slutten av sporet. Vips så har du lagret det du ville ha.

Har du gått to turer kan du godt gjøre denne prosedyren en gang til og lagre den andre turen din. Sporloggen din er der helt til du sletter den. Men det er lurt å gjøre det til en vane å lage en sletting som du tar foran hver tur, så slipper du dette bryderiet.

Lykke til. Otto.

Enig Otto, hvis en bare skal ta vare på sporet for evt å kunne brukes senere på gps. Ved å lagre sporet på

denne måten så forsvinner en god del informasjon som kan være kjekt å ha.

Ved å overføre "activ" sporlogg til pc så får en med seg alle detaljer fra sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.